Hvilken performance-undervogn til C3?

Teknisk relateret snak
Brugeravatar
Anders #258
Geografisk sted: Skælskør

Hvilken performance-undervogn til C3?

Indlægaf Anders #258 » 11. jan 2008, 00:40

Markedet flyder med muligheder, men for os der endnu ikke har den store erfaring med øjestenens muligheder, er det svært at overskue og ikke mindst sammenligne produkter. Den lette løsning er selvfølgelig det såkaldte max suspension kit fra Ecklers m.fl., men der må være erfaringer med andre individuelle løsninger eller kits.

Jeg vil derfor appellere til, at alle jer der har praktisk erfaring med enten ovennævnte eller alternative løsninger giver jeres mening til kende, så alle vi andre ved hvad vi skal investere vores sparepenge i.

Fællesnævneren kunne i dette tilfælde være en gade-egnet performance-undervogn, med mulighed for højde og hårdhedsjustering. Dét er ihvertfald dén retning jeg selv kigger efter.
Ordet er frit....- hvilken samlet undervognpakke foretrækker/anbefaler DU? Lad os dele nogen erfaringer

Mvh. Anders

mathiasen

Re: Hvilken performance-undervogn til C3?

Indlægaf mathiasen » 11. jan 2008, 17:02

Hej Anders.

Nu vil jeg ikke prale af den store erfaring med undervognskit og hvad de gør for vognen, men jeg kan fortælle hvad jeg selv har skiftet ud på min 77er som jeg købte med den helt org. undervogn.

Første punkt var støddæmper, de org. havde kun een stilling - helt i bund og der blev de. de blev skiftet ud meb Bilsteins de hårdeste ( de fåes vist i 2 hårdheder til en c3) Det hjalp lidt, bilen kørte meget bedre sålænge det gik ligeud.

Så skiftede jeg bagfjeder ud med en fiberfjeder fra VetteBrake, en på 370lb. Her er virklig noget at hente mht vægt. Samtidig satte jeg to nye forfjedre på 55o lb i vognen, i samme arb.gang sænkede jeg bilen ved hjælp af længere bolte i bag , og skar en omgang af forfjedrene. Det hjalp lidt igen, bilen kørte endnu bedre sålænge det gik ligeud.

Så købte jeg en Spreader bar til at sætte mellem forhjulene .Nu kan det nok ikke blive bedre tænkte jeg, og den køre også rigtig dejlig nu, ligger godt på vejen , fast undervogn, og rigtig lækker især ligeud.

Som det sidste - indtil videre- har den fået et sæt alu. fælge TT 2 selvfølgelig. Alt er fint udstyr og ser rigtig godt ud, MEN DEN BLEV IKKE SOM NY AT KØRE I.

Det er stadig en bil på + 30 år med store 255/70-15 dæk . Men det er dejligt at rode med bilen.  Selvfølgelig hjælper det på køreegenskaberne ,men ikke så meget som investeringen indikere.

Nu skal du ikke forstå det som at den slet ikke kan tage et skarpt sving , for det kan den. den sejler bare en del på dækkene, så skal du rigtig hurtig rundt , skal du ikke vælge 15 tommer og højprofildæk.

Mvh Ole

Claes

re:Hvilken performance-undervogn til C3?

Indlægaf Claes » 12. jan 2008, 08:28

Hej Ole, Hvordan har dine bøsninger / styrehus det? Jeg tror de ting har mest af alt og sige næsten. ;-) Mvh. Claes

mathiasen

Re: re:Hvilken performance-undervogn til C3?

Indlægaf mathiasen » 12. jan 2008, 11:54

Hej Claes.

Det glemte jeg at fortælle om , men alle de vigtige bøsninger er også udskiftet . Også baghjul er blevet shimmet op så der ikke er slør. Det var helt vildt før, når bilen var hævet kunne baghjulene vrikkes 3-4cm både i vandret og lodret plan.
Kommer i tanke om at jeg jo også skiftede bagtøj i den forbindelse, men det viser vel blot at man kan blive ved med at finde ting at forbedre.
Men man lære sin bil at kende, der er ikke meget tilbage der ikke har været skildt ad, undtaget styrehuset som du nævner. 
Jeg tror jeg vil ud i garagen i eftermiddag!!!!!!!

Mvh Ole

Claes

re:Hvilken performance-undervogn til C3?

Indlægaf Claes » 12. jan 2008, 12:14

Hej igen, Ole. Styrehusene er ofte meget overset på de gamle Corvetter. De skal faktisk smøres jævnligt Jfr. serviceplanen. Men de bliver / blev de som oftest ikke. Jeg tror mange af de historier om Corvetter, der ';aldrig kom til at handle ordentligt'; kan koges ned til den lille del af bilen. Corvetter handler ganske udmærket, selv fra fabrikken, hvis bare bøsninger og styrehus er i orden. Og de ting er som regel ikke i orden på gamle Vetter.. ;-)

Roald #606

Re: re:Hvilken performance-undervogn til C3?

Indlægaf Roald #606 » 12. jan 2008, 13:44

Med det samme efter jeg fik plader på min vette skiftede jeg styrehuset (købte piet's gamle, som han selv havde renoveret). 

Det gjorde at bilen gik fra at være næsten umulig at styre med 80 km/t i timen på landevej til at køre ganske fantastisk. Gik fra ca. 5cm ratslør til ½cm, utroligt at man kan syne sådan noget...

Brugeravatar
Anders #258
Geografisk sted: Skælskør

Indlægaf Anders #258 » 14. jan 2008, 21:14

Tak for indlæggene indtil nu, men med p.t. 260 visninger må der da være flere som kan give deres besyv med.

For en ';novice'; som mig er der jo nogen påfaldende valg at træffe:

- Gummibøsning contra poly-bøsninger (har hørt at poly godt kan gøre bilen lidt for hård?)
- Alu A-arme, HD A-arme eller de originale?
- Er spreader bar ';need-to-have'; eller ';nice-to-have';?
- Coil-overs front og bag (f.x. QA1) i forhold til mulighederne med fiber-fjeder både front og bag? (eller en kombination?)

De nævnte er bare et udpluk, så kom ud af busken!

Mvh. Anders

Piet

Indlægaf Piet » 18. jan 2008, 02:32

Hej Anders

Jeg har prøvet det meste på min egen 68'  2forskellige  komplette undervognskit, 4forskellige slags fælge/dæk og 3 forskellige selvsammensatte undervogne.

Nu er en bils køreegenskaber en ';smagssag'; nogle kan godt lide en hård og kontant undervogn mens andre  gerne vil tulle rundt med den originale som er blød og behagelig.
Så jeg skal prøve at give min erfaring videre dog med udgangspunkt i at jeg  gerne vil have min Corvette til at være hård og kontant som en lidt mere moderne (90'er) sportsvogn

Et af de problemer jeg oplevede  da jeg sænkede min bil var at der kom en del bumpsteer, bumpsteer er når hjulenes spidsning ændres i forhold til affedringen, det kan give sig udslag i nervøs styring feks når man rammer en anden type asfalt med det ene forhjul, så føler man at bilen trækker  i den ene retning.
, Corvetten har fra fabrikken indbygget lidt bumpsteer som bliver forværret når man sænker den i fronten, desuden gør lavprofildæk med bedre bid problemet større, fænomenet er også kendt fra moderne biler når man monterer alufælge og lavprofildæk..

ingen af de skræddersyede undervogsnløsninger jeg prøvede afhjalp problemet faktisk syntes jeg at det ';værste'; kit var det største/dyreste altså med traversfjedren i front, desuden gjorde traversfjedren at jeg ikke kunne sænke min front som jeg ville pga frigangsproblemer.

Selv om jeg er til en kontant undervogn så oplevede jeg at Bilstein støddæmperne gav en ';rough ride'; de var altså ikke bare kontante men også irreterende på en eller ande  udefinerbar måde, jeg skiftede alle dæmpere til Koni Classic som er justerbare hviket gav en markant bedre fornemmelse af kontant afrejning men med bedre komfort.

Der gik ikke længe før jeg købte semi coilovers til fronten, dem er jeg rigtigt glad for primært fordi jeg kan indstill højden og hårheden på bilen uden at skulle skille noget som helst ad, bumbsteer forblev den samme.

Jeg har opgraderet mine krængningsstabilisatorer flere gange og kører nu med tubular versioner, altså lavet i rør istedet for massiv stål, primært for at holde vægten nede.

De øverste a-arme er offset versioner for at få mere positiv caster vinkel på bilen, en standard a-arm kan max trækkes ud til ca 3g caster mine kan sættes til 5g hvilket gerne skulle afhjælpe lidt af min bumbsteer (har ikke prøvet endnu)

Jeg har bibeholdt de originale nederste a-arme  for at kunne køre med mine semicoilovers.

Jeg har monteret en spreader bar og  umiddelbart ser det ud til at have en ret stor effekt  i forhold til frameflex.
Min motorhjælm flytter sig kun nogle få mm  hvis jeg løfter rammen fra den ene side, hvorimod før kunne den slå helt op af indersiden på skærmen.

Jeg har monteret Steeroids tandstang og lavet længere styrstænger  for at eleminere min bumbsteer (ikke afprøvet endu)

Jeg kører med 20'; hjul og altså rimeligt lavprofildæk og det er helt utroligt hvor meget det gør for stabiliteten i bilen.
på de originale 15'; med 255 60 15 stod bilen og gyngede bare man gik forbi den, nu står den som en muresten på jorden men den er  tro det eller ej ikke hård at køre i, mine gamle 15'; cooper cobra dæk føltes hårdere.

Jeg har polybøsninger alle steder i bilen nu og jeg kan seriøst ingen forskel mærke imellem gummi og poly, poly er langt nemmer at montere men de skal smøres ordentligt ellers knirker de  helt vildt.

Jeg har QA1 justerbare dæmpere bag og det er bare en superlækker støddæmper mums der kan de fleste andre til vores biler altså godt pakke sammen, jeg har set at BeCool  lige er kommet med noget der ligner meget de hedder vidst coolclick.

Jeg har en multijusterbar fjeder bag som er rar at have  hvis man gerne vil prøve forskellige muligheder, eller hvis man  gerne vil kunne sætte sin bil op til forskellige ting.

Jeg har offset trailingarme bag primært for at kunne få bredere fælge på.

Det skal så lige siges at jeg har barberet mange mange kilo af min bil hvilket betyder at min undervogn/opsætning  vil opføre sig anderledes på en bil som måske er 200kilo tungere.
Og jeg er nået til den konklussion at selvom bilen pt virker til at ligge afsindigt godt på vejen i forhold til original (har ikke  fået gennemkørt den)
så er det altså ikke en C6'er

Tilbage til "Generelt teknisk forum"