Når det er oplyst at man i 1966 kunne købe bilerne med følgende forskellige udvekslinger:
3.08:1, 3.36:1, 3.55:1, 3.70:1, 4.11:1, 4.56:1
hvoraf min har 3.36:1 - hvad kan man oversætte det til, som jeg forstår?
Henrik
Gear-udveksling
Re: Gear-udveksling
3Hej henrik
det er 3,36 omgange på aksel fra kardangen for at få en omgang på hjulet
Mvh Kurt t H
det er 3,36 omgange på aksel fra kardangen for at få en omgang på hjulet
Mvh Kurt t H
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Re: Gear-udveksling
Med 3,36 er din HØJT gearet. Altså relativt få omdr på motoren ved en given hastighed.
4,11 og 4,56 er totalt uegnet til gade. De bruges næsten kun til quartermile kørsel. Motoren 'pisker' rundt selv ved lav dart.
Jeg skiftede selv til 3,08 fra 3,70, det gav en behagelig nedsættelse af støjniveauet. Der findes også nogle 2,xx især brugt sammen med AUT.
C3
4,11 og 4,56 er totalt uegnet til gade. De bruges næsten kun til quartermile kørsel. Motoren 'pisker' rundt selv ved lav dart.
Jeg skiftede selv til 3,08 fra 3,70, det gav en behagelig nedsættelse af støjniveauet. Der findes også nogle 2,xx især brugt sammen med AUT.
C3
Re: Gear-udveksling
Ok, men fra laveste til højeste udveksling er det ca. +50% - betyder det så, at topfart + acceleration ændres næsten tilsvarende? MEN 50%!!!
Er gearkassen (4-gears) den samme ved de forskellige udvekslinger?
Jeg har læst en del test på min C2'er - og de viser at 4:11 er hurtigst til 60 mph. Som jeg ser det, skyldes det udelukkende, at den præcis rammer de 60 mph i første gear?
Henrik
Er gearkassen (4-gears) den samme ved de forskellige udvekslinger?
Jeg har læst en del test på min C2'er - og de viser at 4:11 er hurtigst til 60 mph. Som jeg ser det, skyldes det udelukkende, at den præcis rammer de 60 mph i første gear?
Henrik
Hilsen
Henrik #1699
C3 1969
Henrik #1699
C3 1969
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Re: Gear-udveksling
Du har helt ret. Der er endda OVER 50% fra de nævnte 2,xx til 4,56.
Jeg NÆGTER at tro at en 4,11 kan nå 60 mph i 1. gear. Med mindre baghjulene er enorme. Tværtimod skal den måske i 3.
Topfarten ændres helt lineært med bagtøjsudvekslingen - men accelerationen gør ikke.
Man kan 'lege' med de forskellige udvekslinger på forskellige calculators f.eks. hos Richmond:
http://www.richmondgear.com/2964.html
C3
Jeg NÆGTER at tro at en 4,11 kan nå 60 mph i 1. gear. Med mindre baghjulene er enorme. Tværtimod skal den måske i 3.
Topfarten ændres helt lineært med bagtøjsudvekslingen - men accelerationen gør ikke.
Man kan 'lege' med de forskellige udvekslinger på forskellige calculators f.eks. hos Richmond:
http://www.richmondgear.com/2964.html
C3
re:Gear-udveksling
';Topfarten ændres helt lineært med bagtøjsudvekslingen - men accelerationen gør ikke';
Det må her lige nævnes, at det så bestemt kun er teoretisk.
Det må her lige nævnes, at det så bestemt kun er teoretisk.
Re: Gear-udveksling
Jeg forstår, hvad du siger men...:
iflg Sports Cars Graphich kunne en 427 med 4:11 i 65/66 nå 60 mph i 1., 80 mph i 2. og 103 mph i 3. gear.
Top speed var 140 mph.
0-60 på 4,8 sec.
iflg Sports Cars Graphich kunne en 427 med 4:11 i 65/66 nå 60 mph i 1., 80 mph i 2. og 103 mph i 3. gear.
Top speed var 140 mph.
0-60 på 4,8 sec.
Hilsen
Henrik #1699
C3 1969
Henrik #1699
C3 1969
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Re: re:Gear-udveksling
Jeg er helt enig. Topfarten stiger selvfølgelig kun med højere gearing sålænge motoren kan trække sig op til max. effekt.
Det var kun for at være ';pædagogisk'; at jeg forenklede tingene lidt.
C3
Det var kun for at være ';pædagogisk'; at jeg forenklede tingene lidt.
C3
Re: Gear-udveksling
Du kender bagtøjsudveksling..
nogen må kende gearkasse udvekslingen?
Dæk størrelsen må også være til at finde...
Så er det købmandsregning at finde de omdrejninger der er nødvendige for at køre eksemplevis 96 km/t i 1. gear
Som referance kunne du prøve at at køre eksemplevis 50km/t i din egen bil i 1 gear. og aflæse omdrejninger.
Du kender som før nævnt faktoren mellem de forskellige bagtøjsudvekslinger, så du kan herved selv verificere de fundne tal. ( +/- usikkerhed + aflæsning på måle instrumenter (kmh / rpms)
Jeg tager som udgangspunkt GM tal (især de tidlige) med en skovl salt...
nogen må kende gearkasse udvekslingen?
Dæk størrelsen må også være til at finde...
Så er det købmandsregning at finde de omdrejninger der er nødvendige for at køre eksemplevis 96 km/t i 1. gear
Som referance kunne du prøve at at køre eksemplevis 50km/t i din egen bil i 1 gear. og aflæse omdrejninger.
Du kender som før nævnt faktoren mellem de forskellige bagtøjsudvekslinger, så du kan herved selv verificere de fundne tal. ( +/- usikkerhed + aflæsning på måle instrumenter (kmh / rpms)
Jeg tager som udgangspunkt GM tal (især de tidlige) med en skovl salt...
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Re: Gear-udveksling
Stadig enig. Jeg tager dog selv GM's data af denne art fra før ca. '72 med et VOGNLÆS salt.
C3

Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 2 gæster