Udluftning af bremser c3

Teknisk relateret snak
Jimmy # 637

Udluftning af bremser c3

Indlægaf Jimmy # 637 » 10. okt 2008, 01:30

Hej allesammen

Efter at have været til syn med min c3 er blev den kasseret med bla. dårlige bremserør.

Kalibre er totalt renoveret  med nyt o-rings kit, og rustfri nipler.

Nye rustfri bremserør indkøbt og monteret samt nye slanger overalt.

Men........ efter at have udluftet både 3-4 gange i alle kalibre i rigtig rækkefølge venstre baghjul-højre bag hjul
venstre forhjul højre forhjul, samt hovedcylinder ( født med udluftnings nipler ) ren bremsevædske uden luftbobler alle
steder.Ingen dryp/udsivning nogen steder.?

Pedaltryk, som at træde i et stykke æblekage.

Er der nogen her på forum der kan hjælpe med et godt tip?

Mvh jimmy #637

Shark

Re: Udluftning af bremser c3

Indlægaf Shark » 10. okt 2008, 16:36

Hej Jimmy

Corvetten er notorisk besværlig at udlufte bremser på.

Du skriver at du har renoveret kalibre. Jeg går ud fra at problemet er opstået efter dette?

Jeg havde også problemer med at få min til at bremse ordentligt (1971 uden bremseforstærker) efter jeg havde haft kalibrene afmonteret på trods af at jeg fik bremseklodserne til at lægge an mod skiverne i forbindelse med udluftning.

Kuren var at få den på vejen og ';mishandle'; bremserne. Op i fart, brems hårdt (giv pedalen et ordentligt spark) flere gange (jeg brugte meget benzin på det ).

Efter længere behandling på den måde begyndte den omsider at bremse godt (0% skævbremsning på forhjulene og 4% på baghjulene til syn).

/Karsten #956

erik1303

Indlægaf erik1303 » 10. okt 2008, 18:38

Efter at have haft præcis samme problem med nyrenoverede calipre til min daily driver, søgte jeg  ';hjælp'; hos en garvet mekaniker.
Han sagde at det var meget normalt med renov. calipre, og man skulle pille klodser af igen og pumpe pedalen flere gange så stempler rykkede udad, og derefter tvinge dem tilbage igen så klodser lige kan mases ind, for stempler har det med af ';flexe'; i o-ringe/tætningsringe.
Ved at gøre førnævnte kommer stempler jo ud forbi flexet.
Og det virker skal jeg hilse og sige.

erik1303

Indlægaf erik1303 » 12. okt 2008, 22:18

Jeg sidder og bliver lidt i tvivl om den fremgansmåde jeg foreslog mht. udluftning af calipre, kan bruges på en corvette, da stempler jo bliver presset i yderstilling af de indbyggede fjedre, og ikke som på normale biler hvor stempler går stramt.

Man risikerer at stemplerne bliver presset ud af caliper.

Prøv istedet at pille klodser af så stempler går ud, og så åben udluftskruen en efter en, det gjorde jeg på min 82 ´er, og calipre luftede sig stille og roligt selv ud, da de sidder lavere end hovedcylinder og bremsevæskebeholder.

Min pedal var også en smule blød de første par dage, men så blev den ok, dog uden at bruge så drastiske metoder som shark brugte, men bremseklodser skal jo slides til, og du kan glæde dig, den kommer til at bremse som om man kaster anker.
Erik

k651

Hej Jimmy Læs lige dette indlæg, tak

Indlægaf k651 » 13. okt 2008, 08:18

Hej Jimmy
Læs lige dette indlæg,
tak for svarene

problemet var meget simpelt da jeg havde gennemgået hele systemet og ingen fejl fundet, så var der jo kun en ting tilbage, nemlig luft. det er åbenbart meget svært at lufte et bremsesystem ud når det hele har været tømt. Selv efter timevis (og litervis af bremsevæske) af pumpen med bremsepedalen og adskillige bench bleed af hovedcylinder gav overhovedet ingen forskel. Jeg konstruerede sågar en vacuum pumpe og sugede en halv liter ud af de bagerste calipre, stadig uden virkning.

Løsningen kom fra en traktormekaniker som godt kendte det problem. Han lavede en plade med et lille hul i, som han spændte på hovedcylinderen i stedet for låget med en lille skruetvinge. Skruede kompresseren ned på lavt tryk, ca 2 bar, og satte derved tryk på hovedcylinderen. Derefter var det bare at løsne alle luftskruerne en efter en, og der kom meget luft ud, og vupti så var der pedal. Man skal selvfølgelig hele tiden holde øje med at der stadig er væske nok, så det er en god ide at lave pladen af plexiglas. Det der tilsyneladende sker når man lufter ud med bremsepedalen er at luftlommerne flytter sig frem og tilbage pga. af de relativt store rørdimensioner i bremsesystemet

mvh Martin

Tilbage til "Generelt teknisk forum"