I oktober mdr. fik jeg monteret 2 komplette hjulophæng h.og v.side.Nye gasdæmpere nye strut rods, 2 kardanner repareret-4 kryds udskiftet og afbalanceret, da jeg var uheldig at knække højre hjulaksel. Jeg var lige ude at cruise for at nyde min nye motor fra Firstmile og kunne konstatere følgende:To gange kom der et ret så kraftigt knald fra bagtøjet, som om noget kammede over, når jeg satte i gang i 1 gear.Der er ingen mislyde fra '; klumpen'; hvor kardannerne er monteret når jeg kører. Ved gearskift, kan jeg af og til fornemme at et eller andet ';hænger'; når jeg kobler til. Umiddelbart fornemmer jeg at mislyden kommer fra v. side. Kan det være et kryds som hænger eller som er dårligt smurt. Burde jo ikke være muligt når alt lige er blevet repareret. Jeg vil være taknemmelig for hjælp.
Hilsen Niels
grim lyd fra bagtøjet.
Re: grim lyd fra bagtøjet.
Hej Niels
Tør godt vædde en fadbamse (Hotel Munkebjerg) på at det er diff. spær i bagtøjet (posi traction) der laver lyden.
Den kan til tider lyde som om der virkelig er noget der er ved at gå i stykker. Har selv prøvet det. Jeg ringede til en god ven, der er kommet tilbage her på forum, og fik tilsendt et sæt med diff. olie og en lille flaske additiv.
';Kør ud et sted og lav ottetaller i ti minutter, og det er væk'; Og det passer fadme.
Den gamle olie er nemmest at suge ud med en pumpe, jeg brugte en bremseudlufter til trykluft.
Good Luck
Allan
Tør godt vædde en fadbamse (Hotel Munkebjerg) på at det er diff. spær i bagtøjet (posi traction) der laver lyden.
Den kan til tider lyde som om der virkelig er noget der er ved at gå i stykker. Har selv prøvet det. Jeg ringede til en god ven, der er kommet tilbage her på forum, og fik tilsendt et sæt med diff. olie og en lille flaske additiv.
';Kør ud et sted og lav ottetaller i ti minutter, og det er væk'; Og det passer fadme.
Den gamle olie er nemmest at suge ud med en pumpe, jeg brugte en bremseudlufter til trykluft.
Good Luck
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Re: grim lyd fra bagtøjet.
Hej Niels,
Godt at høre, at din nye fede motor er klar.
Den så godt ud da jeg så den.......
/John
Godt at høre, at din nye fede motor er klar.

Den så godt ud da jeg så den.......
/John
Re: grim lyd fra bagtøjet.
Min Vette er fra 69. Hvordan kan jeg finde ud af om den er udstyrret med positraction? Og hvad betyder positraction?
Som det tydeligt fremgår, så er jeg ikke mekanikker!
Niels
Som det tydeligt fremgår, så er jeg ikke mekanikker!
Niels
re:grim lyd fra bagtøjet.
Hej Niels
Dit bagtøj er 99% sikkert med positraction, positraction er en form for spær i bagtøjet som fungerer ved at nogle små ';koblingsplader'; går i indgreb med hinanden ved en fjederbelastning, når så bilen skal overføre kræfter forsklligt immellem dine 2 baghjul, feks ved hård acceleration eller når du drejer, så skal disse koblingsplader kunne ';fedte'; hvis de ikke kan slippe hinanden korrekt så vil du få nogle grimme mislyde bla. hårde smæld som kan virke som om at noget er mekanisk ved at bryde sammen.
GM har udviklet en special additiv som skal puttes i olien på disse bagtøjer for netop at koblingspladerne kan slippe hinanden ved for stor belastning.
Precis som Allan skriver så skal additievn lige køres ind imellem pladerne for at den virker helt. Så tag en snak med mekanikeren om han har skiftet bagtøjsolie og hvis han har så spørg om det er den korrekte GM olie/additiv der er brugt, jeg har selv prøvet en del forskellige mærker og additiver som skulle virke, det eneste jeg har prøvet som faktisk virker 100% er GM';s egen fomular.
Det kan dog også være et mekanisk problem andetsteds i bagtøjsdelene, så vær endelig opmærksom på andre mislyde, sansynligheden for at det bare er olien er dog ganske stor.
Prøv etv når du har kørt en tur lige at lægge hånden på centeret af fælgen hvis dine bremser hænger vil den være meget varm, hvis dine bremser hænger feks håndbremsen i den ene side kan det også komme med nogle grimme lyde.
Dit bagtøj er 99% sikkert med positraction, positraction er en form for spær i bagtøjet som fungerer ved at nogle små ';koblingsplader'; går i indgreb med hinanden ved en fjederbelastning, når så bilen skal overføre kræfter forsklligt immellem dine 2 baghjul, feks ved hård acceleration eller når du drejer, så skal disse koblingsplader kunne ';fedte'; hvis de ikke kan slippe hinanden korrekt så vil du få nogle grimme mislyde bla. hårde smæld som kan virke som om at noget er mekanisk ved at bryde sammen.
GM har udviklet en special additiv som skal puttes i olien på disse bagtøjer for netop at koblingspladerne kan slippe hinanden ved for stor belastning.
Precis som Allan skriver så skal additievn lige køres ind imellem pladerne for at den virker helt. Så tag en snak med mekanikeren om han har skiftet bagtøjsolie og hvis han har så spørg om det er den korrekte GM olie/additiv der er brugt, jeg har selv prøvet en del forskellige mærker og additiver som skulle virke, det eneste jeg har prøvet som faktisk virker 100% er GM';s egen fomular.
Det kan dog også være et mekanisk problem andetsteds i bagtøjsdelene, så vær endelig opmærksom på andre mislyde, sansynligheden for at det bare er olien er dog ganske stor.
Prøv etv når du har kørt en tur lige at lægge hånden på centeret af fælgen hvis dine bremser hænger vil den være meget varm, hvis dine bremser hænger feks håndbremsen i den ene side kan det også komme med nogle grimme lyde.
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst