Servoolie

Teknisk relateret snak
Brown 74

Servoolie

Indlægaf Brown 74 » 29. apr 2008, 22:13

Hej er der nogen der har check på hvilken type servolie man kan bruge til en 74 corvette er det det samme som man bruger til automatgearkassen ??? og hvad er betegnelsen Shell/ texaco eller valvoline ????

på forhånd Tak !! 

Piet

Re: Servoolie

Indlægaf Piet » 29. apr 2008, 23:03

De fleste bruger sikket en dextron 3 type olie, det korrekte er dog at bruge dextron 2.
om det er castrol valvoline eller andet  betyder ikke så meget.

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 30. apr 2008, 01:12

Måske bruger mange dexron III fordi II er svær (umulig?)  at få. Men III skulle være fin.

http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-tq-dexron-290p.html

Mineralsk automatgearolie af Dexron III og Mercon typen til de fleste automatgearkasser fra 80';erne og frem. Også til mange manuelle gearkasser fra samme periode. 1 ltr

Mineralsk automatgearolie af Dexron III og Mercon typen til de fleste automatgearkasser fra 80';erne og frem. Også til mange manuelle gearkasser fra samme periode. 1 ltr.

Hvis olien havde skullet bruges i automatgearkassen anbefaler de Castrol TQ, hvor GM fra 50-70';erne specifikt nævnes:

Mineralsk automatgearolie til alle GM og visse Borg Warner automatgearkasser fra 50';erne til 70';erne. Også til mange manuelle gearkasser fra samme periode - fx Mercedes og Rover. 1 ltr

C3

Brugeravatar
Skak

Indlægaf Skak » 30. apr 2008, 01:28

Hej

Jeg har en tyk tyk bog, der hedder Chilton Corvette repair manual.

I den står der flere gange at man skal undgå at bruge automatgearkasse olie til servostyringen.

Der står ikke hvad man specifikt skal bruge - desværre!!!

Jeg har fundet en desideret servo-olie: Kroon Oil, Special Hydraulic Fluid SP 3013. 
Der står på dunken at det er til: VW, PSA, Volvo, GM, MB.

Om den er go' eller ej ved jeg ikke.

Jeg ville bare fremhæve Chiltons advarsel mod at bruge automatgearkasseolie!

Hilsen Morten

LasseG436

Indlægaf LasseG436 » 30. apr 2008, 01:51

Jan

Dexron ll ligger vi med på lager

Piet

Indlægaf Piet » 30. apr 2008, 02:42

Dextron 2 er ikke noget problem, det er mest dem som kun kigger på tankstationerne som  sikkert syntes den er svær at finde :)

Claes

re:Servoolie

Indlægaf Claes » 30. apr 2008, 09:23

Dexron III er vel bare en videreudvikling af II, der opfylder alle de krav som II'eren.

Den eneste grund til de anbefaler Dexron II må da være at III endnu ikke var opfundet da de trykte manualen.. ;-)

LasseG436

Re: re:Servoolie

Indlægaf LasseG436 » 30. apr 2008, 10:30

Claes

Du har delvist ret, men man må ikke bruge dexron III på en hel del gamle automatgearkasser, blandt andet sådan en som din

Claes

re:Servoolie

Indlægaf Claes » 30. apr 2008, 10:41

Min kører Dexron III. Det har den gjort fint i mange år, den skifter prompte og er komplet tæt. Jeg har haft bilen i 10år . Jeg er nu ret overbevist om at DEXRON produkterne ALTID er bagudkompatible, som det hedder. Jeg har godt hørt det med at de gamle ikke kan tåle DEXRON III pga. det udtørrer pakninger o-ringe osv, men er kommet frem til at det må være en and eller en myte. De er rigtgt Gamle Hydra-Matic 4-speed (Cadillac, Olds og Pontiac) må IKKE få DEX-olier (hverken II eller III), men bruger type ';A';. Dette er vigtigt. De duer simpelt hen ikke med DEX-olierne.

Men som med alt-olie snak, er der sikkert ';religion'; på området, og parterne bliver som regel aldrig enige.

Det eneste jeg tror er vigtigt er an man kun går den rigtige vej mht. bagudkompatibilitet. Dvs. er bilen oplyst til et skulle bruge Dexron II må man ALTID hælde den nyere version på f.eks Dexron III, men ALDRIG den ældre version f.eks Dexron(1).

Claes

Re: re:Servoolie

Indlægaf Claes » 30. apr 2008, 11:18

Dexron III er i øvrigt blevet afløst i USA i 2005 af DEXRON-VI, og den vil snart overtage Dexron III';s rolle. Den er ligeledes bagudkompatibel med alle de andre olier født til DEXRON bilerne. 

Olie-hilsen

Claes ;-)

Tilbage til "Generelt teknisk forum"