Synes mine ventiler er begyndt at tikke mere end jeg bryder mig om, men det er som om det kun er i højre side af motoren ?
Hvordan er proceduren for at stramme løfterne. Hvor meget skal de strammes ? Er der noget man skal være særlig opmærksom på ?
Det er en lettere pumpet 454 motor, som har kørt mindre end 3000 km siden totalrenovering. Løfterene er blevet strammet en gang, men ikke af mig selv.
Mvh Smipe
Ventil tikken
Re: Ventil tikken
Hvis det er mekaniske løftere skal den justeres med faste intervaller lidt afhængig af kørestil og opsætning/studgrindle mv., hvis det er hydraliske er det vedligeholdelsesfrit medmindre boltene er dårlige etc.
Re: Ventil tikken
Går stærkt ud fra det er mekaniske løftere, da den som sagt har været justeret en gang.
Jeg er mere interesseret i hvordan man rent praktisk gør. Hvor hårdt skal man spænde ? Er der noget specielt man skal være opmærksom på etc ? Har ikke prøvet det før !
Mvh Smipe
Jeg er mere interesseret i hvordan man rent praktisk gør. Hvor hårdt skal man spænde ? Er der noget specielt man skal være opmærksom på etc ? Har ikke prøvet det før !
Mvh Smipe
re:Ventil tikken
De skal justeres med søgerblade, tolerancen afhænger af knasten, du må endelig ikke spænde dem ned uden tolerance det har løfterne/knasten ikke godt af. Selve justeringen er ret enkel, men motoren skal drejes en del gange fordi vipperarmen skal justeres når løfteren er på "base circle" dvs. at der ikke er løft på/intet knastløft. De hårde stiller den i tomgang og smider søgerbladene ud bagefter, det giver det bedste resultat specielt med alutoppe hvor motoren skal være varm og tolerancerne ændrer sig en del fordi aluminiumen udvider sig. Jo større tolerance jo mere slår vippearme til ventilen = højere løft - mere power, så medmindre der er meget slup gør det ikke noget at den snakker lidt, den må bare ikke have en tikkelyd som følger omdrejningerne.
Re: re:Ventil tikken
" De hårde stiller den i tomgang " Det må da give et være svineri med oliesprøjt om ørene . Lukkes der*af for oliekanalerne imens David ?
Prøv evt at spænde dine udstødningsmanifold, det er ofte at en utæt udstødningspakning kan lyde som tikkende ventiler.
-
Jeg har haft mine ventildæksler af i tomgang og ja der kom da olie op men der var ikke tale om deciderede sprøjt, men om mine oliekanaler er stoppet til skal jeg selvfølgelig heller ikke kunne sige
endnu en uundværlig ting hvis stiller ventiler i tomgang - eliminerer oliesprøjt :
store.summitracing.com/egnsearch.asp
store.summitracing.com/egnsearch.asp
-
Er set i brug, og de virker
Niels
Niels
Tilbage til "Generelt teknisk forum"