Køb

Alm. snak
Lars #579

Køb

Indlægaf Lars #579 » 19. nov 2005, 21:11

Når man skal ud og købe en corvette c3 skal det så være big eller smallblock jeg tænker mest på hvad der kører bedst,jeg ved godt der er stor pris forskel på dem både ved køb og ved reservedele.

(udmeldt) Jesper Krarup

Re: Køb

Indlægaf (udmeldt) Jesper Krarup » 20. nov 2005, 09:46

Hej Lars,

Først og fremmest skal man købe det man bedst kan lide og lade være med at tænke på om det kan blive en god investering i fremtiden osv, osv.

En SB er nem at køre og nogenlunde overkommelig at hælde benzin på.
Du får den rigtige V-8 lyd, selv med en 'lille' SBer på <200hk.

En BB er en lastbilmotor som er tilpasset en personbil og derfor er den meget grovere at køre og den bruger noget mere benzin end en SBer.

Du kan få masser af udstyr til begge typer motorer, men mest til SBeren.

Hvis det er ydelse du går efter, kan begge motorer bringes til at give al den power du efterspørger.

I min optik skal sene C2ere og tidlige C3ere have BB for at passe med den spirit der var på det tidspunkt omkring muskelbiler, hvorimod tidligere og senere Vetter 'passer bedst' med SB.
- ovennævnte er bare min egen personlige subjektive mening, jeg er godt klar over at der er masser af medlemmer som har en anden mening, især de som ejer sen-tredser/start-halvfjerdser Vetter med SB!!!!

Når det kommer til stykket er det nok en smagssag.......  >;o)

Gæst

Indlægaf Gæst » 20. nov 2005, 11:02

Hej Lars - -

Jeg vil da helt tilslutte mig Jespers udlægning af spørgsmålet SB eller BB.Jeg var helt grøn m.h.t. Corvetter,da jeg 'faldt' over den 68´er BB som du kan se under min profil.Det er lidt mere end 1 år siden jeg investerede i en flot 'Vette'.Det viste sig så at det var en BB, endda en rimelig speciel udgave af C3´eren.Jeg spurgte Bjarne her fra Odense om han kunne kommentere bilen ud fra de data der fulgte med Vetten.Og fra Bjarne fik jeg en fin beskrivelse af hvad det var jeg havde købt.At det er en BB synes jeg er helt fint.Den mindre SB kan helt sikkert give nøjagtig lige så mange gode oplevelser.BB motoren er jo så,mener jeg,en rigtig fin repræsentant for en såkaldt muskelbil med dårlig benzinøkonomi,men - den siger skønt - den kører flot - det er svært at lade være med hele tiden at afprøve accelerationen,hvilket så i sig selv giver et kraftigt sug i benzintanken.

M.a.o. jeg er meget glad for BB´eren,men du vil helt sikkert få ligeså mange gode oplevelser med en SB,og hvis du vil eksperimentere med en Corvette motor er der jo rigtig mange muligheder,men det kan David fortælle dig meget mere om.

Vette hilsner fra en ret ny Corvette ejer - - - Lauge

david

Indlægaf david » 20. nov 2005, 13:44

Smallblocken vejer ca. 60 kilo mindre og ligger lavere i rammen, det giver en fordel rent vægtfordelingsmæssigt. En smallblock som er lavet optimalt til cruise kan komme op at køre næsten 10 km/l hvor en bigblock er svær at drive over 7 km/l.

Smallblocken er en videreudvikling af en Caddilacmotor fra fyrrerne, mendens bigblocken oprindeligt blev udviklet til race på bla. Daytona, de såkaldte mystery engines fra starten af tresserne. 

Standard smallblocks er dermed mere gammeldags rent teknologisk end bigblocks og en standard bigblock med samme volume som en smallblock vil altid have en højere ydelse pga. bedre rodratio 6.135  og semi-hemispheriske forbrændingskamre vs. 5.7 og alm. forbrændingskamre.

Idag er det hele vendt på hovedet fordi man kan købe 396,427,454,502 smallblocks med 6.2 rodratio og semi-hemisperiske forbrændigskamre og med 18 graders indsugningskanaler, men det er en anden historie.

Gæst

Indlægaf Gæst » 20. nov 2005, 15:42

Hej David - -

Mystery engines - - - !!!

Hvad gemmer der sig bag den betegnelse. Er det blot en form for PR for at introducere en ny motor for eventuelle købere - - eller hvad ? Jeg har læst en hel del om BB motoren på internettet,men har endnu ikke set det navn på BB´eren.Amerikanerne kan jo godt lide at få tingene til at lyde smart.BIG IS BEAUTIFULL - - - f.eks.

Lauge

Gæst

Indlægaf Gæst » 20. nov 2005, 19:14

Hej Bjarne - -

Læs om Corvettens historie skriver du - - - jeg har læst ret meget,men altså alligevel ikke set netop det udtryk.Når du så skriver læs 'Corvettens historie' kan du så ikke sige mig nøjagtig hvad det er for en bog.Eller er det en webside med noget historisk.Der må være mange der har skrevet historisk om Corvetten,jeg har ihvertfald set enorme mængder af stof.Men ikke lige netop Corvettens historie.

Lauge

Tilbage til "Generelt forum"