Olie og hvad så ?

Alm. snak
Lykkemark

Olie og hvad så ?

Indlægaf Lykkemark » 19. sep 2007, 02:32

Indimellem kommer der spørgsmål omkring emnet 'Olie og fedter' og vinteren som nærmer sig.

Jeg vil ikke personligt garantere og lægge mit hoved på blokken på de følgende links, men når det er sagt, har jeg 20 års erfaring i gamle Land-Rovere og deres maskiner, og deres særprægede ingeniørkunst som når alt kommer til alt, ikke er fra en planet der ligger så så satans langt bort fra en C3's '+ lidt openminded thinking' dertil kommer 33 års erfaring og dagligt arbejde i international petro kemi ('de' har da i al fald betalt min månedsløn indtil nu) og når jeg læser følgende links er der i al fald intet jeg er fuldstændigt uenig i:

http://www.sveva.dk/sfv/sfvdiv/sfvteknik01/omolie.asp

og fedt mv.

http://www.sveva.dk/sfv/sfvdiv/sfvteknik01/omlubri.asp

Jeg har selvfølgeligt fisket disse links fra Svend på Smallblock så tak for dem. Jeg håber at nogen der ligesom jeg ikke er hyper net surfere kan have glæde af dem.

Lykkemark

Roald #606

Re: Olie og hvad så ?

Indlægaf Roald #606 » 19. sep 2007, 14:04

Spændende læsning :-)

nu hvor olieemnet er på banen, er folk her enige med det der står på denne side?

http://www.vantage.dk/min-t-synt.htm

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 19. sep 2007, 21:08

'Fuldstændig uenig', måske ikke, men der er flere udsagn der er på vippen, men som er svære at angribe p.g.a. de løse formuleringer.

Vigtigst er nok at den slet ikke tager sp. om syntetisk eller ikke syntetisk op. Alle jeg har læst eller hørt udtale siger NEJ til syntetisk olie til 60'er V8'er o.lign. Indirekte siger artiklen 'køb det bedste, du har råd til det'. Men det bedste er - også iflg. artiklen syntetisk olie. Så der er lidt modstrid.

Hvis jeg skulle tage noget andet så er:

''SAE Andet tal:
Er jo alt afgørende for oliens smøre evne når hele skidtet er varmt !
Men varmt kan jo ligeledes være mange muligheder ?
Varmt er jo en motor som er kørt i hygge fart hjem med små 70km/t. af landevejen,
Men varmt er jo også en motor som er kørt langt med +200km/t. ned af autobanen en hed sommerdag,
Så valget af Andet SAE tal afhænger i meget høj grad af hvordan du mest kører og bruger din bil?''

Temperatur forskellen på de 2 motorer bør ikke være være over 5-10 gr. fordi ellers virker termostater, køle system etc. ikke efter hensigten. Alle disse ting går ud på at motoren kører så varmt som muligt uden kogning.

I virkelighedens verden er en motor der står i tomgang den der bliver varmest.

At sproget er utåligt nedladende er en helt anden sag....*S*

C3

Lykkemark

Indlægaf Lykkemark » 27. sep 2007, 01:33

Hej C3

'Fuldstændig uenig måske ikke', 'At sproget er utåligt nedladende er en helt anden sag....'*S*

Jeg tillod mig at lægge et par links ind her på siden som jeg havde fundet på nettet, hvad var der galt i det ?
Jeg ved da godt at jeg er ny C3, har jeg stukket næsen for langt frem siden jeg skal citeres: 'Fuldstændig uenig' grebet ud af en sammenhæng ?

Derefter giver du dig til at kritisere links for deres upræcision, jamen jeg havde jo skrevet, at det ikke var 'hovedet på blokken links', men links som jeg opfattede som gode links for folk som ikke vidste noget som helst om 'olie og fedter'.

Slutteligt skriver du at: At sproget er utåligt nedladende. Det var bestemt ikke min mening (jeg forestillede mig ikke at ord som Land Rover kunne opfattes på den måde), jeg satte bare et par links ind som jeg havde fundet.

Jeg holder mig herefter i baggrunden, nys hjemkommet fra ferie.

Undskyld

Lykkemark

postmand-728

Indlægaf postmand-728 » 27. sep 2007, 09:55

Hej Lykkemark

Du må efter min mening endelig ikke stoppe dine indlæg. Dels er der nogle med herlig humor bag, dels nogle, der kan hjælpe os mekanikermongoler til en lidt større forståelse for, hvordan tingene hænger sammen og skal laves, så please keep up the godd work.

MVH
Postmand

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 27. sep 2007, 11:24

Rolig Lykkemark, du misforstår
fuldstændigt!
Jeg troede at du ønskede indlæg vedrørende disse sider. Jeg tog din tråd op 'Fuldstændig uenig', og giver mit svar på om der er noget i artiklen jeg er ''fuldstændig uenig'' i.
Det var sproget i den første artikel der i mine øjne er 'utåleligt nedladende'.
Læs nu stille og roligt mit indlæg og se havd jeg egentlig skriver.
C3

Lykkemark

Re: Olie og hvad så ? OK

Indlægaf Lykkemark » 27. sep 2007, 22:38

Ok C3

Set i det lys, har jeg sikkert misforstået dig, så godt ord igen. Indimellem læser man jo nok en anelse for hurtigt
På den anden side set skal man jo aldrig lade chancen for at blive 'prinsessefornærmet' gå fra sig

Venligst
Lykkemark

Tilbage til "Generelt forum"