Hej alle glade corvette ejerere.......
Nu er jeg jo lidt forvirret, sådan er jeg jo bare som person...
Hvilken oli skal jeg hælde på min motor??jeg har hørt at en god 5-15 skulle være fin( alså fuldsyntesisk)
jeg mener en 20- 50 minaraelsk, af god kvalitet skulle være bedre...hvad mener i
Bilen er en 71 smallblock 350
Hilsen Søren Kaj
olie
Re: olie
Hej Søren Kaj
Hvis din motor var ny ville syntetisk være ok, men det er den jo ikke. Du skal have en mineralsk olie på og denne som jeg bruger er et godt bud:
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-classic-xl-187p.html
First mile har den også. Jeg købte nogle dunke da de var på tilbud i Metro.
Desuden vil jeg anbefale dig (og alle andre der vil vide noget på den friske måde) at læse denne omgang selvom den er lang, man bliver klog af den:
http://www.sveva.dk/sfv/sfvdiv/sfvteknik01/omolie.asp:2314d756http://www.sveva.dk/sfv/sfvdiv/sfvteknik01/omolie.asp
Bedste hilsner
Lykkemark
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Re: olie
Forbered dig på en meget lang streng. Olie er et emne mange føler de kan deltage i.
Men jeg vover pelsen, og bliver garanteret modsagt af nogen. De fleste fraråder syntetisk olie til de gamle motorer.
20W/50 er nok det de fleste kører på, måske fordi den populære Castrol Classic oftest fås med denne viskositet.
Men iflg instruktionsbogen skal der faktisk - til danske sommertemperaturer - hældes 10W-40 eller 20W-40 (hvis sommeren bliver rigtig varm) på.
Denne forskel spiller dog næppe den store rolle.
Tallene betyder kort fortalt viskositet i kold henholdsvis varm tilstand. Ønsket til en olie er at den skal være tynd når den er kold og tyk når den er varm. Dette er desværre lige modsat sådan som olie opfører sig. Især de syntetiske olier forsøger at ændre på forholdet, sådan at de er relativt tynde (f.eks. 5W) når de er kolde - og relativt tykke når de er varme. F.eks. 50.
C3.
Uden direkte relevans for dit spørgsmål fik jeg iøvrigt for nogle år siden foræret en dunk 0W-40 Mobil 1 olie fuldsyntetisk. En ret dyr olie. Begrundelsen var at at det tynde ';sprøjt'; ville vedkommende ikke hælde på sin moderne bil.
Vedkommende må have troet at når det første tal er 0W så må olien være tynd. Intet kunne være mere forkert. Nullet betyder alene at olien i meget koldt vejr bedre modstår at blive urimelig tyk som almindelig olie ville blive i frostvejr.

Men jeg vover pelsen, og bliver garanteret modsagt af nogen. De fleste fraråder syntetisk olie til de gamle motorer.
20W/50 er nok det de fleste kører på, måske fordi den populære Castrol Classic oftest fås med denne viskositet.
Men iflg instruktionsbogen skal der faktisk - til danske sommertemperaturer - hældes 10W-40 eller 20W-40 (hvis sommeren bliver rigtig varm) på.
Denne forskel spiller dog næppe den store rolle.
Tallene betyder kort fortalt viskositet i kold henholdsvis varm tilstand. Ønsket til en olie er at den skal være tynd når den er kold og tyk når den er varm. Dette er desværre lige modsat sådan som olie opfører sig. Især de syntetiske olier forsøger at ændre på forholdet, sådan at de er relativt tynde (f.eks. 5W) når de er kolde - og relativt tykke når de er varme. F.eks. 50.
C3.
Uden direkte relevans for dit spørgsmål fik jeg iøvrigt for nogle år siden foræret en dunk 0W-40 Mobil 1 olie fuldsyntetisk. En ret dyr olie. Begrundelsen var at at det tynde ';sprøjt'; ville vedkommende ikke hælde på sin moderne bil.
Vedkommende må have troet at når det første tal er 0W så må olien være tynd. Intet kunne være mere forkert. Nullet betyder alene at olien i meget koldt vejr bedre modstår at blive urimelig tyk som almindelig olie ville blive i frostvejr.
Re: olie
Jeps. aldrig fuldsyntetisk olie på en så gammel motor. Heller ikke selv om den er nyrenoveret. Disse motorer er lavet til at køre på fed mineralsk olie. Både Castrol og Duckhams laver glimrende 20-50 olie. Og jo, modsat rygterne, kan man altså stadig uden problemer købe Duckhams 20-50 (den grønne) :-)
Mvh Smipe
Mvh Smipe
Re: olie
Jeg har tidligere kørt med 20-50 på alle mine forskellige motorer, pt kører jeg med 15-40 stadig mineralsk olie.
en nyrenoveret motore bør tilkøres med mineralsk olie, efter ca 3-5000km er der ikke noget til hinder for at skifte til en fuldsyntetisk.
En moderne fuldsyntetisk olie er simpelthen så effektiv at den forhindrer den tilslidning af motoren som vi kalder tilkørsel.
hvis du hælder en fuldsyntetisk tynd olie på din gamle slidte motor så vil du typisk få et abnormalt højt olieforbrug og måske endda oliespild
Uanset hvor lidt man kører vil jeg anbefale at man skifter mineralsk olie mindst 1gang om året.
en nyrenoveret motore bør tilkøres med mineralsk olie, efter ca 3-5000km er der ikke noget til hinder for at skifte til en fuldsyntetisk.
En moderne fuldsyntetisk olie er simpelthen så effektiv at den forhindrer den tilslidning af motoren som vi kalder tilkørsel.
hvis du hælder en fuldsyntetisk tynd olie på din gamle slidte motor så vil du typisk få et abnormalt højt olieforbrug og måske endda oliespild
Uanset hvor lidt man kører vil jeg anbefale at man skifter mineralsk olie mindst 1gang om året.
-
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 19. apr 2006, 19:36
Re: olie
Hej
Duckhams er en fuldsyntetisk olie, Jeg bruger denne olie
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32
Re: olie
Det lyder som min gamle 327'er. Den spiste 2x5 liter Duckhams 20w50 over en sommer med ikke ret mange kørte kilometer...

Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster