Rollers

Alm. snak
Cj7

Rollers

Indlægaf Cj7 » 8. okt 2007, 20:15

Hej alle Da jeg er på evig jagt efter flere hk er jeg nu kommet til roller rocker arms, har nogen erfaring med at de virkelig giver flere hk, eller er det bare noget smart pop.  Anders

Lars #510

re:Rollers

Indlægaf Lars #510 » 8. okt 2007, 22:12

en fuld rulle vipper vil have en mindre friktion vs. en alm. solid tip vipper. Dermed mindre modstand = mere output. Hvor hvidt du vil mærke de ekstra Hk´er tvivlsomt, og afhænger af hvilke andre mods du har udført. Da jeg skiftere til rullervippere, var det primært for at få en mere stiv og præcis ';valve train';, da jeg skiftede til en indsugning der tilmod 1000 omdr mere. Jeg skiftede samtidigt til tykkere studs samt stærkere stødstænger. Jeg fik en smule mere støj fra vippemekanismen efter jeg skiftede til comp cams pro magnum,fulde ruppe vippere. Men den føltes solid hele vejen til 6000 omdr. Der er flere muligheder. Alu eller stål, roller tip eller fuld rulle vippe arm. Du kan også vælge en vipper med en anden ratio hvis din knast osv tillader dette. Jeg skiftere fra 1.5 til 1.6. Comp cam er i den lidt dyere ende (relativt), og er i stål, MEN er lettere en de fleste alu vippere, da den er optimeret temmlig godt. Jeg vil til enhver tid fortrække en IKKE alu vipper i min motor. (man vil sikkert være uenige her)

Det er en sjovt lille projekt, og ser godt ud, desværre ska der jo dæksler over dem igen

Cj7

Re: re:Rollers

Indlægaf Cj7 » 8. okt 2007, 22:32

Jeg har læst et sted at de skulle gi fra 15 til 40 hk mere, det er lidt svær at tro på synes jeg.

Lars #510

Indlægaf Lars #510 » 8. okt 2007, 22:47

rulle vipere alene tror jeg ikke giver mere en max 4-5 hk, hvis nogen målbar effekt overhovedet. Men det kommer jo an på så meget.. anyway, så lyder 40 HK vildt overdrevet.. Måske sammenlignet med vippe arme i budding ?

Piet

Indlægaf Piet » 9. okt 2007, 00:35

Mange folk blander rulleløftere og rullevippere sammen. Rulleløftere er dem som kører direkte på knastakslen og systemet her kan give en væsentlig effektforøgelse, afhængigt af knast valg. Man kan ikke skifte til rulleløftere uden at skifte knastakslen med det samme. Rullevippere findes i flere forskellige udgaver, en 'true' rulle vipper med leje/rulle både ved stud og på ventilstamme giver typisk et par HK forøgelse hvis man beholder sin udveksling, i nogle applikationer kan man med fordel øge udvekslingen så man får ekstra løft på ventilerne og derved få en på effektforøgelse, en anden men tit overset fordel ved rullevippere er at den mindre friktion giver en lavere temperetur på motorolien.

david

Indlægaf david » 9. okt 2007, 10:49

A er standardvippearme, B er alm rollers, de giver 11 heste mere i denne test, lige akkurat nok til at man kan mærke det. Et skift kan give op til 24 heste hvis man går op i udveksling.

Læs testen her:

www.carcraft.com/techarticles/116_0101_roller_rocker_ratio_test

Cj7

Indlægaf Cj7 » 9. okt 2007, 21:27

Tak for svarene, jeg kan, så vidt jeg kan regne ud, ikke montere et sæt 1,6 da knasten har et løft på .545 og mine toppe har et max løft på .575 så det må blive et sæt 1,5 i stål, er der en der har et sæt til salg ? Anders

Tilbage til "Generelt forum"