Ja ja, jeg er kommet alt forsent igang, og nu er "damperen" snart splittet i atomer.
Jeg har købt vildt ind (iflg min bedre halvdel) og nu skal tingene monteres, for dælen da.
Den gamle køler kom ud, efter lidt kamp med det gamle fanshroud (som led døden via den motoriserede fukswanz).
Det var dejligt at se, at der ikke var spor af rust i forenden, Jan C3 havde selvfølgeligt fået en køler fra DeWitt hjem efter mig og kunne bekræfte direct fit, dette kan jeg så også gøre, den sidder lige i skabet.
Jeg havde jo købt allehånde kølerpakninger til "radiator support" fra Ecklers, ingen fejl på det, men fakta er, at deres selvklæb ikke er en pot pis værd, pakningerne er så fyldte med sukkerpolyoler, at de har svært ved at finde sin egen oprindelse at det er løgn; forstået sådan, tryk den sammen, og tæl sekunderne til den finder sin oprindelige form. Nu otte timer efter tror jeg ikke det er sket endnu, sikke noget sekunda.
Jeg testede selvklæbsværdien, som jeg fandt rædselsfuld, og blev enig med mig selv om, kontaktlim på jernet, og kontaktlim på selvklæbsfladen og det dur.
I de fleste bådcentre, mit hedder Masnedø Bådcenter ( et af de største i DK) kan man købe gummiprofiler i metermål (du måler selv fra rullen) prisen er ca 28 kroner meteren i snart sagt alle dimensioner. Ja der er hvide sider, stearinen sveder, men det er 100000% bedre end de såkaldte færdige pakninger.
Man køber samtidigt kontaktlimen (skal finde navnet når man kommer i garagen igen), denne lim er god, for selvom den siger at det skal påføres begge dele ( den så grim) at det er nok at putte den på den ikke sugende side, dvs jern glasfiber etc, men sørg for udluftning, den har "alt de gode". Det er en god ide lige at give den sugende side et strøg.
Nappetør..så sidder det som støbt. I sær som jeg gjorde ved at påføre kontaktlimen til det fortrykte klister, så sugede den side jo ikke. Men sikke et møgpakningsprodukt.
Nye slanger og bånd er nu halvvejs på, men der sker jo noget når man skifter køler. Jeg har skyllet motoren igennem og ned i en balje, og det er ikke noget godt syn, havregrød's lignende effekter, rust, skidt og møg, tørnet vandpumpen og mere kom.
Jeg troede at alt var godt, men det er det så forhåbentligt nu.
Alle slanger bliver skiftet nu, til marineslanger, de kan tåle møgvand og benzin og olie, alle spændebånd i rustfrit, no more kinafixfax.
Selv kølervædsken er marine, når nu der er aluminium indblandet. Ellers ryger alutopstykker og omgivelser indenfor en kort år række.
Lykkemark
Kølere, pakninger og så videre.
Tilbage til "Generelt teknisk forum"