Fjernelse af chrom på alu-fælge ???

Alm. snak
vette1-839

Fjernelse af chrom på alu-fælge ???

Indlægaf vette1-839 » 24. okt 2007, 17:05

Hej med alle jer friske vette-ejere !!

Er der nogle der har kendskab til hvordan man få fjernet gammel chrom/nikkel på alufælge ??

Kan man ';trække'; det af, og hvem kan gøre det ??

Hilsen vette1

blj

Re: Fjernelse af chrom på alu-fælge ???

Indlægaf blj » 24. okt 2007, 17:19

Hej vette1 Jeg tror chromen skal slibes af, ihvertfald hvis der skal nyt chrome på. men ellers kan det sandblæses af, med noget blødt matr. du skal bare være opmærksom på, at det evt. nye chrom ikke dækker de mærker sandblæsning laver.
hilsen blj.

Tommy

Indlægaf Tommy » 24. okt 2007, 18:37

Desværre er der ikke noget at stille op, kromen er hård og fælgen er blød, er kromen først begyndt at skalle af er der kun en vej og det er til produkt handeleren.

Tommy 358

vette1-839

Indlægaf vette1-839 » 24. okt 2007, 20:06

Jeg håber der er en mulighed for at fjerne det kemisk. 

Jeg har hørt at aftrækning af chrom/nikkel sker ved en såkaldt omvendt elektrolytisk proces, hvor man vender polerne modsat i forhold til metalliseringsprocessen.
Dette bruges bla. i forbindelse med rengøring af ophængningsstativer for at rense disse.

Det må KUNNE lade sig gøre, men hvem kan lave det ?????

Håber forsat på en løsning

Vettehilsen vette1

Piet

re:Fjernelse af chrom på alu-fælge ???

Indlægaf Piet » 24. okt 2007, 21:54

Du kan godt få trukket chromen af hos en forchromer, problemet kommer hvis du vil have ny chrom på alu, de to ting er ikke gode venner, chromen bider simpelthen ikke særligt godt på aluminium og jeg kender ikke nogen steder i Danmark hvor de kan eller anbefaler at gøre det.

Så måske få trukket chromen af og poleret aluminiumen op.

vette1-839

Re: re:Fjernelse af chrom på alu-fælge ???

Indlægaf vette1-839 » 24. okt 2007, 22:58

hej Piet !

Det var også planen bare at få chromen af i første omgang og så få alu`en ordnet !!

Men har du en kontakt/adresse hvor man kan få lavet en sådan aftrækning og så selv efterfølgende polere aluminiumen  op ??

Jeg har kontaktet Stjerne-chrom i Næstved, men de har ikke mulighed for at klare opgaven.

Hilsen vette1

Piet

re:Fjernelse af chrom på alu-fælge ???

Indlægaf Piet » 24. okt 2007, 23:14

Jeg har forbindelse til en, jeg skal høre ham om det er noget han kan klare.

han har lavet al chrom på min bil både på sprøjtezink, rustfi og almindeligt jern, han har også poleret en del rustfri op til spejlglans samt en masse aluminium, men han kan ikke ligge chrom på aluminium.

(udmeldt) Lars Hastrup

Indlægaf (udmeldt) Lars Hastrup » 24. okt 2007, 23:17

Prøv Kermo Chrom i Stenlille.

De har for nogle år siden trukket chrom af for mig på stålrør.

Ellers ville jeg da nok foreslå at prøve en glasblæsning.

Hilsen

Lars

vette1-839

Indlægaf vette1-839 » 25. okt 2007, 00:47

Hej Lars 

Jeg har prøvet at glasblæse på chromen. Dette kan godt fjernes, men under dette sidder der nikkel.

Nikkel kan glasblæsning ikke fjerne, og hvis man kommer ud på aluminiumen går det stærkt med at ';æde'; sig ned i dette, hvilket må siges ikke at være så heldigt.

Lykkemark

Indlægaf Lykkemark » 25. okt 2007, 01:59

Hej vette 1

Jeg er sådan en (iflg mine voksne børn) en ';kemihalvverdensmester';.

Nu lever jeg i det håb, at det ikke er en fælg man kan hente nede hos: ';Vulkanisør Thomas'; eller ';T. Hansen'; , men en af de sjældenheder som jeg også leder efter.

Nu skriver jeg noget som du synes er mærkeligt, men læs det færdigt og så forstår du det nok.

Når ';noget'; er svært at få af, så er det fordi at nogle molekyler der er mindre end andre, gemmer sig bag nogen der er større.

Læs det igen !

Vi lever i en verden med lette løsninger på problemer (som ovenstående)og de burde da ikke være noget problem i 2007 ?

Tommy skrev: Skrotpladsen, og hvor urimeligt verden end lyder, uagtet at man står med adskillige kilogram alufælge, så er mit råd: ';At lave et emne der pr definition er ';offermetal'; med en lav molekylevægt, om til et ';vindermetal'; med en høj molekylevægt for at blive fri for en tredie og fjerde molekylevægt, ved hjælp af elektrolyse fremad/modsat og blah blah...
Pust det er måske at tage tingene for langt.

Jeg ville smide dem ad H til

Lykkemark

Tilbage til "Generelt forum"