bag-fjeder

Teknisk relateret snak
cab73

bag-fjeder

Indlægaf cab73 » 3. mar 2008, 11:42

Hej

Jeg har demonteret min bag fjeder ( altså den der sidder på corvetten ha ha ) og ville nu gerne vide om der er fornuft i at adskille den og rense ( evt sandblæse ) og male fjedrene ?

Kan man få ny af de plastic skille stykker der er lagt imellem fjederbladene ?

mvh 

Cab 73   Henrik

Lykkemark

Re: bag-fjeder

Indlægaf Lykkemark » 3. mar 2008, 12:02

Nu er der nok nogen forskellige ';skoler'; her.

Nogen vil sige: ';Smid den fjeder på lossepladsen, og erstat den med en kompositfjeder, med alle de fordele så som vægt, holdbarhed det indebærer.

Så kan man jo også være old school og bevare den. I alle de mange år jeg tumlede rundt i Land Rovere af serie 2,2a og 3 typen, var renovering af fjedre også en del af videnskaben. Jeg lod Søborg Vognfjederfabrik, det heddder vist Dansk Vognfjeder Fabrik idag http://www.dvf.dk/ ordne dem, idet det i reglen ikke er nok bare at skille dem ad og sandblæse, samt ilægge nye glidelag (disse er nødvendige da det ellers vil være jern mod jern, der ikke alene giver et kraftigt slid men også ';musik'; i undervognen), men de skal som oftest også have nogen bank således at fordums spændstighed genvindes.

Lykkemark

david

Indlægaf david » 4. mar 2008, 23:35

Læste engang at man skulle give en bladfjeder en ordentlig gang fedt imellem hvert lagt når man samlede den, pakke den ind i tyndt folie, køre lidt, fjerne foliet og det overskydende fedt og så skulle den være i vinkel. Men om det kun er til endnu ældre biler uden plastik imellem lagene mv. ved jeg ikke. Men der er umiddelbart lidt forskel på en bladfjerders virkning i fugtigt vejr kontra en knastør sommerdag? Har vi ikke en ingenør på foraet :-)

Jes # 454

Indlægaf Jes # 454 » 6. mar 2008, 23:46

Da jeg havde min af, ja bagfjederen, skildte jeg den ad, der sidder en 3/8 bolt midt i gennem stakken, den blev erstattet af en 8 mm, eller deromkring. Men hver stk fjederstål blev renset for rust, brugte en vinkelsliber med smergellærred lamelskive, delene blev malet med pensel og en Hammerite (rød hvorfor ikk), to lag lige efter hinanden i hh til malingens brugsanvisning. De gamle mellemlæg kunne bruges igen, nogle indtrykte rust skaller skulle pilles ud, så fik de lidt silikoneolie og så ud som nye. Ved samling af delene fik de lidt mere silikoneolie, mest for de ikke skulle klistre i den nye maling, bolthullet i midten blev brugt som styr og et par skruetvinger for at presse dem sammen. På min profil kan du nogenlunde se resultatet . Disse plastic mellem læg kan købes hos Eckler's.
mvh Jes

Tilbage til "Generelt teknisk forum"