Førstegangssyn

Teknisk relateret snak
Lysmand

Re: re:Førstegangssyn

Indlægaf Lysmand » 18. maj 2008, 14:16

Min bror fik ikke hans Mustang igennem syn fordi at der var orange positionslys foran, så han skulle montere hvide glas og pærer, de synes åbenbart ikke at det gør noget at den blinker hvidt.!!!??? 

Efter min mening var det da mere vigtigt at den blinker orange, for hvor tit bruger man lige positionslyset på sin gamle bil - så kan den bare ikke starte når man skal hjem igem ! 

/Thomas..

Bankmand

Re: re:Førstegangssyn

Indlægaf Bankmand » 18. maj 2008, 19:37

Hej Thomas

Jamen loven siger klart at den gerne må blinke hvidt men den må ikke have gule positinslys - at vi så stort set alle sammen skifter tilbage til gult efter syn er jo en helt anden sag ;-)

jba

Re:Førstegangssyn

Indlægaf jba » 19. maj 2008, 01:04

Den her tråd kommer en gang om året og man kan finde svaret i Detajlforskrifter for køretøjer.
Her er linket til Færdselsstyrelsens side: http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
Untagelserne at bestemt af hvornår en bil er (bliver) registreret første gang så en dato er væsentlig. Der er rigtig mange undtagelser for ';før 01.01.1971'; 

F.eks denne om blinklys fra April 2008

Før 01.01.66: Fremadrettet blinklygte kan afgive lys af hvid, gullig eller gul farve og bagudrettet blinklygte lys af rød eller gul farve.

Veteranbil:Fremadrettede blinklygte kan alternativt afgive lys af hvid farve og/eller den bagudrettede blinklygte kan afgive lys af rød farve, såfremt bilmodellen originalt kunne fås med denne farve lygter, og de monterede lygter svarer til de originale.

For positionslys 6.03.002
(1) Positionslygte:
a) Skal afgive lys af hvid farve. Såfremt en positionslygte er indbygget i en fjern- eller nærlyslygte, som afgiver lys af gullig (selektiv gul) farve, kan positionslys dog have denne farve.

Der er ikke meget at hente vedr. gult positionslys. Der er ikke andre undtagelser end afstand imellem dem for en smal bil.

Hilsen Jørn

rbering

Re:Førstegangssyn

Indlægaf rbering » 20. maj 2008, 01:00

OK. Jeg bestiller de hvide glas imorgen (så slipper jeg ikke for at ofre de 470 kr. for 2 stk. klar plastic )

Hvis jeg så kommer til syn inden, må synsmanden jo har en lille sang og et mig ik forstå

1000 tak for alle svar
Mvh.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"