Hej,
Sidste vinter skiftede jeg min udslidte bladfjeder med en monofjeder på opfordring af min US mekaniker. Jeg har dog konstateret at bilen er blevet for meget en "flyder". Jeg har efterfølgende også læst at når man skifter til komposit monofjeder bør man skifte støddæmper, da de gamle bladfjedre har støddæmpning "indbygget". Er der nogen der har erfaring med hvilke støddæmper man bør skifte til, for at få en bil der er lidt mere "fast". Jeg skal overhovedet ikke køre ræs, blot lidt frisk kørsel ind i mellem:)
Venlig hilsen
Jørgen
C3 støddæmper på bil med monofjeder
Det kommer sandeligt an på
Det kommer sandeligt an på hvilke monofjeder du har på. Jeg har selv skiftet til Monofjeder 340 og det gav et meget stift bagtøj uden at skifte støddæmpere. Jeg tror ikke du med støddæmpere kan fjerne flyder egenskaberne der skal nok en anden fjeder til.
Hej Jørgen Nu skal jeg ikke
Hej Jørgen
Nu skal jeg ikke lege professor på dette område, men jeg har telefoneret med en del kapaciteter på dette område, som skulle have papir på at vide noget om sagen.
Affjedring, starter med dine dæk og dæktryk. Dæktryk er desværre tit en overset ting. Det er givet, at "beskeden" fra vejen går langsommere igennem går langsommere gennem stålfjedrenes lag end gennem en monospring, alene derfor skal dine støddæmpere også være af en anden beskaffenhed. Nu antager vi at dit dæktryk og dækkvalitet er ok, vi antager også at din bil står korrekt således at dine trækaksler står så vandret som muligt under belastning, så er der "duvningen" tilbage. Siger vi at vi vil have bilen tilbage til den dag den var født, altså rullede ud fra fabrikken, men med en monospring, så ville en sådan ikke være på 340 lbs men 200 lbs, men med en anden bueform end en 340 lbs monospring.
Du har med andre ord brug for en støddæmper med en helt anden karakteristik en en traditionel støddæmper idet din 340 lbs er mere kontant, tingene skal spille sammen. Hvordan tingene spiller sammen afhænger dermed også af den faktiske belastning i.e vejer du 125 kg eller 60 er i to i bilen etc. Mange vælger Bilstein gasdæmpere med fremragende resultat, jeg har valgt Koni 4 trins justerbare.
Summa summarum, som jeg har fået det oplyst: der er ikke noget i vejen med fjedre, der er noget i vejen med folks måde at sammensætte hele klaviaturet på, deraf også tit de skader der opstår på monosprings.
Det næste jeg fik at vide var, at folk laver en for hård opsætning, så bilen faktisk bliver ubehagelig at køre med.
Men som sagt, dette er et emne der er ført store religionskrige om på de store boards, men realiteterne ser lidt anderledes ud når man taler med folk der rent faktisk underviser i opsætning af undervogne.
Lykkemark
Nu skal jeg ikke lege professor på dette område, men jeg har telefoneret med en del kapaciteter på dette område, som skulle have papir på at vide noget om sagen.
Affjedring, starter med dine dæk og dæktryk. Dæktryk er desværre tit en overset ting. Det er givet, at "beskeden" fra vejen går langsommere igennem går langsommere gennem stålfjedrenes lag end gennem en monospring, alene derfor skal dine støddæmpere også være af en anden beskaffenhed. Nu antager vi at dit dæktryk og dækkvalitet er ok, vi antager også at din bil står korrekt således at dine trækaksler står så vandret som muligt under belastning, så er der "duvningen" tilbage. Siger vi at vi vil have bilen tilbage til den dag den var født, altså rullede ud fra fabrikken, men med en monospring, så ville en sådan ikke være på 340 lbs men 200 lbs, men med en anden bueform end en 340 lbs monospring.
Du har med andre ord brug for en støddæmper med en helt anden karakteristik en en traditionel støddæmper idet din 340 lbs er mere kontant, tingene skal spille sammen. Hvordan tingene spiller sammen afhænger dermed også af den faktiske belastning i.e vejer du 125 kg eller 60 er i to i bilen etc. Mange vælger Bilstein gasdæmpere med fremragende resultat, jeg har valgt Koni 4 trins justerbare.
Summa summarum, som jeg har fået det oplyst: der er ikke noget i vejen med fjedre, der er noget i vejen med folks måde at sammensætte hele klaviaturet på, deraf også tit de skader der opstår på monosprings.
Det næste jeg fik at vide var, at folk laver en for hård opsætning, så bilen faktisk bliver ubehagelig at køre med.
Men som sagt, dette er et emne der er ført store religionskrige om på de store boards, men realiteterne ser lidt anderledes ud når man taler med folk der rent faktisk underviser i opsætning af undervogne.
