Hej igen.
Jeg fandt ud af forleden, at der manglede en slange fra strømfordeler varkum til kaburatoren,efter jeg har sat den på i dag, virker det som om, at tomgangen er faldet meget, faktisk så meget at den ikke vil stå i tomgang når jeg har startet bilen, heller ikke efter flere minutter.
Slangen er købt til formålet.
Skal jeg bare skrue op for tomgangen eller skal der også stilles tæning.
Og lige det sidste : Kører bilen bedst på 98 oktan eller er 95 god nok......
tomgang...
re:tomgang...
Jeg tror din tænding skal stilles, efter at du har sat vacuumadvance på går den for meget tilbage i tænding, en anden mulighed er at den har trukket falsk luft og tomgangen dermed har været høj. Det bedste du kan gøre er at checke din tænding. Benzintypen afhænger af motortype/årgang.
re:tomgang...
OK det tænke jeg nok...
Motoren er en 350 small block, men der er lavet lidt ved den,hvad ved jeg ikke helt i nu, men den har ok med hesteeeeeee..
Motoren er en 350 small block, men der er lavet lidt ved den,hvad ved jeg ikke helt i nu, men den har ok med hesteeeeeee..
re:tomgang...
Glemte lige noget,corvetten er fra 71
re:tomgang...
topstykkerne fra 71 kan godt klare blyfri, men hvis den er ændret fra original kan kompression være hævet så den skal have 98, hvis det er en modificeret motor kan du forsøge at sætte den 38 grader uden vacuum ved fuldt udslag og så se om der er tændingsbanken. En anden måde at gøre det på er at give den mere og mere tænding indtil den tændingsbanker ved let gas og så sætte den lidt frem. Prøv også at måle vacuumen i tomgang det giver gerne et fingerpeg hvor vild knasten er.
Re: re:tomgang...
Hej Søren.
Tag den slange af igen, der er brugt rigtig rigtig rigtig mange penge på den motor og den kører som en drøm. Du får ikke andet end bøvl ud af at begynde selv at pille ved tænding og alt muligt andet.
Men det skal I selvfølgelig selv bestemme, men jeg har haft mange Corvetter efterhånden og den der er uden sammenligning, den hurtigste jeg har haft, den er på godt dansk, voldtunet !!!
Mht. benzin, her har jeg altid brugt 97 oktan Shell V-Power, sammen med Shell oktan øhhhh (hvad er det nu det hedder), jeg ved ikke om det er bedre end alt.
Tag nu til nogle træf og se at komme i snak eks med Piet eller David spørg dem hvad de synes om den motor, jeg er sikker på at de vil elske den, præcis som den er !!
Bare min mening !!
/Thomas..
Tag den slange af igen, der er brugt rigtig rigtig rigtig mange penge på den motor og den kører som en drøm. Du får ikke andet end bøvl ud af at begynde selv at pille ved tænding og alt muligt andet.

Men det skal I selvfølgelig selv bestemme, men jeg har haft mange Corvetter efterhånden og den der er uden sammenligning, den hurtigste jeg har haft, den er på godt dansk, voldtunet !!!

Mht. benzin, her har jeg altid brugt 97 oktan Shell V-Power, sammen med Shell oktan øhhhh (hvad er det nu det hedder), jeg ved ikke om det er bedre end alt.
Tag nu til nogle træf og se at komme i snak eks med Piet eller David spørg dem hvad de synes om den motor, jeg er sikker på at de vil elske den, præcis som den er !!

Bare min mening !!

