Hjælp til MSD tænding....

Alm. snak
Gæst

Hjælp til MSD tænding....

Indlægaf Gæst » 3. maj 2005, 23:05

Er der nogen der har en fornemmelse for hvordan min advanced curve tænding skal være på min motor. Vedhæftede link er fra instruktionen til tændingen, men jeg har ikke et klap forstand på hvilke kurver der er bedst til min 355 cui. Hvem ved det ???

http://www.msdignition.com/pdf/8571_8572_frm23874.pdf

Hilsen Thomas

 

 

 

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Re: Hjælp til MSD tænding....

Indlægaf david » 4. maj 2005, 00:36

En gammel grundregel siger 20 grader i tomgang (uden vacuum) og til 38 grader ved 3500 rpm i lige linie. Hvis du starter med denne kurve og så eksperimenterer på dynoen. Kan ihvertfald sige at forskellen mellem 34 og 38 grader på Brians motor er stor, det er virkelig noget man kan høre/mærke, men ikke to motorer er ens og så snart den ikke er standard mere mht. knast/kompression/toppe/indsug/headers osv. starter man faktisk med et blank stykke papir ved justering. En anden måde at gøre det på er at finde ud af hvor den tændingsbanker og så et par grader tilbage, men jeg er sikker på at 'dynomanden' ved at alt om det. In the good days var et tricks at skifte fjedrene i strømfordeleren ud med svagere og dermed bringe kurven hurtige ind, det giver mere power.

Gæst

Re: Hjælp til MSD tænding....

Indlægaf Gæst » 4. maj 2005, 01:25

Thomas :)

kan du ikke poste dine motor data, så detaljeret som du kender dem.

Jeg har kigget på det vedhæftede MSD dokument, og sammenholdt med min viden om SBC'ere og tænding vil jeg sige følgende:

Du nuværende advance-curve er sikkert for langsom!
Du har først fuld advancering ved 4000 omdr, det er for sent.
Den skal recurves til at give fuld advance ved en ca 3000-3200 omdr.
dvs. at et godt startpunkt et en 'blue light' og en 'silver light' fjeder.
Du skal forvente at din maksimale avancering er på en 34-36 grader.
Med den nuværende curve burde du kunne stille din tænding til 13-15 grader statisk.
15 grader statisk + 21 grader mekanisk advancering = 36 grader total avancering ved 3000 omdr.
Det lidt med forskel om motoren kan klare 34 eller 36 grader, det kan man kun prøve.
Du kan gøre forsøgene på forskellige måder. Men reglen er:

Find maksimal avancering, (34-36 grader), dernæst optimal kurve.

Stil tænding på fx. 13 grader før top og prøv om den kan klare det uden at banke med standard fjedre i.
Prøv så at stille den til 15 grader, og se om det går.

Skift fjedre til blue light og silver light.
Prøv med 15 grader og se om det går, ellers stil lidt ned.

Disse forsøg gøres UDEN at vacuum avanceringen er sat til. Prop den af til disse forsøg, da den ellers kan lave ballade.

Når den mekaniske avancering kører, så kan du begynde at eksperimentere med vacuum avanceringen.
Vacuum giver dig bedre tomgang, køligere motor i tomgang, og bedre økonomi ved landevejskørsel.

Når du er færdig med at indstille tænding, så kan du stille karburator, og ikke før.

Du skal også sikre dig at du har den rigtige 'heat range' på dine tændrør.
Med en 350hp maskine bør du nok ligge på noget der svarer til en Delco R43-44 stykker.
Hvis de er for varme, kan de være medvirkende årag til tændingsbanken.

Jeg er ikke helt enig med David.
Hvis du stiller din tænding på 20 grader med din nuværende strømfordeler, så vil du få masser af tændingsbanken!!!!!!!!! LAD VÆRE MED DET!!!!!!!!!!!!
Det giver dig en total avancering på 41 grader, DET ER FOR MEGET!.
Hvis du vil køre med så høj statisk tænding skal du skifte 'advance bushings ' i strømfordeleren, for at begrænse den mekaniske avancering og rent faktisk kan du ikke komme længere ned end 38 grader.....med 20 grader statisk.
Jeg tror kun at du får problemer af dette.

Meget statisk fortænding kan give startproblemer, og eftertænding...
Starteren skal arbejde op mod et højt modtryk i cylinderen når den tænder første gang....
Jo lavere fortænding, jo nemmere start.

Jeg håber at det hjælper lidt. Ellers må vi jo tage en 'ignition tune-up day' Du har mit nummer......

:)

God fornøjelse

Bjarne



Finnray
Indlæg: 0
Tilmeldt: 19. okt 2004, 01:52

Re: Hjælp til MSD tænding....

Indlægaf Finnray » 4. maj 2005, 19:20

Jeg har eksperimenteret rigtig længe med kurver til min bil. Som David siger er det som at tage hul på et blankt stykke papir. Jeg har søgt på nettet og læst alverdens manualer for at ramme noget der var rimeligt. Jeg er ikke færdig endnu, men dette har været et godt udgangspunkt for min bil.

PS: Det er til et DFI system, derfor kan det laves så nøjagtigt. Ingen kulørte fjedre, kun en pc.



























































































































Inch HG (diff) Bar (abs)                  
29,53 0,00 16,0 22,5 29,0 35,5 42,0 42,0 42,0 42,0  
25,31 0,14 15,1 21,6 28,1 34,6 41,1 41,1 41,1 41,1  
21,09 0,29 14,3 20,8 27,3 33,8 40,3 40,3 40,3 40,3  
16,87 0,43 13,4 19,9 26,4 32,9 39,4 39,4 39,4 39,4  
12,66 0,57 12,6 19,1 25,6 32,1 38,6 38,6 38,6 38,6  
8,44 0,71 11,7 18,2 24,7 31,2 37,7 37,7 37,7 37,7  
4,22 0,86 10,9 17,4 23,9 30,4 36,9 36,9 36,9 36,9  
0,00 1,00 10,0 16,5 23,0 29,5 36,0 36,0 36,0 36,0  
    800 1486 2171 2857 3543 4229 4914 5600 RPM


 


Tilbage til "Generelt forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 3 gæster