Lykkemark
Jeg brugte den del tid
Jeg brugte den del tid på dette før jeg valgte mit setup (360punds comp og bilstein dæmpere og en kraftig swaybar).
Hård + kontante dæmpere = en meget fast bil, der på glat asfalt ligger helt genialt, prisen der skal betales er nej tak til grusveje og stille kørsel på bump
Blød fjeder og kontante dæmpere = ifølge de fleste experter bedste kompromis, maximalt kontakt mellem hjul og vej og en behagelig undervogn komfortmæssigt.
Blød fjeder og langsom/blød dæmper = cadillac oplevelsen og meget meget komfortabelt, prisen er en undervogn der er levende.
Fjederens funktion:
At sikre at hjulene har kontakt med vejen hele tiden, samt at absorbere den energi der overføres til karossen ved ujævnheder i vejen.
Swaybar funktion.:
Låser affjedring sammen, således at højre side ikke kan fjedre/flexe uden at venstre side følger med, dermed vil bilen ikke krænge i sving, men fjedre synkront i hver side, hvilket igen giver større kontakt flade mellem hjul og asfalt gennem aggressive kurver, hvor bilen ellers ville "løfte"det ene hjul og tilføre øget tryk på det andet. Det er således muligt at kører hurtigere gennem en kurve.
Dæmpernes funktion.:
At fjerne den energi der lagres i fjereden når den absorbere stød. En udæmpet fjeder vil vibrere/hoppe/bevæge sig til den har tømt den sidste rest af tilført energi.
Typiske fejltagelser:
- Et hådt setup giver bedre egenskaber i sving og kurver!
Forkert, egenskaber i sving kan kun øges markant med en swaybar, eller som i moderne biler med en aktiv undervogn.
- En blød fjeder giver ringere køre egenskaber
Forkert, hvis den er optimalt dæmpet, giver en blød fjeder langt de bedste køreegenskaber, da den nemmer vil opfange ujævnheder og dermed holde hjulet på vejen.
----
"Vil det sige Hr. Martedal at du selv har valgt forkert med en 360punds fjeder og relativt hårde dæmpere.?"
Ja i princippet har jeg ofret køre egenskaber mod at få en meget kontant undervogn, da min beskedne smallblock vette ikke har vægt nok til at "blødgøre/bevæge" så kraftig en fjeder optimalt, min bil vil være unødgt hård og jeg kommer til at betale for mit valgt hvergang der er en ujævnhed i vejen.
Jeg har valgt som jeg har for at få vetten så tæt på "gokarten oplevelsen" som muligt. En hvilken som helst vette med blødere fjeder og swaybar vil få min til at ligne en amatør på manøvre banen.
Summa sumarum.: Hold bare fast i die flyder egenskaber, men invester i et sæt kraftige dæmpere, så får du maximal vejkontakt, smider du i tillæg en swaybar på så napper den sving med et smil.
Martedal
Hård + kontante dæmpere = en meget fast bil, der på glat asfalt ligger helt genialt, prisen der skal betales er nej tak til grusveje og stille kørsel på bump
Blød fjeder og kontante dæmpere = ifølge de fleste experter bedste kompromis, maximalt kontakt mellem hjul og vej og en behagelig undervogn komfortmæssigt.
Blød fjeder og langsom/blød dæmper = cadillac oplevelsen og meget meget komfortabelt, prisen er en undervogn der er levende.
Fjederens funktion:
At sikre at hjulene har kontakt med vejen hele tiden, samt at absorbere den energi der overføres til karossen ved ujævnheder i vejen.
Swaybar funktion.:
Låser affjedring sammen, således at højre side ikke kan fjedre/flexe uden at venstre side følger med, dermed vil bilen ikke krænge i sving, men fjedre synkront i hver side, hvilket igen giver større kontakt flade mellem hjul og asfalt gennem aggressive kurver, hvor bilen ellers ville "løfte"det ene hjul og tilføre øget tryk på det andet. Det er således muligt at kører hurtigere gennem en kurve.
Dæmpernes funktion.:
At fjerne den energi der lagres i fjereden når den absorbere stød. En udæmpet fjeder vil vibrere/hoppe/bevæge sig til den har tømt den sidste rest af tilført energi.
Typiske fejltagelser:
- Et hådt setup giver bedre egenskaber i sving og kurver!
Forkert, egenskaber i sving kan kun øges markant med en swaybar, eller som i moderne biler med en aktiv undervogn.
- En blød fjeder giver ringere køre egenskaber
Forkert, hvis den er optimalt dæmpet, giver en blød fjeder langt de bedste køreegenskaber, da den nemmer vil opfange ujævnheder og dermed holde hjulet på vejen.
----
"Vil det sige Hr. Martedal at du selv har valgt forkert med en 360punds fjeder og relativt hårde dæmpere.?"
