uhmm..Fed vogn... tillykke Jesper , kommer den på gaden iår ?
ny vette
re:ny vette
Hej Allan,
Februar bliver en meeeeget lang måned - pladerne kommer på 1. marts. Har i øvrigt fået pillet lidt ved udstødningen i dag, så nu er den bare grum :-)
Vi ses derude!
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 29. sep 2003, 00:20
Re: re:ny vette
Hej Jesper.
Tillykke med din nye Z06, så skal du vel med på Ring Djursland 12-13 April
Hilsen Flemming.
Tillykke med din nye Z06, så skal du vel med på Ring Djursland 12-13 April

Hilsen Flemming.

re:ny vette
Hej Flemming,
Tak - jeg er ikke god til langtidsplanlægning, men Djursland lyder jo ikke helt tosset!
I øvrigt - er du ikke ved at være træt af din nummerplade? Du burde jo have en med 'Ron F' og ikke 'Z06' :-)
Mvh jesper
Re: re:ny vette
Pillet lidt ved udstødning jo der da en start :-)
Ta nu med d. 9 så vil Karsten Horn helt sikkert ,komme med et par ekstra indsprøjtnings fif . Der kan ændre en z06 til at blive grum , grummere....
Ta nu med d. 9 så vil Karsten Horn helt sikkert ,komme med et par ekstra indsprøjtnings fif . Der kan ændre en z06 til at blive grum , grummere....
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 30. jan 2007, 17:13
Re: re:ny vette
Hejsa
Der er desværre ikke så meget at hente på en moderne suge motor med en vel optimeret motorstyring fra fabrikkens side. Jeg er sikker på at GM har gjort sig særlig umage for at udnytte Z06 optimalt hvad ydelse angår. Man kan hente lidt ved at fjerne nogle af de restriktioner som er nødvendige for at overholde de nye strenge miljøkrav men den opnåede ekstra effekt står ofte slet ikke mål med udgifterne til forbedringerne.
På Corvette Forum er der således en tråd lige nu der anskueliggør at en standart C6 med en ?Cat-back? udstødning, ?Cold Air Intake? og re-programmering af ECU får ca. 10 hk samt lidt ekstra moment. Link til tråden:
Denne rulning var på et dårligt rullefelt hvor rullerne ikke var tunge nok til at skabe nok modstand til at spoole turboen. Ladetrykket indtraf således ca. 1000 omdrejninger senere end ved almindelig gadekørsel. Denne rulning er med 1.1 bar (17 Psi) i ladetryk og den setting jeg typisk kørte med på landevejen, jeg har dog datalogs fra ture hvor jeg ladede med 2.4 bar (35 Psi) hvilket var ganske ?underholdende?. Den pågældende motor blev lavet i 2005 og kører den dag i dag uden at have været åbnet så det kan godt lade sig gøre at lave en driftsikker motor med mange heste.
Med Venlig Hilsen
Karsten
Re: re:ny vette
Hej Karsten
Er ikke med ?
Dårligt rullefelt ,menes der at dækkene spandt på rullerne når du skriver at der ikke var modstand nok og tuboen derfor ikke kunne spoole ? Modstanden på turboen kommer vel udelukkende fra motoren eller hvad ?
Er ikke med ?
Dårligt rullefelt ,menes der at dækkene spandt på rullerne når du skriver at der ikke var modstand nok og tuboen derfor ikke kunne spoole ? Modstanden på turboen kommer vel udelukkende fra motoren eller hvad ?
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 30. jan 2007, 17:13
Re: re:ny vette
Hej Allan
Mange tror fejlagtigt at det udelukkende er udstødningsgassernes hastighed som driver en turbolader, imidlertid har den termiske energi som den 700-800 grader varme udstødningsluft indeholder mindst lige så stor indflydelse på at få turboen hurtigt op i omdrejninger. Med andre ord er det således en kombination af varme og flow som bestemmer turboens effektivitet.
Til forskel fra en sugemotor, er det derfor vigtigt at rullefeltet er i stand til at skabe den belastningsmodstand som gør at motoren udvikler nok varme. På et accelerations rullefelt er dette ofte et problem da motoren, om man så kan sige, ?flyver? igennem omdrejningsregistreret alt for hurtigt hvorved turboen ikke får tilført samme energi som ude på landevejen. Derfor er et bremse rullefelt langt at foretrække hvis man arbejder med turbo motorer, her kan man i langt større udstrækning skabe en modstand der afspejler virkeligheden. Dog opstår der typisk andre problemer så som hjulspind når turboen tager fat for alvor, det er ikke unormalt at se en effektforøgelse på over 400 hk på de første 1000 omdrejninger hvor turboen spooler. Det er også det som gør det sjovt ude på landevejen/væddeløbsbanen når momentet træder ind for alvor, problemet er bare at få ordentlig grip i asfalten. Et bremse rullefelt er også et must hvis man skal lave noget seriøst trimning på et rullefelt, uden den fornødne modstand vil tændingskurven/benzinblanding slet ikke passe når bilen kører på landevejen, jeg har set forfærdelige eksempler på at biler, trimmet ind på et dårligt rullefelt, har eksploderet første gang de fik pedalen på landevejen. Dette gælder både suge- og trykladede motorer.
Her er et lille videoklip som viser den pågældende rulning i 4. Gear fra ca. 2000 omdrejninger og op til 6000 omdrejninger. 6000 omdrejninger svarer til ca. 220 km/t og kunne den trække ud i det tempo på landevejen så var det bare fedt.
http://www.supra4ever.dk/upload/esm_rullefelt.mpg
Med Venlig Hilsen
Karsten
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 5 gæster