Header bar nitter

Teknisk relateret snak
Shark

Header bar nitter

Indlægaf Shark » 9. jan 2009, 16:10

Jeg er igang med bla. at forberede min 71'er til maling. Den har de klassiske buler hvor nitterne i headerbar'en trykker glasfiberen ud.
Jeg har fået headerbar'en af men nitterne sidder stadig i bonding strip'en som er limet fast på glasfiberen.

Er der nogen herinde som har prøvet at fjerne disse nitter og i så fald hvordan?

Som jeg har forstået det er det standard body rivets (se http://www.ecklers.com/product.asp?pf_id=26726&dept_id=1431 ) der er monteret ned gennem bonding strip'en med hovedet opad så man kan ikke bare bore dem ud nedefra.
Jeg har tænkt på om man kunne fræse i bonding strip'en rundt om nitterne og fjerne dem på den måde og så fylde hullerne i bonding strippen op med glasfiber spartel?

Nogle anbefaler den grove løsning med simpelthen at skære hul ned gennem glasfiberen (ovenfra), fjerne nitterne og så spartle glasfiberen op igen. Jeg har lidt svært ved at forestille mig at den løsning holder i længden?

k651

Nitter

Indlægaf k651 » 9. jan 2009, 20:27

Hej Shark

Jeg har dog ikke prøvet det som du har gang i, min var gået løs i den ene ende, den fik noget fiber spartel, så var det iorden.
Jeg vil nok slibe/ fræse det gamle helt i bund, og gøre metalet rent ligeså, sådan som jeg ser det har nitterne har ikke den største effekt, når de bare er limet fast i bondet, og ikke igennem fiberen,. jeg vil nok lime metalet sammen til fiberen, med en fiber spartel, det er jo ikke noget som man tager af hele tiden.

Mvh
Kim:sifone:

Shark

Nitter fortsat

Indlægaf Shark » 9. jan 2009, 22:45

Hej Kim

Tak for svaret.
Jeg er klar over at headerbar'en bare skal limes på igen, ikke nittes på og jeg har også fået selve headerbar'en af.

Problemet er nitterne der som du også skriver sidder i bonding strip'en og bonding strip'en som er limmet på glasfiberen kan jeg ikke få af uden at ødelægget glasfiberen:cuss:

Når du skriver at du ville slibe/ fræse det gamle helt i bund mener du så at slibe glasfiberen (hood surround'en) væk eller slibe bonding strip'en væk?

Karsten

k651

Hej Karsten Det eneste du kan

Indlægaf k651 » 9. jan 2009, 22:57

Hej Karsten
Det eneste du kan gøre er at slibe bonding strip'en ned til glasfiberen så det er plan.
Jeg har gjort det flere steder på min, med godt resultat, jeg brugte en glasfiber spartel som bådbygger bruger, og ikke den slags du køber i byggemarkeder, der er stor forskel.
Her er et link. http://www.glasfibercenter.city-map.dk/

Mvh Kim

Piet

Hvis du ikke vil have

Indlægaf Piet » 9. jan 2009, 23:48

Hvis du ikke vil have at problemet kommer igen så er du nød til at fjerne nitten helt og aldeles, problemet opstår fordi der er brugt aluminiums nitter og den kemiske process som opstår imellem alu(nitte) og jern(afstiver) gøt at bulerne kommer, det sker dog ikke på alle fordi der skal fugt til som katalysator.

Jørgen fra Klubben borede sine ud oppefra dog kun så langt ned at hovedet blev fjernet, så der stadigvæk var fibermateriale som anlæg til den nye nitte(rustfrit stål) det er nu 5 år siden og der er ingen som helst antydninger af hvor det er lavet.

Shark

A Prøver Sgu

Indlægaf Shark » 10. jan 2009, 22:19

Hej Kim og Piet

Jeg tror jeg går efter metoden med at tage dem nedefra ved at fjerne bonding stip'en rundt om nitten. Jeg har ikke tænkt mig at montere nitter igen men istedet lime headerbar'en på bonding strip'en.

Jeg har lånt et lille fræsehoved som man kan sætte på boremaskinen; jeg har også fundet en mindre en til dremmel maskinen. Dem må man kunne køre rundt om den stump af nitten der sidder i bonding strip'en (som gik gennem headerbar'en) indtil den går imod hovedet på nitten. På den måde risikerer man ikke at slibe gennem det øverste lag glasfiber :coolgleamA:

Nå men jeg får besøg af en glasfibermand imorgen så må vi se hvad han siger til det.

Tak for svarene.

Karsten

Shark

Hej Jimmy Ja det er disse

Indlægaf Shark » 11. jan 2009, 23:47

Hej Jimmy

Ja det er disse forhøjninger.

De forårsages af de aluminiums nitter som indtil 1973 blev brugt til at nitte glasfiberen fast på det afstivende profil (header bar) der ligger på tværs under fiberen i forenden.

Karsten

Tilbage til "Generelt teknisk forum"