/Thomas..
Re: re:tomgang...
Hvis motoren falder i omdrejninger når du sætter vacumavancen til så er der 2 muligheder, enten suger din motor falsk luft fra slangen og den lækage bliver stoppet når du monterer slangen, eller også så får motoren så meget avancering at den begynder at halte.
Hvis motoren er sat op til at køre uden vacumavancering (bruger man til ræs) så kan du ikke bare sætte den til uden at ændre på tændingsindstillingen, til gadekørsel anbefales dog vacumavancering (med mindre din knast er så heftig at der ikke bliver lavet nok vacum til at den fungerer)
Grunden til at man bruger en vacumavancering er for at indstille tændingen til de forskellige belastninger motoren kører med konstant, det giver en bedre benzinøkonomi og en bedre forbrænding med renere tændrør til følge, en racemotor er indstillet erfter sine WOT præstationer ikke hvordan den sejtrækker i 3 fra et gadekryds med campingvognen spændt efter.
Du mister ikke effekt ved at bruge en vacumavancering, det er bare nemmere og mindre fejlbehæftet at sætte en tænding op uden men der er heller ingen gevinst ved at bruge en rent performance mæssigt. så derfor er der ingen grund til at montere det på en rent performnace orienteret motor til ræs.
Men som Thomas skriver, hvis du ike har styr på tændinger og indstillinger så kan du nemt skade mere end du gavner ved at pille ved et system som kører godt.
Hvis motoren er sat op til at køre uden vacumavancering (bruger man til ræs) så kan du ikke bare sætte den til uden at ændre på tændingsindstillingen, til gadekørsel anbefales dog vacumavancering (med mindre din knast er så heftig at der ikke bliver lavet nok vacum til at den fungerer)
Grunden til at man bruger en vacumavancering er for at indstille tændingen til de forskellige belastninger motoren kører med konstant, det giver en bedre benzinøkonomi og en bedre forbrænding med renere tændrør til følge, en racemotor er indstillet erfter sine WOT præstationer ikke hvordan den sejtrækker i 3 fra et gadekryds med campingvognen spændt efter.
Du mister ikke effekt ved at bruge en vacumavancering, det er bare nemmere og mindre fejlbehæftet at sætte en tænding op uden men der er heller ingen gevinst ved at bruge en rent performance mæssigt. så derfor er der ingen grund til at montere det på en rent performnace orienteret motor til ræs.
Men som Thomas skriver, hvis du ike har styr på tændinger og indstillinger så kan du nemt skade mere end du gavner ved at pille ved et system som kører godt.
re:tomgang...
Hej med jer.
Jeg kunne ikke drømme om at selv begynde at indstille og skrue på motoren. jeg så bare at der manglede slangen og monterede den. Jeg har pillet den af igen og får en der ved noget om biler, til at se om tæning skal stilles,den står nok godt nok, men lige for at være sikker.
Men jeg er rigtig god til at polerer både ude og inde...Hi Hi
Til Thomas: ER det blyastatning du har hældt i benzinen...
Jeg har nemlig købt det,men også oktan boost, så jeg er lidt højre i oktan når jeg har tanket 95 blyholdig.
Hilsen Søren Kaj
Jeg kunne ikke drømme om at selv begynde at indstille og skrue på motoren. jeg så bare at der manglede slangen og monterede den. Jeg har pillet den af igen og får en der ved noget om biler, til at se om tæning skal stilles,den står nok godt nok, men lige for at være sikker.
Men jeg er rigtig god til at polerer både ude og inde...Hi Hi
Til Thomas: ER det blyastatning du har hældt i benzinen...
Jeg har nemlig købt det,men også oktan boost, så jeg er lidt højre i oktan når jeg har tanket 95 blyholdig.
Hilsen Søren Kaj
Re: re:tomgang...
Det er blyerstatning, men jeg kan ikke huske hvad det hedder på Shells sprog og kan ikke finde det på deres hjemmeside !?
Ret mig endelig, hvis jeg er forkert på den, men er det ikke ligemeget om man bruger blyerstatning i en gammel Corvette også selvom topstykkerne er lavet om, så den også kan køre på blyfri ??
Det er vel straks meget værre, hvis man begynder at køre på ren blyfri og bilen ikke er bygget til det ??
Jeg ville ikke på nogen måder få nogen i kongeriet DK tl at begynde at pille ved den tænding, den tager gassen med det samme, man rører ved speederen, så både luft, benzin og tænding står perfekt. I kan også læse ud fra de papir som fulgte med bilen, at den er indstillet hos en biltuner og at biltuneren gav tidligere ejer en tur han sent glemmer !!
/Thomas..
Ret mig endelig, hvis jeg er forkert på den, men er det ikke ligemeget om man bruger blyerstatning i en gammel Corvette også selvom topstykkerne er lavet om, så den også kan køre på blyfri ??
Det er vel straks meget værre, hvis man begynder at køre på ren blyfri og bilen ikke er bygget til det ??

Jeg ville ikke på nogen måder få nogen i kongeriet DK tl at begynde at pille ved den tænding, den tager gassen med det samme, man rører ved speederen, så både luft, benzin og tænding står perfekt. I kan også læse ud fra de papir som fulgte med bilen, at den er indstillet hos en biltuner og at biltuneren gav tidligere ejer en tur han sent glemmer !!

/Thomas..
re:tomgang...
Bare så vi ikke får startet en vandrehistorie op, de kan være svære at aflive. Alle GM's motorer fra perioden kom med vakuumadvancering, selv de vildeste. Kun hvis man kører med speederen i bund hele tiden er vakumadvancering overflødig(dragrace mv.). Man ser til tider at dragracere bygger gademotorer og anbefaler at man kører uden vakumadvancering, det kan være rigtigt men kun hvis vakuum er så lavt pga. knastning at der ikke er nok til at trække en vakumklokke(under 5-7 hg). Hvis man kører uden vakuumadvancering på gaden vil motoren hurtigere kokse til fordi benzinblandingen skal være større end ellers ved alm. kørsel, plus de ulemper det giver med at benzinen 'skyller' cylindren mv. Den ekstra benzin ved alm. kørsel er nødvendig fordi tændingstidspunktet kommer for sent i forhold til det optimale. Ved vakumadvancering tændes blandingen tidligere, den kan derfor være mere mager/der er længere tid til at forbrændingen kan ske.
Jeg vil helt klart anbefale at du får målt manifold vacuum, hvis der er 7hg eller over ville jeg få sluttet vakumadvanceringen til og justeret tændingen, det kan let give 20 procent bedre økonomi og en motor som holder sig renere i forbrændingskammer/på stempler og ventiler.
Jeg vil helt klart anbefale at du får målt manifold vacuum, hvis der er 7hg eller over ville jeg få sluttet vakumadvanceringen til og justeret tændingen, det kan let give 20 procent bedre økonomi og en motor som holder sig renere i forbrændingskammer/på stempler og ventiler.
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster