Dæktryk

Teknisk relateret snak
Nillerdrengen. #531
Indlæg: 0
Tilmeldt: 25. aug 2005, 21:02

Dæktryk

Indlægaf Nillerdrengen. #531 » 12. maj 2008, 16:40

Hvad skal dæktrykket være på 17'; 255 x 50 x 17 i bar, og ikke i PSI

Niels

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Re: Dæktryk

Indlægaf (udmeldt) C3 » 12. maj 2008, 18:34

Hvad er der nu galt med psi?  De fleste dæktryksmålere viser da både psi og bar. Nå men ellers er der talrige omregnere f.eks. her: http://www.kaih.dk/psibar.htm



Der er ingen der kan sige dig præcist hvad dæktrykket SKAL være. Denne dæk og hjulkombination var jo ikke kendt dengang bilen blev bygget. Og det afhænger også lidt af hvordan og hvor hurtigt du vil køre.



Dæktrykket iflg. instruktionsbogen var så lavt som 24 psi. (1,65 bar), og normalt anbefaler man lidt højere tryk til en lavere profil.



Jeg vil gætte på at 1.8 - 2,0 bar vil være passende. Men jo hurtigere og jo hårdere igennem svingene jo højere tryk. 



C3



Et nyt spørgsmål:



Jeg kontrollerede tilfældigvis mine dæktryk idag. Underligt nok var de alle 4 3,0 bar. Jeg kan have pumpet dækkene op i vinter. Og i så fald til 1,8 bar. Men kan trykket virkelig stige med over en bar fra vinter til sommertemperatur? Nogen der har oplevet det?

Det viste sig - naturligvis - at det var min dæktrykmåler der var gået grassat i vinterens løb. En kontrol oppumpning på en tankstation med et tilforladeligt Mahle pumpeaggregat afslørede.
Det er naturligvis umuligt at trykket kan ændre sig en bar fra vinter til sommer.

Gæst

Re: Dæktryk

Indlægaf Gæst » 12. maj 2008, 19:25

Trykket i dækkene  er temperaturafhængig. Men om 1,8 bar på kolde vinterdæk kan blive til 3,0 bar på varme sommerdæk, ved jeg ikke. Der er ingen tvivl om at dæk der står lige i solen, vil øge trykket en del.
Nu har du selvfølgelig målt på ';kolde'; dæk, altså inden du har kørt, ikke ? :-)

Mvh Smipe

Ps: Jeg skal nok sende et billede af min Steeroids ophæng, næste gang jeg har både bilen og kameraet fremme !

Nillerdrengen. #531
Indlæg: 0
Tilmeldt: 25. aug 2005, 21:02

Re: Dæktryk

Indlægaf Nillerdrengen. #531 » 12. maj 2008, 22:56

Det er ikke fordi der er noget galt med PSI. Det er fordi den tank der ligger tættest på mig, har den smarte anordning at man koder bartrykket ind i pumpen, så sørger den selv for resten.
Smart ikke

Niels


Brugeravatar
Anders #258
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2004, 10:28
Geografisk sted: Skælskør

Re: Dæktryk

Indlægaf Anders #258 » 13. maj 2008, 02:34

Hej Niels

De ';automatiske'; pumper har typisk også en knap lige ved siden af de to der kan øge/sænke trykket - prøv at holde den inde, og så viser den hvad det valgte tryk er i psi.

Mvh. Anders

Gæst

Re: Dæktryk

Indlægaf Gæst » 13. maj 2008, 12:38



    Hej

 Der er forskel på om du er nede i et lavprofildæk,det kræver et højere lufttryk.Det vil typisk være for et moderne dæk.


  15    45-55  profil      35-40 psi

  16    40-55  profil      38-43 psi

  17    35-50  profil      40-45 psi

  18    35-50  profil      42-47 psi

  19    30-45  profil      42-47 psi



 stig


    

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

re:Dæktryk

Indlægaf david » 13. maj 2008, 16:16

kender en der kørte DHB på Mud and Snow mærkede dæk med 15 psi :-)

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Re: re:Dæktryk

Indlægaf Roald #606 » 13. maj 2008, 16:31

Hvordan gik det? 

merc
Indlæg: 0
Tilmeldt: 7. jan 2004, 15:47

Re: re:Dæktryk

Indlægaf merc » 13. maj 2008, 18:03

12.3@189 1/4 Mile


:) :) :)






 


 


david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: re:Dæktryk

Indlægaf david » 13. maj 2008, 18:27

ja med end halvdårlig turbo 350 gearkasse og 3:08 i gearing var det ikke så ringe, ja faktisk imponerende i forhold til resten af sushi-feltet


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster