Topdæksler

Alm. snak
Gæst

Topdæksler

Indlægaf Gæst » 29. mar 2008, 19:13

Hejsa.. er der nogen der ved hvorfor min 71 vette (350) ';sveder'; kraftigt fra de 2 hætter(ånde), det er faktisk meget, det løber ned på manifolden. motor er renoveret (lettere peppet) 
på forhånd tak

david

Re: Topdæksler

Indlægaf david » 29. mar 2008, 19:47

På en chevymotor er der altid lidt ';blowby'; dvs. en lille del den forbrændte benzin kommer forbi stempelringene og ned i krumptaphuset, det overtryk der danner sig her bliver blandet med den olietåge som er i krumptaphuset og bliver presset andre steder hen i motoren.

Chevrolet har derfor lavet et pcv system ';positive crank ventilation'; der trækker olietåge ud af den ene side/fra det ene topdæksel og lader frisk luft komme ind gennem luftfilteret fra det andet topdæksel. På før 67 modeller sidder indsugningen til pcv-systemet som et filter i løftergalleriet/ingen huller i topdækslerne.

Så mit bud er at du ikke kører med pcv ventil, men med to breathers/åndefiltre i topdækslerne, det er et system som egner sig bedst til dragrace men også her bruger man headers eller vacuumpumpe til at lave det undertryk der skal til for at trække olietågen ud/på alm. gadebiler er det vacuum fra indsugningsmanifolden der bruges.

God krumptapsudluftning = sundere motor, undertryk i krumptapshuset = flere heste.

Gæst

Indlægaf Gæst » 29. mar 2008, 20:12

Tak for det svar... - det skal jeg nok ha` lavet om. dvs. du mener der kan monteres en sådan pcv ventil på den ene breather. Jeg vil selvfølgelig gerne have lidt heste, men det må ikke gå ud over motorens holdbarhed.

tak for hjælpen.

david

Indlægaf david » 29. mar 2008, 21:33

Den ene breather skal udskiftes med en pcv-ventil som skal have manifold vacuum(de fås også i alu), husk at der skal sidde et stykke metal under pcv-ventilen så der ikke kommer olie direkte op på den, ligesom på dette topdæksel(dog bigblock men samme princip):

pcv ventil:

Gæst

re:Topdæksler

Indlægaf Gæst » 29. mar 2008, 21:54

Mange tak for hjælpen, det vil jeg gøre.

david

Re: re:Topdæksler

Indlægaf david » 30. mar 2008, 20:52

her er en video hvor der kommer røg/tåger fra topdæksler selvom det er i mindre skala uden blower:

www.motorgen.com/vid/showphoto.php/photo/212/cat/510

Tilbage til "Generelt forum"