C3 evt. ny motor!
re:C3 evt. ny motor!
Ja, jeg syntes det er spændende med indsp. system i en gammel Corvette.
Hvis man kan få mere power, bedre km/L så er det jo en win-win situation :-)
/John
-
Re: re:C3 evt. ny motor!
Hej John
Nu skal vi jo ikke stjæle Jørgens tråd men om almindelige mennesker kan montere elektronisk indsprøjtning eller ej så er svaret både og. Kan du nikke genkendende til følgende, så er du godt på vej:
- Man har grundlæggende forståelse for en motors funktionering, især hvad angår benzinblanding og tænding.
- Kan læse en monteringsvejledning.
- Kan læse/forstå et ledningsdiagram.
- Kan adskille/samle elementære ting som manifold, benzintank samt instrumentbord etc. Så er man godt hjulpet.
- Betjene en PC.
- Det vigtigste; gåpåmod samt tålmodighed og viljen til at lære noget nyt.
Prisen ja; det findes fra under 10k for et TPI system til +40k for det det dyreste/smarteste system. Om man skal købe det ene eller det andet, afhænger helt og holdent hvilke planer man har med sin drivline. Er det kun økonomi som er den styrende faktor så er et TPI system mere end tilstrækkeligt. Er der derimod planer om trykladning, launch control, anti-spin etc. Så må man kigge efter de dyrere systemer som opfylder ens krav. Visse personer siger at man ikke kan få en pumpet motor til at køre med et MAP sensor setup på en hårdt pumpet motor, dette er noget sludder med et moderne indsprøjtningssystem som sagtens kan håndtere dette ? Brians bil er et super godt eksempel på dette, den har flere hk end de fleste og kører som en drøm i ?overdrive? ud af landevejen på vej til dragrace ? for derefter at cruise hjem med 1. Pokalen!
Om man får flere hk så er svaret både og; en ting er dog sikkert, vis mig en karburator bil med en 700+hk sb som kører lige så godt i ?overdrive? som ned af striben. indsprøjtning giver med sikkerhed et langt større areal under momentkurven og man kan samtidig slippe af sted med en højere kompression, da der er langt flere muligheder for at tage højde for dette med en moderne computer. Summa summarum, det vil altid virke bedre end en karburator ? Laver man en ændring i ens setup, så kræver det kun en laptop samt lidt viden før man kan ændre såvel på tænding som benzin.
Mvh
Karsten Horn

ok Karsten de 2 typer gearkasser du nævner ,er den ene en forstærket eller.... Fortæl ?
-
Hej Allan
Tremec TKO 600 er den gode gamle 5 gears manuel opgradering til vores biler og skulle efter sigende virke rigtig godt med et godt spring mellem gearene samt et 5. gear med en udveksling på 0.64 hvilket giver 36 % færre omdrejninger i top gear. Den holder til rigtig meget moment(det er det som ødelægger gearkasser) og har ikke problemer med 7-800 NM. Især ikke hvis man ikke kører dragrace. Den fås i en RR udgave med et højere 5. gear (0.82) primært til baneræs.
Jeg overvejer denne:
http://www.5speedtransmissions.com/tr-3550.html
200R4 automatgearkassen er et GM produkt med overdrive som kan køre uden elektronisk styring, tilsvarende findes den samme type gearkasse i en anden version der kaldes 700R4. Fælles for dem begge er at de skal modificeres MEGET hvis de skal holde noget effekt/moment af betydning. Jeg foretrækker 200R4 modellen grundet et lavere 1. gear (2.87 kontra 3.06). Ydermere vejer 200R4 gearkassen væsentligt mindre end 700R4. Ingen af de 2 gearkasser kan holde til kombinationen af dragrace og 7-800 NM men klarer det ok på landevejen. De er begge meget følsomme for justering og kan ødelægges på 5 km hvis dette ikke er gjort rigtigt fra starten. Hvis man vil have automat + overdrive mener jeg at 200R4 er vejen frem med mindre man har en stor CBB med et dræber moment, så holder den ganske enkelt ikke.
Jeg overvejer denne:
http://www.bowtieoverdrives.com/catalog/catalog_inc/viewitem.php?ITEMID=13
Hvad angår indsprøjtningsanlæg så er der rigtig meget på markedet i dag, jeg selv kører med følgende anlæg:
Dette er et kit som fører en langt hvad funktionering angår uden at det bliver vanvittigt dyrt, der findes også et super super godt system som hedder ';FAST'; men så koster det kassen:
http://www.fuelairspark.com/
Mvh
Karsten Horn
Det er meget svært at få 500 hk ud af en smallblock, men med en 383 cui sb er det muligt at få 500 hk på krumtapen,men så er det også ved at være slut, hvis man vil køre med den på gaden. Dette her er selvfølgelig som sugemotor.
Man skal bare passe på, når man køber en motor, for de fleste create motorer er lavet af brugte stumper. Det betyder at bloken er brugt og nogle gange plejestænger og andet indmad er brugt + resten er lavet i Kina. Det koster så lidt ekstra at lave det nyt.
Jeg syntes det er meget vigtigt at man sikre sig at de ting der bliver puttet i motoren er af en god kvalitet. Ja, og så koster det måske 25% mere.
Vedr. indsprøjtning, jeg har altid været til karburator, fordi det er så simpelt, men en eller anden klog mand sagde til mig, når du først har prøvet at lege med EFI, går du aldrig tilbage igen, det har han ganske ret i ;)
Eneste problem er at det er dyrt, men der begynder at komme mange nye super systemer, som begynder at komme ned i pris. Der kommer bla et fra Fast som er et datterfirma af COMPCAM (staves), som er lige til at sætte ovenpå den eksisterende manifold og så en sode i udstødningen og så er du næsten kørt

http://www.fastmanefi.com/
Ham her har jeg handlet med, det virker. Han holder hvad han lover :) når jeg havde problemer ringede jeg til han og 5 min efter lå der en ny fil i min email.
Brian
Men går vi over i f.eks bremsedele eller motordele bliver det hurtigt anderledes alvorligt. Igår kæmpede jeg f.eks. med et par nye bagskiver, jeg fattede ikke at mine kalipre ikke kunne komme på. Det viste sig de ikke holdt målene i forhold til originalskiverne, flangen var f.eks 2 mm tykkere og skiven var forskudt (jeg har ikke målt på hvormeget), det var nok til de CNC fræste kalipre ikke kunne komme på. Så blev jeg lidt nysgerrig og checkede de forskellige bagskiver jeg har liggende, det viste sig selvfølelig at de dyreste (købt som stock replacement/OEM) holdt målene, men de billige kinaskiver ikke gjorde. Lidt utroligt for det kan kan ikke være nogen helt lille operation først at lave råstøbninger i støbejern for derefter at lave maskinarbejde, som man så af en eller anden grund ikke gider at lave rigtigt.
Lidt samme historie med en lille simpel ting som pinden som trækker oliepumpen rundt(strømfordelere/oliepumpe), en helt simpel del, men desværre er der lavet en del som lige er lidt for lange, ikke meget, men nok til at strømfordeleren ikke træder rigtigt i tænderne på knasten, med de (store) problemer det så giver.
Det forlyder at man vel ankommet til kina kan besøge steder hvor man kan få kontakt til firmaer der kan lave alt i kopi, du skal bare medbringe en originaldel, så kan de lave en i kopi. At legeringer, pasform og finish ikke lige holder specs er en anden sag men kan have katastrofale følger hvis de bliver stoppet i en motor eller undervogn.
En sideeffekt er at Kinastumperne underminerer samtidig den seriøse producenter som ikke har en chancen for at følge med rent prismæssigt, men tilgengæld laver et produkt som holder specs og med en langt højere kvalitet.
Jeg takker for alle svarene. Det er også interresant at høre fra medlemmer der giver motoren hele armen! Flot arbejde
Jeg er blevet noget interesseret i Piets forslag med en renovering med et 383 kit.
Hvad er prisen for en sådan ';operation';, hvis jeg ikke selv har mod på det!. Kender I en prof der kan lave denne operation? Jeg bor i trekantsområdet.
Venlig hilsen
Jørgen
-
Han har bygget en del motorer over årene og har en del erfaringer med chevy smallblocks. Han er faktisk lige blevet færdig med en anden 73er corvette der skulle have lavet ny