Manifold til "81 Corvette med std 350/5,7 l motor

Teknisk relateret snak
MortenJessen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 29. okt 2007, 23:58

Manifold til "81 Corvette med std 350/5,7 l motor

Indlægaf MortenJessen » 30. okt 2007, 00:12

Hej,
Jeg er igang med at undersøge mulighederne for en manifold til min Corvette, som er udstyret med en standard 350/5,7 l motor. Jeg har fået anbefalet Hookers Headers og fundet to forskellige som jeg mener kunne være interessante.

HOK-2134HKR ($410) http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=HOK%2D2134HKR
HOK-2456HKR ($175) http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=HOK%2D2456HKR:748cc4f1http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=HOK%2D2456HKR

Er der nogen som kender forskellen? Er der nogle der kan anbefales andre modeller/mærker?

Venlig hilsen
Morten

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

re:Manifold til "81 Corvette med std 350/5,7 l motor

Indlægaf david » 30. okt 2007, 07:14

forskellen ligger i diameteren og længden på de primære, jo længere de primære er jo mere kompression skal der til for at motoren kan bruge det til noget/udnytte vacuumeffekten ved collectoren, jo større diameter, jo vildere skal motoren være/kubik/tuningsgrad skal motoren være. Du skal holde dig fra de dyre/super competion headers hvis det er en standardmaskine ellers vil din motor føles død. Hooker headers er kendte for at have en god pasform, hvis man har en vild motor kan man have brug for endnu større primære og må så lave 'stepped' headers altså nogle som går op i større diameter i flere trin/der er ikke plads ved topstykkerne.

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Re: Manifold til "81 Corvette med std 350/5,7 l motor

Indlægaf Piet » 30. okt 2007, 10:25

100% enig med David

Competiton udgaven er fin til  din motor, jeg har selv brugt dem på flere motorer lige fra 327 til 383 med glimrende resultat.

Du bør måske overveje den keramisk coatede udgave istedet for de sortmalede du har linket til.

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Re: Manifold til "81 Corvette med std 350/5,7 l motor

Indlægaf (udmeldt) C3 » 30. okt 2007, 11:07



Jeg har været glad for mine Dynomax keramisk coatede. Stadig pæne efter 3 år. Og særdeles god plads til tændrørsudskiftning.

De er købt hos Summit, og er endda billigere end Hooker.

C3

MortenJessen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 29. okt 2007, 23:58

re:Manifold til "81 Corvette med std 350/5,7 l motor

Indlægaf MortenJessen » 30. okt 2007, 18:33

Hej alle, Mange tak for jeres hurtigere tilbagemeldinger. Nogle kommentarer til Dynomax kontra Hookers?? /Morten

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

re:Manifold til "81 Corvette med std 350/5,7 l motor

Indlægaf Piet » 30. okt 2007, 20:29

Havde du ikke problemer med dit koblings linkage og din tandstangsstying i forhold til plads rundt om headersne Jan?

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

re:Manifold til "81 Corvette med std 350/5,7 l motor

Indlægaf david » 30. okt 2007, 23:21

hookers har den bedste pasform medmindre du får nogle custom Stahl headers men de er hundedyre

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Re: re:Manifold til "81 Corvette med std 350/5,7 l motor

Indlægaf (udmeldt) C3 » 30. okt 2007, 23:54

Det er korrekt at koblings linkage går tæt på disse headers. Men er det ikke et problem med alle headers?

Headers fabrikanter anbefaler som regel nye motorophæng, vel netop fordi pladsen er så trang at bare et lidt slidt motorophæng kan give kollision rundt omkring i motorrummet. 

Mit forsøg med en rustfri neddrejet koblingsarm var lige så meget af kosmetiske grunde. Når man ser hvor fortæskede big-block headers som regel er for at få plads til dem, vil jeg ikke anse pladsforholdene omkring Dynomax for et reelt problem. Den lette tændrørsmontering er er plus.

Jeg kender ikke Hooker af egen erfaring, og jeg anbefaler ikke den ene frem for den anden, men anfører alene at jeg personligt har været glad for Dynomax. De har nu overlevet flere motorer *S* og sidder der på 4. sæson.

Mine headers er disse: http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=WLK%2D86001&N=700+400358+115&autoview=sku

Og de er steget fra $229 til $309 siden jeg købte.

Hookers tilsvarende må være de her: http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=HOK%2D2456%2D1HKR&N=700+115&autoview=sku:8362f0c5http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=HOK%2D2456%2D1HKR&N=700+115&autoview=sku

Nu til $369.

C3

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Re: re:Manifold til "81 Corvette med std 350/5,7 l motor

Indlægaf Piet » 31. okt 2007, 00:45

Jeg har ikke nogen pladsproblemer omkring kobling linkage  med mine hokers, jeg havde dem endda monteret på topstykker med skrå indgange til tændrør, det var ';tight fit'; :)

Ja priserne på alle dele er steget markant i USA og de kommer til at stige yderligere, bla pga de fleste fabrikanter indfører MAP pricing= en mindste pris på produkterne, det gør de for at sikre sig at steder som Summit ikke bliver alt dominerende
hvilket ikke er til gavn for nogen.
 
Den eneste grund til vi ikke har mærket noget til det er at dollaren er faldet så markant som den er, men når dollaren  igen stiger vil vi få det at føle  både pga MAP, inflation og told/moms som  er yderligere 30% oveni merprisen.

Du skal være velkommen i min garage hvis du vil se et sæt keramisk coatede headers monteret. og skulle det have interesse kan jeg også sælge dig et sæt af det mærke du kunne ønske, endda billigere end du kan få dem hjem fra Summit selv.

MortenJessen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 29. okt 2007, 23:58

re:Manifold til "81 Corvette med std 350/5,7 l motor

Indlægaf MortenJessen » 31. okt 2007, 20:10

Hej Piet, jeg har forsøgt at skrive dig en mail, men er ikke sikker på at den kom frem. Giv mig derfor venligst et kald på 2880 9636. Med venlig hilsen Morten


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster