Indlægaf Piet » 18. jan 2008, 02:32
Hej Anders
Jeg har prøvet det meste på min egen 68' 2forskellige komplette undervognskit, 4forskellige slags fælge/dæk og 3 forskellige selvsammensatte undervogne.
Nu er en bils køreegenskaber en ';smagssag'; nogle kan godt lide en hård og kontant undervogn mens andre gerne vil tulle rundt med den originale som er blød og behagelig.
Så jeg skal prøve at give min erfaring videre dog med udgangspunkt i at jeg gerne vil have min Corvette til at være hård og kontant som en lidt mere moderne (90'er) sportsvogn
Et af de problemer jeg oplevede da jeg sænkede min bil var at der kom en del bumpsteer, bumpsteer er når hjulenes spidsning ændres i forhold til affedringen, det kan give sig udslag i nervøs styring feks når man rammer en anden type asfalt med det ene forhjul, så føler man at bilen trækker i den ene retning.
, Corvetten har fra fabrikken indbygget lidt bumpsteer som bliver forværret når man sænker den i fronten, desuden gør lavprofildæk med bedre bid problemet større, fænomenet er også kendt fra moderne biler når man monterer alufælge og lavprofildæk..
ingen af de skræddersyede undervogsnløsninger jeg prøvede afhjalp problemet faktisk syntes jeg at det ';værste'; kit var det største/dyreste altså med traversfjedren i front, desuden gjorde traversfjedren at jeg ikke kunne sænke min front som jeg ville pga frigangsproblemer.
Selv om jeg er til en kontant undervogn så oplevede jeg at Bilstein støddæmperne gav en ';rough ride'; de var altså ikke bare kontante men også irreterende på en eller ande udefinerbar måde, jeg skiftede alle dæmpere til Koni Classic som er justerbare hviket gav en markant bedre fornemmelse af kontant afrejning men med bedre komfort.
Der gik ikke længe før jeg købte semi coilovers til fronten, dem er jeg rigtigt glad for primært fordi jeg kan indstill højden og hårheden på bilen uden at skulle skille noget som helst ad, bumbsteer forblev den samme.
Jeg har opgraderet mine krængningsstabilisatorer flere gange og kører nu med tubular versioner, altså lavet i rør istedet for massiv stål, primært for at holde vægten nede.
De øverste a-arme er offset versioner for at få mere positiv caster vinkel på bilen, en standard a-arm kan max trækkes ud til ca 3g caster mine kan sættes til 5g hvilket gerne skulle afhjælpe lidt af min bumbsteer (har ikke prøvet endnu)
Jeg har bibeholdt de originale nederste a-arme for at kunne køre med mine semicoilovers.
Jeg har monteret en spreader bar og umiddelbart ser det ud til at have en ret stor effekt i forhold til frameflex.
Min motorhjælm flytter sig kun nogle få mm hvis jeg løfter rammen fra den ene side, hvorimod før kunne den slå helt op af indersiden på skærmen.
Jeg har monteret Steeroids tandstang og lavet længere styrstænger for at eleminere min bumbsteer (ikke afprøvet endu)
Jeg kører med 20'; hjul og altså rimeligt lavprofildæk og det er helt utroligt hvor meget det gør for stabiliteten i bilen.
på de originale 15'; med 255 60 15 stod bilen og gyngede bare man gik forbi den, nu står den som en muresten på jorden men den er tro det eller ej ikke hård at køre i, mine gamle 15'; cooper cobra dæk føltes hårdere.
Jeg har polybøsninger alle steder i bilen nu og jeg kan seriøst ingen forskel mærke imellem gummi og poly, poly er langt nemmer at montere men de skal smøres ordentligt ellers knirker de helt vildt.
Jeg har QA1 justerbare dæmpere bag og det er bare en superlækker støddæmper mums der kan de fleste andre til vores biler altså godt pakke sammen, jeg har set at BeCool lige er kommet med noget der ligner meget de hedder vidst coolclick.
Jeg har en multijusterbar fjeder bag som er rar at have hvis man gerne vil prøve forskellige muligheder, eller hvis man gerne vil kunne sætte sin bil op til forskellige ting.
Jeg har offset trailingarme bag primært for at kunne få bredere fælge på.
Det skal så lige siges at jeg har barberet mange mange kilo af min bil hvilket betyder at min undervogn/opsætning vil opføre sig anderledes på en bil som måske er 200kilo tungere.
Og jeg er nået til den konklussion at selvom bilen pt virker til at ligge afsindigt godt på vejen i forhold til original (har ikke fået gennemkørt den)
så er det altså ikke en C6'er