Oktanbooster

Teknisk relateret snak
Lykkemark

Oktanbooster

Indlægaf Lykkemark » 22. jan 2008, 21:56

Det varer jo ikke længe før Dampmaskinen igen skal gøre de Falsterske veje usikre for folk og fæ. Af samme grund købte jeg ved mit besøg hos http://www.vantage.dk/ (som beskrevet under Off Topic) nogle bøtter Oktanbooster a kr 160,- pr stk.
Sådan en lille bøtte kan jo i virkeligheden ikke koste så meget, det ved jeg som kemikræmmer, men jeg købte dem altså alligevel.
Stor var min glæde da jeg faldt over dette link på et andet board, for nemmere og billigere kan det jo ikke være, jeg vil vende nedenstående formuleringer med nogen benzinmennesker i mit bagland og høre deres mening og så komme tilbage til denne streng:

http://www.team.net/sol/tech/octane_b.html:0dca56dchttp://www.team.net/sol/tech/octane_b.html" class="postlink">

http://www.team.net/sol/tech/octane_b.html:0dca56dchttp://www.team.net/sol/tech/octane_b.html

Lykkemark

John #817

re:Oktanbooster

Indlægaf John #817 » 22. jan 2008, 22:04

Det ser spændende ud Lykkemark. 
Hvad anbefaler du? 
Kunne vi lavet et forsøg, evt. på motordag d.09-02-2008? 

/John

Claes

Re: Oktanbooster

Indlægaf Claes » 23. jan 2008, 10:08

Lykkemark,

Kan man egenlig ikke bare hælde en masse benzin op i en stor gryde og give det et lille opkog?

Man kunne eventuelt tage en gammel benzintank, og varme lidt på den over et bål i haven?

Det er lidt samme princip, som man kan bruge i køkkenet hvis noget skal smage lidt kraftigere / komprimeres lidt?

Vi kunne eventuelt forsøge det til et af vores træfs..

Er det noget du som kemi-mand har hørt om før? Kunne det eventuelt få oktan-tallet lidt op?

Mvh. Claes

Lykkemark

Indlægaf Lykkemark » 23. jan 2008, 19:45

Kære Claes

Du er jo til overflod en inspirator her. Det du vil er at lave ';fond'; (udtales : fong), en benzinfond. Det er sikkert lavet før, al god kemi er jo skabt ved tilfældige ulykker, så jeg vil da foreslå at vi til forårstræffet anvender dit køkken til dette spændende forsøg.

For at vi ikke skal stå og fumle alt for meget foran det spændte publikum, er det godt med lidt forberedelse, vi skal bruge:

1. En trykkoger, eller alternativt en gl. tisseblekoger med låg (hvis det bliver det sidste må du sørge for noget hegnstråd til at sætte låget ordentlig fast.

2. Lokkeværktøj på 2'; det skal du lave et hul i låget med.

3. Et stykke 2 '; vandrør ca 400 mm langt med gevind i begge ender, det er dit kommende crackertårn.

4. 2 stk 2'; omløbere således at røret kan sættes fast på grydelåget

5 Lidt hegntråd du krøller sammen nede i røret i lågenden evt med en grydesvamp over.

51/2 Du henter lige en tår at drikke.

6. 5 klare cocacola flasker som du knuser i stykker a';la frimærkestørrelse, dem hælder du ned i røret.

7. Nu skruer du en 2 '; x  1'; reduktionsmuffe øverst på røret

8. Nu skruer du 1'; vinkelstykke der i

9 Nu kommer jeg med en jerrycan med benzin og min lille hyggelige kolonnekøler (modstrøms)

91/2 Vi er tørstige igen

10 den forbinder vi til dit blandingsbatteri

Nu har du fået dig et raffinaderi i ministørrelse, så er det bare at tænde for emhætten og kogepladen

Går det galt, så er det jo ikke så galt at det ikke er godt for noget, vi sparer frisørregningen det næste halve år.

Går vort forsøg nu godt kan du udvide din bilpark med dette køretøj

Lykkemark

ps. Nu sidder der måske een eller anden og siger: ';Jamen den slags hjemmeanlæg kender jeg da fra mit barndomshjem';, så er det fuldstændigt rigtigt, det lavede man ';Gule ærter'; på i gamle dage.

Lars Soerensen

Indlægaf Lars Soerensen » 25. jan 2008, 20:12

Hej,

Jeg har kørt på en blanding af toluen 30% samt 98 oktan 70% med min L88 igennem de sidste 3 år. Fungerer perfekt. Dog er det lidt problematisk at hælde toluen på tanken, uden at dryppe på lakken.

Jeg har betalt ca. 14 kr per liter for en tønde på 200 l

mvh
Lars 

Gæst

re:Oktanbooster

Indlægaf Gæst » 25. jan 2008, 21:04

Interessant, hvor købte du det henne ? Er det lovligt at opbevare så store mængder toluen privat ? Sover dine naboer godt om natten :-) Smipe

pm

Re: re:Oktanbooster

Indlægaf pm » 5. feb 2008, 00:10

Prøv at se på  www.Tripak.se de har en glimrende booster. Jeg har en 20 flasker stående hvis du er interesseret i at prøve.
Ellers vil jeg anbefale en blanding af toulen og metanol. Blandingen er for at opnå både oktan forhøjelse og samtidig beholde en brændværdi der svarer nogenlunde til benzin. Ellers risikerer man at få tændingsbankning ved høje omdrejninger og dem kan man ikke høre, men hurtigt mærke på tegnedrengen. Jeg har selv kørt på en blanding af metanol og toulen, rimelig giftigt, men virker godt. Det kan du prøve, har stadig lidt stående hvis du er modig.

PM

Tilbage til "Generelt teknisk forum"