Har lige købt en vette fra 74`, med en 350`er i samt aut. gear.
Mit spm. går på hvor mange HK en sådan typisk har, (jeg synes den er lidt sløv i forhold til en tidligere 91`er jeg har ejet).
Hvordan kan man på hurtigst og billigst måde få nogle flere heste ud af ';dyret';, og hvilket størrelse taler vi om både mht. kr. samt HK ????
Er der nogle der har nogle gode forslag og til en rimelig penge ???
På forhånd tak
Vette1
Flere HK ud af en 350`er
Re: Flere HK ud af en 350`er
Uha, det er farligt :) det er jo den berømte ';can of worms'; hvis motoren er helt standard og du skal have den peppet op for små penge så er her hvad jeg ville gøre.
Forslag #1
Hvis monteret så fjern, smogpumpe og airconditioning.
Skfit til en HEI tænding samt tændkabler og få lavet en korrekt tændingskurve
Få kaburatoren indstillet korrekt
afhængigt af motor vil du typisk kunne hente imellem 10 og 50HK på motoren
pris: ca 1.500dkr
Forslag #2
Som forslag #1
men udskift yderligere
Indsug
kaburator
Topstykker til aluminiumstoppe
nyt udstødningssystem incl headers 2½';
ny converter.
rullevippere
stødstænger
knast
skulle gerne give ca 100HK på motoren hvis delene er afstemt korrekt
pris: afhængigt af delene du vælger imellem 20- 30.000
Forslag #3
NY motor
konverter/shiftkit
effekt helt afhængigt af motor
pris: fra 40.000 og opefter. en ny 25.000kr motor yder ikke mere end den du har, tværtimod.
Forslag #1
Hvis monteret så fjern, smogpumpe og airconditioning.
Skfit til en HEI tænding samt tændkabler og få lavet en korrekt tændingskurve
Få kaburatoren indstillet korrekt
afhængigt af motor vil du typisk kunne hente imellem 10 og 50HK på motoren
pris: ca 1.500dkr
Forslag #2
Som forslag #1
men udskift yderligere
Indsug
kaburator
Topstykker til aluminiumstoppe
nyt udstødningssystem incl headers 2½';
ny converter.
rullevippere
stødstænger
knast
skulle gerne give ca 100HK på motoren hvis delene er afstemt korrekt
pris: afhængigt af delene du vælger imellem 20- 30.000
Forslag #3
NY motor
konverter/shiftkit
effekt helt afhængigt af motor
pris: fra 40.000 og opefter. en ny 25.000kr motor yder ikke mere end den du har, tværtimod.
re:Flere HK ud af en 350`er
En 74'er med L82 og en 91 med L98 laver de samme heste på papiret (250), men test i blade viser en forskel på 2,5 sek til 100, det er jo en del. En del af forklaringen ligger i gearingen/gearkasse, hvis du skiftede til 4.:56 i gearing ville den gå hurtigere til 100 men tilgengæld ville den jo ikke være så økonomisk eller behagelig at køre på motorvej.
Først og fremmest skal du finde ud af i hvor god stand motoren er i, få lavet en tuneup hvor karburator og tænding bliver stillet/check også slup mellem drevet på tændingen og selve tændings-'huset', dette slup og slup ved forkæde (pga. slitage) giver en tænding som slår meget og dermed dårlige ydeevne/skift også til nyt luftfilter/checke at hjullejerne glider nemt. At skifte tænding giver ikke flere heste, men kan være lækkert nok. Hvis der er masser af kompression på motoren/den er i god stand ville jeg starte med at skifte de originale manifolds ud med headers og få lavet en 2 tommers udstødning med gode potter plus en efterfølgende justering af karburatoren/skal have mere at leve af. Det skulle gerne kunne mærkes. Hvis det er mere accelleration du vil have kan du sætte en letvægtsconverter i med højere stallspeed, det kan mærkes/stallspeed lige under din normale cruisehastighed. Herefter stadig uden at åbne motoren montering af rullevippere.
Hvis du har mod på at bygge videre på motoren kan du starte med at skifte til topstykker med mindre forbrændingskammer/højere kompression og hvis den skal bores pga. slitage ville jeg købe et strokerkit 383 evt. bare med de samme toppe som du har nu men med højere stempler.
-
Re: re:Flere HK ud af en 350`er
Tak for den hurtige tilbagemelding til både Piet og David.
Er der mulighed for at købe brugte headers og en 2½ '; udstødning et sted ???
Laver Ecklers nogle systemer der kan anbefales (der må godt være ';lidt'; lyd i) ???
Er der andre mærker/levarandører der kan anbefales og hvad med pris ??
Hilsen vette1
Er der mulighed for at købe brugte headers og en 2½ '; udstødning et sted ???
Laver Ecklers nogle systemer der kan anbefales (der må godt være ';lidt'; lyd i) ???
Er der andre mærker/levarandører der kan anbefales og hvad med pris ??
Hilsen vette1
Prøv evt. at ringe til lynegård de har en maskine som laver udstødninger, men jeg kender ikke deres priser, mener de giver rabat til medlemmer af corvetteklubben : www.lynegaard.dk/
Der er ind imellem medlemmer som har brugte headers til salg.
i forhold til prisen på headers og udstødning/potter (hurtigt 8.000dkr) mener jeg ikke du får nok effekt for pengene på din standard motor.
standard udstødningssystemet har ikke de store problemer med at følge med ved lavere omdrejninger <5000rpm, med mindre dine lydpotter er faldet sammen indeni, hvis du alligevel gerne vil have nyt udstødningssytem så vil 2'; passe bedre til din nuværende motor, de2½'; jeg skrev var i forbindelse med opgradering af topstykker og knast.
Al motorbyggeri er en spørgsmål om kompromier, hvis du tager for stor udstødning så vil du miste effekt i bunden af omdrejningsfeltet men til gengæld vil du kunne komme af med gasserne ved højere omdrejninger og derved vinde effekt i toppen, det er bare ikke så simpelt som det lyder fordi der er mange andre faktorer der bestemmer hvordan din motor arbejder, jeg skrev at det er at åbne den berømte ';can of worms'; fordi når du går igang så vil den nye del du sætter på givetvis kræve en opgradering af en anden for at kunne yde som angivet og sådan fortsætter det indtil du har udskiftet hele bilen:)
Jeg vil kunne sælge dig et 2';udstødningssytem i rustfri stål (uden potter og headers) billigere end Lynegård kan bukke et system i almindelig rør til. men som sagt (med mindre du alligevel trænger til ny udstødning) så mener jeg ikke det er her du får den bedste effektforøgelse i forhold til dine penge.
Hvis du har et stramt budget så er indstilling og justering samt udskiftning af udslidte dele den bedste løsning.
Tændingskurven bør have topprioritet, og det er korrekt hvad David skriver at en ny tænding ikke giver nogen effekt i sig selv, men som udgangspunkt ville jeg selv vælge en ny HEI tænding at lave tændingskurven på istedet for at skulle starte med at renovere en gammel platinstyret tænding, prisen er alligevel ca den samme.
i forhold til prisen på headers og udstødning/potter (hurtigt 8.000dkr) mener jeg ikke du får nok effekt for pengene på din standard motor.
standard udstødningssystemet har ikke de store problemer med at følge med ved lavere omdrejninger <5000rpm, med mindre dine lydpotter er faldet sammen indeni, hvis du alligevel gerne vil have nyt udstødningssytem så vil 2'; passe bedre til din nuværende motor, de2½'; jeg skrev var i forbindelse med opgradering af topstykker og knast.
Al motorbyggeri er en spørgsmål om kompromier, hvis du tager for stor udstødning så vil du miste effekt i bunden af omdrejningsfeltet men til gengæld vil du kunne komme af med gasserne ved højere omdrejninger og derved vinde effekt i toppen, det er bare ikke så simpelt som det lyder fordi der er mange andre faktorer der bestemmer hvordan din motor arbejder, jeg skrev at det er at åbne den berømte ';can of worms'; fordi når du går igang så vil den nye del du sætter på givetvis kræve en opgradering af en anden for at kunne yde som angivet og sådan fortsætter det indtil du har udskiftet hele bilen:)
Jeg vil kunne sælge dig et 2';udstødningssytem i rustfri stål (uden potter og headers) billigere end Lynegård kan bukke et system i almindelig rør til. men som sagt (med mindre du alligevel trænger til ny udstødning) så mener jeg ikke det er her du får den bedste effektforøgelse i forhold til dine penge.
Hvis du har et stramt budget så er indstilling og justering samt udskiftning af udslidte dele den bedste løsning.
Tændingskurven bør have topprioritet, og det er korrekt hvad David skriver at en ny tænding ikke giver nogen effekt i sig selv, men som udgangspunkt ville jeg selv vælge en ny HEI tænding at lave tændingskurven på istedet for at skulle starte med at renovere en gammel platinstyret tænding, prisen er alligevel ca den samme.
re:Flere HK ud af en 350`er
Hm.. hvis motoren er i god stand kunne du jo også prøve med en sjovere knast og en justering ala lt1 det koster ikke alverden.
-
Hvad angår lyd syntes jeg at de Chambered Exhaust, der bl.a. kan købes hos Ecklers i både 2 og 2½'' og både rustfri og galvaniseret er uovertrufne.
Selv har jeg 2½'' rustfrie med Simons potter, hvilket også lyder fint. Piet har ret i at bundtrækket teoretisk nedsættes ved at vælge et for stort system, men i praksis er det svært at erkende. Hvis du vælger 2½ er du fremtidssikret til mange hundrede HK - ekstra!
Se www.scanturbo.dk for de nævnte Simons.
Se også at de skriver: ''Vi anbefaler systemer i 2'; op til 225 hk, 2½'; op til 350 hk og 3'; op til 500 hk.''
2*2½'' (som Vetten har) skulle således række til 6-700 HK
C3
Selv har jeg 2½'' rustfrie med Simons potter, hvilket også lyder fint. Piet har ret i at bundtrækket teoretisk nedsættes ved at vælge et for stort system, men i praksis er det svært at erkende. Hvis du vælger 2½ er du fremtidssikret til mange hundrede HK - ekstra!
Se www.scanturbo.dk for de nævnte Simons.
Se også at de skriver: ''Vi anbefaler systemer i 2'; op til 225 hk, 2½'; op til 350 hk og 3'; op til 500 hk.''
2*2½'' (som Vetten har) skulle således række til 6-700 HK
C3
-
Mange TAK for de mange svar.
Jeg må kigge lidt på de indkomne forslag/muligheder, og så komme videre der fra.
Hilsen vette1
Jeg må kigge lidt på de indkomne forslag/muligheder, og så komme videre der fra.
Hilsen vette1
-
Lynegaard tager vist 3.500,- + moms for et system - 10%. som du selv monterer, de kan også lave det direkte til på din bil... Men jeg ved ikke hvad det koster. Har selv købt hos dem, men du skal nok regne med lidt tilpasning.... Jeg har så senere skiftet til ';chambered'; system i RF, fed lyd, men også her skal du regne med en del tilpasning.
Christian #384
Christian #384
Tilbage til "Generelt teknisk forum"