Ja i princippet har jeg ofret køre egenskaber mod at få en meget kontant undervogn, da min beskedne smallblock vette ikke har vægt nok til at "blødgøre/bevæge" så kraftig en fjeder optimalt, min bil vil være unødgt hård og jeg kommer til at betale for mit valgt hvergang der er en ujævnhed i vejen.
Jeg har valgt som jeg har for at få vetten så tæt på "gokarten oplevelsen" som muligt. En hvilken som helst vette med blødere fjeder og swaybar vil få min til at ligne en amatør på manøvre banen.
Summa sumarum.: Hold bare fast i die flyder egenskaber, men invester i et sæt kraftige dæmpere, så får du maximal vejkontakt, smider du i tillæg en swaybar på så napper den sving med et smil.
Martedal
Hej, Tak for jeres svar, som
Hej,
Tak for jeres svar, som er meget brugbare:)
Martedal, du skriver: "Hold bare fast i die flyder egenskaber, men invester i et sæt kraftige dæmpere". Kan du eller andre nævne specifikke modeller der er kraftige? Jeg har noteret mig at Lykkemark har nævnt Koni og Bilstein, men der er jo mange versioner indenfor de nævnte mærker! Hvilke er kraftige?
Venlig hilsen
Jørgen
Tak for jeres svar, som er meget brugbare:)
Martedal, du skriver: "Hold bare fast i die flyder egenskaber, men invester i et sæt kraftige dæmpere". Kan du eller andre nævne specifikke modeller der er kraftige? Jeg har noteret mig at Lykkemark har nævnt Koni og Bilstein, men der er jo mange versioner indenfor de nævnte mærker! Hvilke er kraftige?
Venlig hilsen
Jørgen
Hej, Tak for jeres svar, som
Hej,
Tak for jeres svar, som er meget brugbare:)
Martedal, du skriver: "Hold bare fast i die flyder egenskaber, men invester i et sæt kraftige dæmpere". Kan du eller andre nævne specifikke modeller der er kraftige? Jeg har noteret mig at Lykkemark har nævnt Koni og Bilstein, men der er jo mange versioner indenfor de nævnte mærker! Hvilke er kraftige?
Venlig hilsen
Jørgen
http://books.google.dk/books?id=Ex2llkoiEb8C&pg=PA42&lpg=PA42&dq=corvette+rear+shocks+with+soft+spring&source=bl&ots=ZmlEKBKNPA&sig=vO4daEkp5gylkcpPS3DvACDYQjY&hl=da&ei=GR6US6mZDsfj-Qa869iaBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAgQ6AEwAA#v=onepage&q=&f=false
Denne her er vist ikke helt dum. "http://www.ecklers.com/product.asp?pf_id=A7034&dept_id=239"http://www.ecklers.com/product.asp?pf_id=A7034&dept_id=239
Den kan du justere fra Morfar til Brian :-), Med din lidt bløde fjeder havde jeg nok startet i brian indstillingen
Martedal
-
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 28. okt 2006, 10:12
see more photos 1963-82 (C2,C3)
see more photos
1963-82 (C2,C3) Small Block Double Adjustment Rear Coilover Kit
Eller som nyt fra Ecklers
1963-82 (C2,C3) Small Block Double Adjustment Rear Coilover Kit
Eller som nyt fra Ecklers
see more photos 1963-82 (C2,C3)
see more photos
1963-82 (C2,C3) Small Block Double Adjustment Rear Coilover Kit
Eller som nyt fra Ecklers
Coilover er superlækkert, men alle dem jeg har set kræver nye trailingarms eller med simplere dansk lidt flere monetas end et par nye dæmpere :-)
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 7. apr 2004, 21:52
Coilover er superlækkert, men alle
Coilover er superlækkert, men alle dem jeg har set kræver nye trailingarms eller med simplere dansk lidt flere monetas end et par nye dæmpere :-)
Jeg har kørt med Koni dæmper i 5 År , og syndtes at de virker findt. Men kunne godt tænke mig at man kunne juster dem uden at skulle af monter dem
Jeg vil anbefale dig at
Jeg vil anbefale dig at investere i et sæt justerbare dæmpere, så du får mulighed for at indstille dem til præsis den dæmpning som passer dig og din kørestil bedst. Jeg kører selv med et sæt fra QA1 i kombination med en komposit fjeder. Du kan se dem her og de virker:
http://www.vansteel.com/index.cfm?fuseaction=shop.showItem&subgroup=1913&ID=2404
Jeg kører med en indstilling til alm. kørsel / crusing, og når der er behov for mere sporty kørsel er det blot at dreje justerknappen 3-4 trin. Så er bagvognen hård og fast.
http://www.vansteel.com/index.cfm?fuseaction=shop.showItem&subgroup=1913&ID=2404
Jeg kører med en indstilling til alm. kørsel / crusing, og når der er behov for mere sporty kørsel er det blot at dreje justerknappen 3-4 trin. Så er bagvognen hård og fast.
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster