Juster ventiler

Alm. snak
John #817
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. aug 2007, 08:36

Juster ventiler

Indlægaf John #817 » 31. maj 2008, 19:33

Hej,



Jeg vil juster mine ventiler på min 69 350/350 motor.

Hvordan gør man det?



Jeg har justeret ventil før, men ikke på US biler.

Når jeg har justeret ventiler på biler, så har der været 2 møtrikker, 1 til justering og 1 til at spænde kontra.





/John

John #817
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. aug 2007, 08:36

re:Juster ventiler

Indlægaf John #817 » 1. jun 2008, 13:21

Jeg har læst, at man spænder møtrikken på vippearmen, samtidig med man ';drejer'; på trykstængerne ed fingrene, når trykstængerne går i spænd, så man ikke kan dreje den med fingrene, skal man spænde 1 omgang mere på møtrikken.
Passer det?

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Re: re:Juster ventiler

Indlægaf Piet » 1. jun 2008, 15:41

Der er flere forskellige måder at gøre det på.

Hvis det er hydrauliske løftere gør jeg følgende.
når vippearmene vipper/overlapper på cylinder #1 så kan du justere ventiler på cylinder #6
spænd vippearmen ned til der lige precis ingen slup er imellem stødstang og vippearm hverken mere eller mindre

gør det på alle cylindre i denne rækkefølge så skal du kun dreje motoren 1/4 omgang for hver justering

6-1  altså juster #6 når den vipper på #1
5-8
7-4
2-3
1-6
8-5
4-7
3-2

når alle samen er justeret så starter du fra en ende af og giver dem ½ omgang på justerskruen for at give løfteren lidt ';preload';  nogen giver 1/4 omgang nogle giver 3/4 omgang  jeg bruger altid ½ omgang

John #817
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. aug 2007, 08:36

re:Juster ventiler

Indlægaf John #817 » 1. jun 2008, 15:49

Tak Piet,

Det er hydrauliske løfter, den er en std. 1969 350/350 motor.
Nu når jeg har dig Piet, jeg har en hele ny 2½'; udstødning som passer på std. manifold:
http://www.zip-products.com/Zip/productr.asp?pf%5Fid=EX%2D1020&gift=False&0=dept%2Easp%2Cdept%5Fid%3D3546%26menu%5Fid%3D%26Tree%3D%2C68%2D74%20Exhaust%20System&1=dept%2Easp%2Cdept%5Fid%3D802%26menu%5Fid%3D%26Tree%3D0%2C68%2D72%20Exhaust%20Systems&HSLB=False&mscssid=0E0D2F8E56F034FB0BED8B8937FDBD85


Jeg har kigget på denne her:
http://www.firstmile.dk/product.asp?product=3098&sub=127:dfed6d54http://www.firstmile.dk/product.asp?product=3098&sub=127
Vil den passe, og vil jeg få noget ud af det?


/John

Gæst

Re: re:Juster ventiler

Indlægaf Gæst » 1. jun 2008, 16:12

Det var en lidt anderledes måde at gøre det på, end ifølge Lars Grimsrud!

Er der en fordel at gøre det på denne måde, Piet??

 

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Re: re:Juster ventiler

Indlægaf Piet » 1. jun 2008, 16:58

John, ja og nej.

Blockhuggers er mindre restriktive end de originale udstødningsmanifold men de er ikke ligeså gode som full lenght headers, blockhuggers er primært til biler som ikke har plads til andet.
blockhuggers passer ikke direkte sammen med et originalt udstødningssystem, der skal stadigvæk tilpasses lidt for at det kan boltes sammen.

effekt mæssigt er det svært at sige om du får noget ud af det det kommer helt and på din øvrige motoropsætning.

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Re: re:Juster ventiler

Indlægaf Piet » 1. jun 2008, 17:11

Bjarne.

Grunden til at jeg bruger den fremgangsmåde er fordi det kan være ganske vært at fornemme hvornår der begynder at være reel modstand ved bare at ';rulle'; stødstangen imellem fingrene.
Nogle gange kan man stadig ';rulle'; stødstangen selvom den er justeret næsten i bund på løfteren og det er ikke heldigt.

Originalt justerede GM alle ventiler af 2omgange halvdelen ved overlap på #1 og den anden halvdel ved overlap på #6
det er ikke smart hvis man man har en bare lidt vild knast som står åbent meget længere tid end standard, man kan så komme ud for at justere en ventil som faktisk allerede står med løft på fra knasten.
specielt på en nyrenoveret motor eller ved knastskifte med en almindelig flattappet knast´kan det blive fatalt, især ved indkøring (20min ved 2500rpm) plejer jeg at køre helt uden preload på løfteren for at  skåne knasten.

der er dog mange forskellige måder at justere ventiler på, den jeg bruger pt. er den jeg har bedst erfaring med.

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: re:Juster ventiler

Indlægaf david » 1. jun 2008, 18:53

tja quick and dirty med hydraliske løftere er at tage dækslerne af, starte motoren, tage en vippearm af gange, løsne til de klikker, stramme til de holder op og så give dem en 1/2 omgang ekstra.

John #817
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. aug 2007, 08:36

Re: re:Juster ventiler

Indlægaf John #817 » 1. jun 2008, 19:58

tja quick and dirty med hydraliske løftere er at tage dækslerne af, starte motoren, tage en vippearm af gange, løsne til de klikker, stramme til de holder op og så give dem en 1/2 omgang ekstra. 



Sådan 

/John


(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Re: re:Juster ventiler

Indlægaf (udmeldt) C3 » 1. jun 2008, 20:05

....og husk at efterfylde 1-2 l olie som den har sprøjtet ud over det hele.

C3


Tilbage til "Generelt forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster