Hvad skal dæktrykket være på 17'; 255 x 50 x 17 i bar, og ikke i PSI
Niels
Dæktryk
-
Re: Dæktryk
Hvad er der nu galt med psi?
De fleste dæktryksmålere viser da både psi og bar. Nå men ellers er der talrige omregnere f.eks. her: http://www.kaih.dk/psibar.htm
Der er ingen der kan sige dig præcist hvad dæktrykket SKAL være. Denne dæk og hjulkombination var jo ikke kendt dengang bilen blev bygget. Og det afhænger også lidt af hvordan og hvor hurtigt du vil køre.
Dæktrykket iflg. instruktionsbogen var så lavt som 24 psi. (1,65 bar), og normalt anbefaler man lidt højere tryk til en lavere profil.
Jeg vil gætte på at 1.8 - 2,0 bar vil være passende. Men jo hurtigere og jo hårdere igennem svingene jo højere tryk.
C3
Et nyt spørgsmål:
Jeg kontrollerede tilfældigvis mine dæktryk idag. Underligt nok var de alle 4 3,0 bar. Jeg kan have pumpet dækkene op i vinter. Og i så fald til 1,8 bar. Men kan trykket virkelig stige med over en bar fra vinter til sommertemperatur? Nogen der har oplevet det?
Det viste sig - naturligvis - at det var min dæktrykmåler der var gået grassat i vinterens løb. En kontrol oppumpning på en tankstation med et tilforladeligt Mahle pumpeaggregat afslørede.
Det er naturligvis umuligt at trykket kan ændre sig en bar fra vinter til sommer.

Der er ingen der kan sige dig præcist hvad dæktrykket SKAL være. Denne dæk og hjulkombination var jo ikke kendt dengang bilen blev bygget. Og det afhænger også lidt af hvordan og hvor hurtigt du vil køre.
Dæktrykket iflg. instruktionsbogen var så lavt som 24 psi. (1,65 bar), og normalt anbefaler man lidt højere tryk til en lavere profil.
Jeg vil gætte på at 1.8 - 2,0 bar vil være passende. Men jo hurtigere og jo hårdere igennem svingene jo højere tryk.
C3
Et nyt spørgsmål:
Jeg kontrollerede tilfældigvis mine dæktryk idag. Underligt nok var de alle 4 3,0 bar. Jeg kan have pumpet dækkene op i vinter. Og i så fald til 1,8 bar. Men kan trykket virkelig stige med over en bar fra vinter til sommertemperatur? Nogen der har oplevet det?
Det viste sig - naturligvis - at det var min dæktrykmåler der var gået grassat i vinterens løb. En kontrol oppumpning på en tankstation med et tilforladeligt Mahle pumpeaggregat afslørede.
Det er naturligvis umuligt at trykket kan ændre sig en bar fra vinter til sommer.
Trykket i dækkene er temperaturafhængig. Men om 1,8 bar på kolde vinterdæk kan blive til 3,0 bar på varme sommerdæk, ved jeg ikke. Der er ingen tvivl om at dæk der står lige i solen, vil øge trykket en del.
Nu har du selvfølgelig målt på ';kolde'; dæk, altså inden du har kørt, ikke ? :-)
Mvh Smipe
Ps: Jeg skal nok sende et billede af min Steeroids ophæng, næste gang jeg har både bilen og kameraet fremme !
Nu har du selvfølgelig målt på ';kolde'; dæk, altså inden du har kørt, ikke ? :-)
Mvh Smipe
Ps: Jeg skal nok sende et billede af min Steeroids ophæng, næste gang jeg har både bilen og kameraet fremme !
-
Det er ikke fordi der er noget galt med PSI. Det er fordi den tank der ligger tættest på mig, har den smarte anordning at man koder bartrykket ind i pumpen, så sørger den selv for resten.
Smart ikke
Niels
- Anders #258
- Geografisk sted: Skælskør
Hej Niels
De ';automatiske'; pumper har typisk også en knap lige ved siden af de to der kan øge/sænke trykket - prøv at holde den inde, og så viser den hvad det valgte tryk er i psi.
Mvh. Anders
De ';automatiske'; pumper har typisk også en knap lige ved siden af de to der kan øge/sænke trykket - prøv at holde den inde, og så viser den hvad det valgte tryk er i psi.
Mvh. Anders
Hej
Der er forskel på om du er nede i et lavprofildæk,det kræver et højere lufttryk.Det vil typisk være for et moderne dæk.
15 45-55 profil 35-40 psi
16 40-55 profil 38-43 psi
17 35-50 profil 40-45 psi
18 35-50 profil 42-47 psi
19 30-45 profil 42-47 psi
stig
re:Dæktryk
kender en der kørte DHB på Mud and Snow mærkede dæk med 15 psi :-)
Re: re:Dæktryk
ja med end halvdårlig turbo 350 gearkasse og 3:08 i gearing var det ikke så ringe, ja faktisk imponerende i forhold til resten af sushi-feltet
Tilbage til "Generelt teknisk forum"