Udtagning af motor?

Teknisk relateret snak
Roald #606

Udtagning af motor?

Indlægaf Roald #606 » 28. dec 2007, 14:01

Hej

Jeg er igang med at tage motoren ud i corvetten. 

Er der nogen problemer i at tage motor/gearkasse ud som en enhed? 
(Gearkassen skal også renoveres)

Jeg fjerner radiator+radiatorramme (da radiatorrammen er gennemrådden) og regner med at have bilen over en grav når jeg løfter motoren ud, så der burde være plads nok nedenunder bilen.

/Roald

Piet

Re: Udtagning af motor?

Indlægaf Piet » 28. dec 2007, 16:25

Det er der ingen problemer i når du har en grav, ellers kan man også bare løfte bilen op.

Roald #606

re:Udtagning af motor?

Indlægaf Roald #606 » 28. dec 2007, 17:24

thanks Piet... kan motor og gearkasse også komme forbi alle stænger til styrtøjet eller skal jeg afmontere det først? hva skal du forresten have for en radiatorramme + radiator til en 68'er. Min gamle ramme er vist færdig (kunne stikke en finger igennem :-) )og radiatoren har vist set bedre dage.

Piet

Re: re:Udtagning af motor?

Indlægaf Piet » 28. dec 2007, 18:05

Yep det er ikke noget problem at gå fri af styrtøjet.

Er din bil med manuel eller automatgear?  
en Becool aluminiumskøler koster 4.395.- til en 68 uden oliekøler i.

en kølerramme til en 68 er straks værre, der er ikke nogen som  fremstiller disse rammer da de er en one-year part altså helt specifik til 68'eren.

Så enten en brugt eller få den gamle  renoveret, som regel er det kun bundstykket som er gået.

Roald #606

Indlægaf Roald #606 » 28. dec 2007, 18:23

Det er en manuel. Passer en 69';er kølerramme i?

tja... det var op af siderne jeg kunne stikke en finger igennem. Jeg synes det er værre i virkeligheden end på billederne. Men det kan da godt ske jeg skal prøve at få den renoveret så.

Piet

Indlægaf Piet » 29. dec 2007, 15:22

Hej Roald, nej en 69 ramme passer desværre ikke :( 68 rammen er en del smallere, hvis du skal have en 69 ramme på skal du skifte hele din front crossmember og alle beslagene.

Roald #606

Indlægaf Roald #606 » 29. dec 2007, 20:34

hmm æv... 

front cross member. Er det den der er 'indhegnet' af gule streger på billedet nedenunder?

Men inden jeg begynder at bruge tid på at renovere den gamle radiatorramme, er der så nogen der kan genkende om den vitterligt er en 68'er? Den tidligere ejer har nemlig ikke været bleg for 'tilpasse' dele fra andre årgange til bilen med blandet resultat...

og kan det passe at rammen kun boltes fast til karossen (se de røde ringe) med 3 bolte på hver side.

Piet

Indlægaf Piet » 29. dec 2007, 21:24

Hmmm det ser faktisk suspekt ud må jeg indrømme,  kølerrammen skal være boltet sammen med frontcross member (den som du har optegnet med gul) det skal den for at stive hele fronten af.

Det ser dog ud som om at din køler ramme er fra en nyere årgang (68 har 2stivere bagud som boltes ned i frontcrossmember), ligesom din køler også kommer fra en bil med automatgear tyder det på at den er samlet af en del forskellige årgange/biler, jeg kan ikke lige se om froncross member er fra en 68 eller nyere.

den fordel der er ved en 69+ kølerramme er at de kan tage bredere kølere end i 68.

david

Indlægaf david » 29. dec 2007, 21:37

En kølerramme fra en 68'er tager fint de brede 32 tomme kølere, her er der ingen forskel til senere årgange(mht. bredden af kølere). Det er afstanden mellem glasfiberen som bestemmer hvad der er plads til ikke kølerrammen.

Piet

Indlægaf Piet » 29. dec 2007, 22:51

Det er ikke korrekt David, jeg har selv en 68 med en original kølerramme som ikke kan tage de brede kølere problemet er at 68 kølerrammen har 2 stivere i bunden som rammer køleren hvis den bliver bredere, disse stivere blev fjernet i 69 for at gøre kølersystemet mere effektivt (bredere kølere), glasfiberen har nøjagtgt samme bredde på 68-82
men køler rammerne er forskellige op igennem årgangene.

På billedet neden under kan du se den røde streg den viser hvor selve inderskærmen går, den blå ramme viser det store beslag som sidder på kølerrammen hvor den er boltet sammen med rammen, dette beslag er identisk på begge sider af kølerrammen og gør det umuligt at sætte  så brede kølere i som i 69+

Tilbage til "Generelt teknisk forum"