Jeg har fået målt den ægte hastighed med en GPS, og aflæst rpm på det nyere sandsynligvis meget pålidelige elektriske tachometer.
Ved 1000 rpm i 4. gear kører vognen 29 km/h
Dette giver så 174 km/h ved 6000 rpm!
Sikkert en udmærket gearing til banebrug, men alt for lav til cruising. Jeg har endda sat lidt større bagdæk på end standard.
Jeg forestiller mig at en udveksling, der giver ca. 3000 rpm ved motorvejsfart ( 110 ) vil være passende, men så skal den geares op med hele 27% - er det realistisk?
Iflg. nummeret er bagtøjet 3,70:1 ( altså blandt de lavest gearede til en 4 speed manuel fra 1969 ). Højeste mulige bagtøj var 3,08:1, hvilket er sådan ca. de samme 27% højere gearet end det bagtøj jeg har. Højeste standard gearing til bagtøjet på 4-speed var 3,36:1. Højeste gearing var 3,08:1 ( sammen med TH gearkassen ).
Er disse biler virkelig så lavt gearede? Hvilke bagtøjer har I andre I Jeres 68-71 sb?
Er der nogen der har et højt gearet bagtøj de vil bytte væk for mit 3,70:1?
C3
Alt for lavt gearet...!
Re: Alt for lavt gearet...!
Ja jeg har selv en 69`350/350 der kører med et 4.11 bagtøj skidesjovt i byen men fuldstændig umulig at køre på motorvej med, jeg har overvejet at ændre det men ved hellere ikke endnu til hvad, det kan jo hellere ikke hjælpe at 1 og bak gearet bliver så højt at det ikke er til at sætte igang , men der må jo være nogen der har noget erfaring med dette ???
Har du husket at kalibrerer dit tachometer, det er nemlig IKKE pålideligt i standardopsætningen. Dette gøres efter et andet, og ved hjælp af trimmere på printet.
Tro det eller ej, men 3:70 er en god gadegearing til lidt race og lidt cruise, men ikke til langture.Kortet ryger jo også over 160 km/t. Kører selv med 4:56 i de fire første, 3:08 i sidste. Man kan geare den op ved at købe en sekstrins, det er bolt-on, men ikke helt billigt.
Prøv at se på www.keislerauto.com (fem-trins gearkasse med 5. gear 0.68:1)