C3 evt. ny motor!
C3 evt. ny motor!
Jeg har for kort tid siden fået min 73'er med en standard 350 motor hjem. Bilen er nu synet og indregistreret og alt i alt er jeg godt tilfreds med bilen.
Men, men - bilen syntes ';noget'; sløv, så jeg har været forbi et us værksted. Dommen var klar, - næsten ingen kompression på to cylindre og ikke for godt på resten!!
Så nu er spørgsmålet, hvad jeg skal gøre? Kan det betale sig at renovere? Da 73'erne med standard motoren i forvejen kun yder hp 190 hælder jeg mest til at udskifte til en ny og bedre ydende 350 cui motor. Jeg har søgt på nettet og har fundet flere sites der har GM motore.
http://www.gmpartsdirect.com/results.cfm?singlepart=1&partnumber=10067353
http://www.jegs.com/i/GM+Performance/809/10067353/10002/-1#
Er der nogen der har erfaring med hjemhentning af motore? Hvad er prisen for hjemtransporten? Er der tilsvarende motore herhjemme?
Foslag ønskes!
Venlig hilsen
Jørgen #959
-
Re: C3 evt. ny motor!
Firstmile har leveret en del motorer til medlemmer, så det var måske en ide at lure på deres hjemmeside og se om der var noget som du kunne bruge, evt en 383, den gir en del mere krudt i bilen og så skal du ikke selv bruge tid på at få en hjem fra det store land.
Hilsen Kenneth
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower#SAE_gross_horsepower
http://67-72chevytrucks.com/vboard/showthread.php?t=186305:19787050http://67-72chevytrucks.com/vboard/showthread.php?t=186305
Husk forresten at garantien på GM crate engines ikke gælder så snart motoren eksporteres ud af US.
En anden mulighed kunne være at renovere din gamle motor og ';peppe'; den lidt op. Men hvis du skal have et firma til det, så løber det jo selvf. også hurtigt op.
En Goodwrench motor laver 235 standard og er nem at peppe op se f.eks. denne artikel hvor et andet indsugningsmanifold og headers giver 265 heste og 350 i moment :
www.chevyhiperformance.com/techarticles/46320_gm_350_crate_engine_build/index.html
Hvis du søger på ';goodwrench quest'; i google kan du finde hele artikelserien, den ender med at yder 400 heste+.
-
Hejsa
Jeg renoverede min motor(400 csb) selv sidste vinter med nye stumper fra USA. Jeg udskiftede alt som bevægede sig i motoren inklusiv vand- og oliepumpe. Dertil nye alu topstykker med nye rulle vippearme etc. Motoren er lavet med 10:1 i kompression og står mig i alt, inklusiv cylinder arbejde, i ca. 23.000,-. ?Desktop Dyno? siger ca. 510 hk med det nye indsprøjtnings system (ikke indregnet i ovenstående pris) hvilket virker i tråd med virkeligheden. Den har kun kørt 650 km dags dato så den har endnu ikke fået pedalen men den laver da nemt spind i de 2 første gear(M20 gearkasse).
Med andre ord kommer man rigtig langt med en renovering af eksisterende motor og ofte får man mere effekt end hvis man køber en af de billige ?Crate? motorer fra USA. Det forudsætter selvfølgelig at man selv kan samle den, hvis ikke - Skal man nok regne med yderligere 5.000,- hos den cylinder service man vælger at bruge.
Mvh
Karsten Horn
re:C3 evt. ny motor!
Det ser sku' godt ud.
Hvordan går det med dit indsprøjtningssystem?
Jeg tænker på pris, km/L, kvalitet, osv.
Er det 'nemt' at sætte indsprøjtning på en smallblock?
/John
Sidst jeg hev en motor hjem privat med fly kostede det dkr 8000.- så husk at spørg dem hvad de skal have for fragt.
Hvis du vil have mere kraft end din nuværende motor så er en GM Goodwrench ikke løsningen, Roald har fuldstændigt ret i forhold til hvordan Hk er opgivet på de motorer.
Hvis du vil renovere din nuværende motor så ville jeg nok anbefale et 383 kit, det koster mindre end at få slebet den gamle krumtap, tjekket plejstænger afbalancering osv osv.
En 383 har en super udgangspunkt for godt moment i en smallblock og momentet er for de fleste vigtigere end mange HK.
Hvis du vælger at hente motor selv i USA så prøv at hold dig til mærker som andre har god erfaring med, Der er desværre alt for mange dårlige motorer til salg til billige penge.
Du skal gøre dig klart at garanti får du ingen af, og hvis du får en så står du selv med evt fragtomkostninger frem og tilbage hvis noget går galt.
Gm motorer er der sjældent bøvl med men du skal op i deres ZZ serie før du får bare lidt ekstra krudt ud af dem.
-
Re: re:C3 evt. ny motor!
På grund af et ekstremt travlt år, har jeg desværre ikke nået at montere indsprøjtningen, jeg nænner ikke at begynde at ?mishandle? motoren under indkøring før den har kørt lidt mere end 650 km. Erfaringer viser dog at der er meget at hente såvel effektmæssigt som økonomi ? Hvad siger du Brian, er du tilfreds
Alt er forberedt og ledninger trukket, boks monteret etc., det eneste der mangler er et par nye benzin rør samt montere benzinpumpen i tanken. Det ender nok som vinterens projekt sammen med en ?Toms? drivline og en ny gearkasse ? Jeg diskuterer stadig med mig selv om det skal være en TKO 600 eller en godt bygget 200R4
Mvh
Karsten Horn
re:C3 evt. ny motor!
Hvad koster et 'normalt' sæt?
Og kan det monteres af alm. mennesker?
I forhold til en alm. karburator motor, hvad forventer du så at kunne hente af HK (uden alu. guf)
Og hvad forventer du af km/L i forhold til karburator?
/John
Re: re:C3 evt. ny motor!
lyder til du har savnet Karsten

Fedt med en tråd hvor medlemmer har haft olie under neglene , og giver sin erfaring videre . Mere af det tak