Bagerste bremsekaliber skæv?

Teknisk relateret snak
Shark

Bagerste bremsekaliber skæv?

Indlægaf Shark » 17. aug 2008, 23:09

Jeg er ved at montere bagerste bremsekalibre efter jeg har skiftet bremsebakker (til håndbremsen) på min 71'er.

Da jeg monterer den højre kaliber viser det sig at den sidder skævt! Faktisk så skævt at den yderste forreste af de fire forhøjninger der er inden i kalibrene går imod skiven!!! I bag er afstanden OK. 

Jeg har ikke lagt mærke til om de var skæve da jeg afmonterede dem men de slæbte i hvert fald ikke på skiven som de gør nu men jeg har så også malet kalibrene så forhøjningen er lidt ';højere'; nu.

Jeg har kontrol målt afstandene fra montagepunktet til ';forhøjningen'; på højre og venstre kaliber (den venstre er OK) og de er OK. Det er altså ikke selve kaliberen der er noget galt med.

Afstanden mellem bremseskiven og det forreste montagepunkt til bremsekaliber på trailing arm er større end afstanden mellem bremseskiven og det bagerste montagepunkt.
På den OK venstre side er afstanden fra skiven til forreste og bagerste monteringspunkt ens. Der må vel være noget galt i trailing arm?
Er der nogen der har haft dette problem?

Forside af bagerste højre bremsekaliber

k651

Re: Bagerste bremsekaliber skæv?

Indlægaf k651 » 20. aug 2008, 10:32

Det ser noget mystik ud, sådan som du skriver, at de slebte ikke på før, så vil jeg starte forfra ad med det hele igen, er du sikker på at skiven kommer helt ind efter du har skiftet bakker.

Kim651

Shark

Indlægaf Shark » 20. aug 2008, 13:54

Ja, de slæbte ikke på før, men som sagt har jeg malet dem siden og det er kun lige de skraber på, så det kan godt være malingen (3 lag) der gør at de nu skraber på...
Jeg er ret overbevist om at skiven er helt inde på plads, desuden er det kun forrest på kaliberen det er galt, ikke bagerst, og det giver ingen ændring at dreje på hjulet, altså er det ikke skiven der er skæv.

Jeg har læst et par tråde på corvetteforum om at visse aftrækkere benytter kaliber monteringsbeslaget til at trykke mod og at denne derved kan blivet bøjet. Det synes jeg nu lyder lidt mystisk da beslaget er meget kraftigt? Men jeg må se på det når jeg kan komme videre med klargøringen i weekenden.

Karsten

Piet

Indlægaf Piet » 20. aug 2008, 16:33

Prøv at rengøre anlægsfladen for maling (der hvor kaliberen bliver boltet på beslaget)

Shark

Indlægaf Shark » 20. aug 2008, 19:14

Hej

Det glemte jeg at skrive, jeg har slebet malingen af ved anlægsfladerne, både på kaliberen og beslaget (som jeg også har malet).
Der er tale om en forskel på ~2-3mm i afstanden mellem skiven og forreste hhv. bagerste del af kaliberen...

Karsten

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 21. aug 2008, 01:58

Det er korrekt når du skriver:

';';Jeg har læst et par tråde på corvetteforum om at visse aftrækkere benytter kaliber monteringsbeslaget til at trykke mod og at denne derved kan blivet bøjet. Det synes jeg nu lyder lidt mystisk da beslaget er meget kraftigt? Men jeg må se på det når jeg kan komme videre med klargøringen i weekenden.';';

Aftrækkeren til spindlen trækker i øjerne på --caliper mounting bracket';';, der er klemt fast mellem navet og ankerpladen. Men har du haft spindlen presset af?

Caliper mounting bracket ser således ud:

Den bøjer ikke - men knækker ved overbelastning. Den er støbt.

Ud fra billederne ser det ud til at din caliper sidder for langt tilbage, altså for langt ind mod midten af bilen. Er det rigtigt? 

Sidder skiven med sikkerhed på sin korrekte plads?

Diagnose via indlæg kan være svært. Men skriv gerne mere om hvordan du har foretaget reparationen.

C3

Shark

Indlægaf Shark » 21. aug 2008, 14:14

Ja, det er korrekt, den sidder for langt ind mod midten af bilen, altså for langt til venstre. Men det er kun den forreste del af kaliberen der gør det, bagerste del sidder lige over skiven.
Jeg har kun haft kaliber, skive og bremsebakker til handbremsen afmonteret.
Skiven ligger an mod spindlen og det giver ingen ændring at dreje med skiven. Skiven er spændt fast med hjulboltene.
Når man monterer skiven kan man se at afstanden fra skiven til det forreste monteringshul på ';caliper mounting bracket'; er større end afstanden fra skiven til bagerste monteringshul. Det er lidt mystisk da jeg jo ikke har haft mounting bracket afmonteret?

Karsten

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 21. aug 2008, 20:20

Jeg tror kun at jeg har ét forslag mere.

Er hjullejerne i den dårlige side i orden? Er Spindlen fra bagsiden spændt hårdt op (ca. 20kgm). Er der slør i lejet. Kan man bevæge spindlen fra side til side eller ud og ind. Tag hårdt fat.

Mvh

C3

Og så måske et 'vildskud': Kan du have taget lidt rigeligt materiale af ved fjernelse af maling, på kun det ene 'øje' til caliperen? Hvis ja ville caliperen sidde lidt skævt.

Wisp

re:Bagerste bremsekaliber skæv?

Indlægaf Wisp » 21. aug 2008, 23:41

Har du ikke byttet om på højre og venstre kaliber?

Shark

Re: re:Bagerste bremsekaliber skæv?

Indlægaf Shark » 25. aug 2008, 11:20

Lejerne er ok, der er ikke byttet om på venstre og højre.

Anyway jeg fandt vinkelsliberen frem og fjernede 1,5mm fra beslaget og nu sidder den lige (nok).

/Bubba was here

Tilbage til "Generelt teknisk forum"