Bremserør

Teknisk relateret snak
Gæst

Bremserør

Indlægaf Gæst » 18. feb 2008, 21:01

Hej

Er det muligt at få synet C1èren med rustfri bremserør? Hørte engang en der fortalte at det ikke måtte monteres, men er det ikke kun til ræs?

Mvh Jørn/841

david

re:Bremserør

Indlægaf david » 18. feb 2008, 21:27

rustfri eller kobber, det går uden problemer, det du tænker på er sikkert de metalomspundne bremseslanger, det kan der være problemer med hvis det er en emsig synsmand selvom jeg har fået den synet mange gange med dem også.

Lykkemark

Re: re:Bremserør

Indlægaf Lykkemark » 18. feb 2008, 21:49

Jeg forstår da godt hvis en synsmand ikke kan lide en metalomspunden slange, hvor der er bremsevædske i.

Bremsevædske er i reglen glycolbaseret, og det er faktisk agressivt. Slask noget af det på din billak hvis du er i tvivl, det er ligeså godt som Nitromors. Desuden er det stærkt hygroskopisk (dvs vand elskende)  det betyder også at det udtørrer alt hvad det kommer i nærheden af. 
En gummislange er jo ret beset ikke tæt, der foregår en vandring gennem lagene, præcist som f.eks. jeres køleskab, på ydersiden har i stuetemperatur, indenfor har i +3-4-5 grader, det vil sige at al den fugt der er i køkkenet og resten af huset vil ';drages'; mod jeres køleskab såfremt der er det mindste lille hul i yderkappen af skabet i.e. hvor en ledning, slange, gennemføring er. Efter nogle år er isoleringsgassen der i skummet omkring skabet, udskiftet med vand og elmåleren løber løbsk.
I bremseslangens tilfælde vil bremsevædsken skrige efter vand, og alt hvad der hedder blødgører i gummiet vil blive trukket ud, og man har en tikkende bombe.
Blødgører i gummi vil vandre til alt, som forsøg kan i lægge et bildæk på et stykke gråt linoleum, efter et par måneder vil der være en sort ring på linoleum'et, der aldrig nogensinde vil kunne fjernes. Den blødgører mangler nu i dækket.

Blot lidt stof til eftertanke.

Lykkemark

Gæst

Indlægaf Gæst » 18. feb 2008, 22:12

Hej

Tak for svarene og iøvrigt er det kun rørene der er rustfri hvorimod de 3 slanger er ';normale'; bremseslanger.

Mvh Jørn

karstenhorn

Indlægaf karstenhorn » 19. feb 2008, 08:23

Hejsa ?Stålarmerede? bremseslanger har været anvendt i mange år, såvel til ræs som gadebrug. Der gælder samme regler som ?almindelige? gummislanger, nemlig max levetid på 10 år. Originale bremsedele lavet af gummi(typisk de sidste 30 cm op til hver kaliber) har oftest påtrykt produktionsdato for at hjælpe synsmanden. Fordelen med de ?stålarmerede? slanger er det faktum at de ikke kan udvide sig i nær samme grad som almindelige gummislanger og derved opnår man et større resulterende tryk på bremsestemplet i bremsekaliberen. Man kan købe TÜV godkendte kit til rigtig mange biler som også indeholder Stålarmerede slanger, medbringer man denne godkendelse er der ingen problemer med at få bilen synet. På motorcykler har vi kørt med denne type slanger i mange år og jeg har aldrig haft problemer til et syn på grund af dette, nu er vi dog gået over til kevlar baserede slanger som tåler bremsevæsken bedre og har endnu mindre tendens til at udvide sig under stort tryk. Jeg synes ikke at rustfrie bremserør er en god ide på grund af de grundlæggende egenskaber ved den type metal. Det er et relativt skørt materiale som tåler vibrationer dårligt og har det med at knække over tid, jeg foretrækker enten kobber- eller almindelige stålrør da de holder evigt til vores brug(de ser aldrig salt).   Mvh
Karsten Horn   

Lykkemark

Indlægaf Lykkemark » 19. feb 2008, 10:49

Karsten

Nu skal vi lige ';sortere'; tingene lidt. Når du siger: ';stålarmeret';, så dækker det ord f.eks. hydraulik-og dampslanger. Men her er der oftest tale om en armering der ligger under slidkappen dvs. ca midt i slangesiden. En slange er ikke stålarmeret fordi den er overtrukket med en stålstrømpe.
Det er den strømpe der pynter men som jeg og sikkert synsmanden ikke kan lide.

Lykkemark

Tilbage til "Generelt teknisk forum"