Dagens spørgsmål

Teknisk relateret snak
merc

Dagens spørgsmål

Indlægaf merc » 12. feb 2008, 12:31

xxxxxxxxxxxx

Lars #510

Re: Dagens spørgsmål

Indlægaf Lars #510 » 12. feb 2008, 12:42

Nu er jeg ik så ferm til det der English, men det er vel nooet med at man gerne vil ha den helt rigtige vinkel på sin sideskilning....I guess 

LasseG436

Indlægaf LasseG436 » 12. feb 2008, 15:37

Hmmmmmmm, er det for at få en bedre frihøjde???

merc

Indlægaf merc » 12. feb 2008, 16:18

,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Gæst

Indlægaf Gæst » 12. feb 2008, 17:41

Hej Merc.

Er det ikke noget om at checke den aktuelle åbne/lukketid på ventilerne passer sammen med specifikationerne på knasten!

Mvh Jørn

';har jeg vundet noget?

Piet

Indlægaf Piet » 12. feb 2008, 18:09

Det lyder meget avanceret, men princippet er ganske simpelt.

Det er en procedure man kan lave for at sørge for at knastaksel og krumtap følger hinanden precis som det er tiltænkt, dvs at ventilerne åbner og lukker på de helt rigtige tidspunkter.

Forkammerkæde/takthjul  er jo det som bestemmer hvordan knast og krumtap kørere i forhold til hinanden, de fleste har hørt om en knækket tandrem og også hørt om de mange gange katastrofale følger heraf, en forkammerkæde og en tandrem gør fuldstændigt det samme de er bare lavet af forskellige materialer.

Så det er uhyre vigtigt at disse ting sidder korrekt i forhold til hinanden, på de fleste aftermarked takthjul/kæde sæt  er der 3 forskellige monteringshuller så man kan  retarde eller avancere, men for at gøre det med størst mulig precision så bruger man  et cam degree kit.

Det er  ikke noget man normalt gør på almindelige gade motorer da det godt kan tage lidt tid og de fleste har ikke værktøjet eller viden omkring det, men på en motor af Brians kaliber er det en god ting at have styr på da der kan hentes lidt ekstra ydelse.

Lykkemark

Indlægaf Lykkemark » 12. feb 2008, 18:14

Kære Brian

Når man når min alder behøver man ikke at slå op i en bog, for at få at vide at ';nedtællingen'; er begyndt, man skal blot se sig i spejlet.

Da man var ung og kæk, var der brug for en ';full zize cam'; som denne

Men som tiden går, bliver man af naturlige årsager nødt til at ';degree sin cam';:

Men man er jo stadig forfængelig så derfor skifter man den røde cam, ud med en mere praktisk udgave til formålet nemlig den ';degree';ede cam';:

At man så kan nøjes med at bruge een og spise resten, er et af de få plusser der er ved at blive gammel.

Lykkemark

ps. Jeg lader gevinsten gå videre til et yngre opvakt medlem.

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 12. feb 2008, 18:22

Det der med at 'gradbøje sin kam' blev iøvrigt meget udførligt beskrevet i den svenske film vi så for nogle uder siden.

Der var trekant, firkant og cirkel instilling. Så der er mindst 25 personer herinde der kan ryste svaret ud af ærmet....

C3

Til Lykkemark: Forhandlingerne om dit nye job lader til at være på stand-by. Sig til hvis der skal pustes nyt liv i dem.

John #817

re:Dagens spørgsmål

Indlægaf John #817 » 12. feb 2008, 19:03

LYKKEMARK du skulle ikke drikke de 2 flasker på en gang !  

/John

(udmeldt) Lars Hastrup

Indlægaf (udmeldt) Lars Hastrup » 12. feb 2008, 19:21

Såvidt jeg husker bliver dette gennemgået ganske nøje i filmen der blev vist på filmdagen

Tilbage til "Generelt teknisk forum"