Spreader bar

Teknisk relateret snak
(udmeldt) C3

Spreader bar

Indlægaf (udmeldt) C3 » 27. apr 2008, 18:40

Hvor hårdt forspænder I sådan en tingest her:

C3

Piet

re:Spreader bar

Indlægaf Piet » 27. apr 2008, 19:10

Jeg lægger den kun lige an med håndkraft og låser den derfeter.
Du kan ændre camber vinkel med den så voldsomt kan den trække.

(udmeldt) C3

Re: re:Spreader bar

Indlægaf (udmeldt) C3 » 27. apr 2008, 19:32

Tak. ';Trække'; skriver du, er det meningen at man skal trække tårnene lidt sammen eller skubbe dem fra hinanden?

Jeg har lige prøvekørt, og med moderat ';skub'; på tårnene, mere end håndspænding lod det til at have givet en betydelig forbedring. Jeg vil tro at jeg har skubbet tårnene 2-3 mm fra hinanden.

Vognen føles stivere.

C3

Piet

Indlægaf Piet » 27. apr 2008, 22:05

Det er helt normalt at fjerdertårnene falder lidt sammen over tid på vores gamle vetter, så at skubbe dem lidt ud på plads  kan sikker godt hjælpe, du får dog det samme ud af det ved blot at montere baren og så få udmålt styretøjet.

fjedertårnene er også kendt for at få stressrevner, hvilet spreader baren også så godt som elmininerer.

Jeg kunne mærke væsentligt forskel efter at have monteret min bar, faktisk kunne jeg  slippe rattet  mere end 2 kilometer på ligeud vej uden at bilen ændrerde kurs overhovdet og det er selv om den har perfekt selvopretning.

Det skulle også gerne afstive bilen en del når jeg får min nye styrtbøjle på, den er lavet så den forbinder den bageste del af vangerne hen over sæderyggene og samtidig bliver den fastgjort i birdcagen.

mit eneste problem med styrtøjet pt er at jeg syntes servostyringen er en anelse for kraftig, så jeg har købt en elektrisk tryk justerbar servopumpe som skal afprøves.

Roald #606

re:Spreader bar

Indlægaf Roald #606 » 27. apr 2008, 23:05

Er det en hjemmegjort styrtbøjle? Monteres den lidt ligesom en sharkbar fra speeddirect eller?

Piet

Indlægaf Piet » 28. apr 2008, 00:39

Den er hjemmelavet, jeg har svejst 2 rør ned direkte på rammen som går ca 15cm op igennem bunden, de er monteret så rørene gør direkte op og ligger i det smig som  inddækningen  har bag ved sæderne/ud mod døren, det ser faktisk temmeligt elegant ud, dem bruger jeg så til at montere styrtbøjlen i, det er rart når man kan afmontere tingene uden en skærbrænder :)

Min styrtbøjle er lavet så den går op og laver en bøjning over hvert af sæderyggene og der hvor de mødes på midten (imellem sæderne) bliver de boltet fast til birdcagen, på den måde  har jeg stadig plads til at manøvre cab/cablåg/bagaerumsbokse osv, desuden har jeg monteret seleglidere i bøjlen som holder mine moderne 3-punkts seler, den skal bare lige forchromes før den kan monteres.

Jeg har overvejet en ekstra modifikation på styrtbøjlen som vil forstærke rammen betydeligt og det er 2stk bagudvendende rør som skal gåigennem bageste hjulkasse og monteres  så langt bagude på rammen som muligt, samtidig kunne man lave 2stk ben som går modsat og bliver boltet fast i b-stolpen, min opbygningsfilosofi er helt enkel, al funktionalitet skal bibeholdes, dermå ikke fremkomme skæmmende elementer, modifikationer og forbedringer skal være en 0-løsning eller bidrage til fremtoningen af bilen ellers bliver det ikke implementeret. Jeg syntes selv at min styrtbøjle er rigtigt smuk til bilen og samtidig hælper den på køreegenskaberne.

Sharkbar  er vist bare boltet på B-stolpen altså udelukkende birdcagen, min opbygning er mange gange stærkere og hjælper væsentligt mere på afstivningen af rammen hvor problemet er størst, specielt på cabriolet versionen og helt specielt på 68 modellen som ikke har de 2 ekstra afstivere ved kickup området (de kom først i 69)

Gæst

Indlægaf Gæst » 28. apr 2008, 14:35

Hej Piet

Kan du ikke sætte dine styrtetøjsmål på denne side, da jeg syntes at det er svært at få den helt fede selvopretning
og hvad er det for en el servopumpe du har fået fingre i. fra en nyere eu bil?

MVH

Roald #606

Indlægaf Roald #606 » 28. apr 2008, 16:34

Den lyder ikke helt dum den styrtbøjle jeg har godt spekuleret lidt over hvor meget det betyder med de forstærkninger 68er rammen mangler i forhold til 1969+ modellerne.

Har også kigget lidt efter en styrtbøjle, men synes endnu ikke at have set en løsning der ikke skæmmer bilen. Sharkbaren virker sgu lidt klein på de billeder jeg har set...

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 28. apr 2008, 19:28

Sharkbar? Er den ikke kun tænkt som et S-sele holder?

Vetteworks offers C3 Corvette harness bar '; Sharkbar ? Series- 3 which bolts in '68 thru '73 Corvette coupes and '68 thru '75 Converibles (Pictured is the coupe model , the convertible model is slightly different). The Series 3 is sold as a complete package for both driver & passenger occupants. The Series-3 harness bar will keep its occupants securely in place while auto crossing or road racing and meets SFI standards for harness bars using OEM seats. The bar aligns the belts to the proper angles and the OEM seat belts can still be functional. The Series 3 system will not block access to the rear compartments, limit backward seat adjustment . It also allows room for storage of the T-Tops. The anti-submarine bar can be purchased with a mount for an Amerex fire extinguisher. The Bar requires a 3'; aftermarket 5-point (individual style) belts . Sharkbars are powder coated mate black. Contact us for any custom modification that are needed. A billet Shark Bar camera mount is available and will fit on harness bars . Sharkbar? come with a detailed installation instruction manual.

http://www.vetteworksonline.com/catalog/product_info.php?cPath=21_92&products_id=60

C3

Piet

Indlægaf Piet » 28. apr 2008, 19:41

@ Brian

Jeg tror desværre ikke du vil kunne bruge mine mål til noget, primært fordi hele min undervogn og styrtøj er  100% uoriginal.

Jeg har specielle offset a-arme så jeg kan få så meget positiv caster som overhovedet muligt, lige pt +5.5g en standard C3 C3 kan ikke komme over +3.5g, mere caster giver bedre selvopretning og megt meget bedre ligeudstabilitet en moderne Corvette (C6) har ca +6g caster

Jeg har dog købt en anden type A-arme som samtidig skulle sænke roll center på bilen, det vil klart kunne udligne noget af den voldsommme sænkning jeg har i fronten.

Jeg har steeroids tandstangstyring og guldstrands antibumbsteerkit.
Jeg har Sharkbite semi-coilover conversion med 20% cuttede 350Lbs SB fjedre og QA1 double adjustable dæmpere.
Min front er sænket ca 15cm og mine 20'; forhjul har så meget camber at de kan ligge inde i skærmkassen pga sænkningen.

Min elektriske servopumpe er indbygget i et komplet tandstangs system fra en Honda S2000, så den skal jeg have moneteret istedet for mit steeroids system (når tiden engang tillader det)

Hvis jeg skal give et godt råd på selvopretning så er det følgende.
så meget positiv caster som overhovedet muligt.
Sørg for at styrhuset ikke binder på nogen måde.

Sørg for at dem som laver udmålingen ikke laver den fejl at de sætter målene x2, alle mål er opgivet som totale mål dvs de skal divideres med2 for at få det enkelte hjuls indstilling (jeg har selv  fået indstillet min bil med laserudstyr osv for at kunne køre direkte hjem og stille det bedre selv med en loddestok og en snor)

Tilbage til "Generelt teknisk forum"