Hej
Bagtøjs olie aftappes bedst ved at løsne ';bag-skjoldet'; på selve bag-tøjet og lade olien dryppe af over et døgns tid. Det er til at klare for en hobby mekaniker som mig. Udfordringen kommer når den ny pakning skal monteres, Ka ik lige se hvor meget der skal adskilles for at få pakningen på plads, men syns umiddelbart at bl.a affjedring er ivejen.
Spørgsmål:
Er det for stor en opgave som hjemme mekaniker, eller er det ligetil, og hvor meget skal adskilles?
Tror egentlig ik den gamle pakning er defekt, men har det bedst med at vide at de kommer ny i
ps har kigget i Haynes men syns ik der er direkte hjælp at hente der..
Mvh HEnrik
Bagtøjs olie
-
Re: Bagtøjs olie
Du skal have bagbro, fjeder, kardanaksel samt trækaksler af for at tage bagdækslet af. Grunden er bl.a. at bagtøjet hænger i de 4 skruer oppefra ned i bagdækslet.
Det er normalt nemmere bare at suge olien ud af bagtøjet med en oliesugepumpe.
Du behøver ikke at tage de nederste arme mere af end vist. Det er også nok at tage fjederen af i den ene ende og på midten, og så dreje den væk bagover.
C3

Det er normalt nemmere bare at suge olien ud af bagtøjet med en oliesugepumpe.

Du behøver ikke at tage de nederste arme mere af end vist. Det er også nok at tage fjederen af i den ene ende og på midten, og så dreje den væk bagover.
C3
re:Bagtøjs olie
HEj
Takker mange gange, det må siges at være brugbar info :-)
mvh HEnrik
Jeg har bare suget olien ud af bagtøjet med en oliesuger. Altså stukket snablen ned i påfyldningshullet(så lang ned i bunden så muligt), og suget det bedste jeg kunne. Derfter fyldte jeg den korrekte GM olie / additiv på. Det er da sikkert rigtigt at der ligger en lille sjat dernede tilbage, men de mislyde jeg var træt af forsvandt i hvertfald efter lidt cirkel-kørsel. ;-)Jeg havde ikke tid til alt det der roderi i snakker om. Hehe.. Husk additivet! Det er ikke et ';fup-middel';, som nogle mekanikere, der ikke har forstand på limited-slip, tror. Mvh. Claes
Hej
Skal nok huske, har jo fået 1. klasses produkter samt udførlig vejledning incl vingummi fra FIRST MILE :-)
Ok,
Jamen så har du jo fået kyndig vejledning!
Perfekt ;-)
Hej igen
Så blev der tid i kalenderen til at påfylde olie / additiv.
Efter påfyldning og efterspænding af bagskjold tjekkede jeg tætheden efter ca 3 timer. til min store skuffelse så jeg der hænger ca 5 olie dryp underst på bagtøjet, ØV. tyder på den gamle pakning alligevel har taget nok skade til at det lige præcis kan trænge en dråbe igennem i timen.
Spørgsmål: ka man forvente pakningen med tiden flader ud og lukker helt eller vil det blive værre når der kommer tryk i bagtøjet under kørsel. ( har skiftet udlufter, så decideret overtryk opstårder vel ik.. men temp forøgelse ) Som nævnt har jeg hele tiden haft opfattelsen det er bedst med ny pakning, men jeg tør s.. næsten ik begynde på det store arbejde med bagfjedre o.l som ovenfor beskrevet.
Nogen erfaringer ??
mvh Henrik
-
Re: re:Bagtøjs olie
Så slemt er der heller ikke. En hyggelig søndag under Vetten så er den ged barberet.....
Hvis du har stålfjeder kunne operationen evt. kombineres med udskiftning til glasfiber fjeder.
C3
Hvis du har stålfjeder kunne operationen evt. kombineres med udskiftning til glasfiber fjeder.
C3
Hej C3
Ligger der mellem linierne at det er en opgave du vil gi en pris på?
Med mig selv som 'hold ved' montør naturligvis....
Og er der nævneværdig fordel ved glasfiber fjeder?
Mvh Henrik
-
Re: re:Bagtøjs olie
Meningerne om glasfiberfjedre er vist delte. Én ting er dog helt sikkert og det er en pæn vægtbesparelse. Og så er den nem og tage af og på. Og så er de totalt vedligeholdelsesfri - og siges at holde i mindst 30 år.
Jeg er glad for min, men jeg husker ikke nogen voldsom forbedring lige efter skiftet.
Der ligger ikke noget mellem linierne m.h.t. at jeg vil påtage mig jobbet. Jeg har gjort det nogle gange - og finder at det er en overkommelig sag også for en der ikke har den store erfaring. Men der er da et par steder hvor det kan drille. F.eks. kan ophængene for broen sidde umådeligt godt fast.
Drypper den stadig?
C3
Hvilket medlems# har du?
Jeg er glad for min, men jeg husker ikke nogen voldsom forbedring lige efter skiftet.
Der ligger ikke noget mellem linierne m.h.t. at jeg vil påtage mig jobbet. Jeg har gjort det nogle gange - og finder at det er en overkommelig sag også for en der ikke har den store erfaring. Men der er da et par steder hvor det kan drille. F.eks. kan ophængene for broen sidde umådeligt godt fast.
Drypper den stadig?
C3
Hvilket medlems# har du?
Tilbage til "Generelt teknisk forum"