Hej,
Hvornår skal min nye el blæser gå igang?
Jeg har en justerbar termostat.
Og hvor skal jeg placere min føler?
/John
El blæser
-
Re: El blæser

Jeg har placeret min blæserkontakt i returledningen. Som vist. Der er mange mulige gode placeringer, men denne finder jeg rigtig og logisk.
Hvis kontakten sidder som vist er det vel passende at starte blæseren ved en temperatur tæt på det termostaten åbner ved. Altså når alt vand i køleren er oppe på termostat temperatur, så starter blæseren.
Du kan jo eksperimentere lidt med at starte den senere.
Hvis blæserkontakten placeres ved indløbet eller i nærheden deraf risikerer men den ulogiske situation at starte blæseren for tidligt, altså inden ALT vandet i køleren er oppe på driftstemperatur - det er der ingen grundt til.
Jeg har iøvrigt til denne sæsom sat en 190 gr F termostat i, istedet for den gamle 180 gr. F. Jeg syntes at motoren især i ydersæsonen kørte for koldt.
Min elblæser kører ALENE når bilen holder stille eller næsten stille. Den starter aldrig ved hastigheder over 20-30 km/h.
Siden billedet blev taget har jeg iøvrigt skiftet til en plasticventilator, der er en pusher. Den sidder nu foran køleren.

C3
-
Hvilken type føler har du? Er det med pillarrør? Eller gevind? Hvis det er med pillarrør skal den monteres i den øverste køleslange. Hvis det er med gevind føler, kan den monteres enten i indsugningsmanifolden (lige efter termostaten), eller i topstykket.
Når nu det er en justerbar termostat du har, så skal den justeres højere op end man lige skulle tro. Som C3 skriver, så skal blæseren kun køre når der er behov for den. Jeg ville lægge ud med 90-95 grader, Altså lidt over normal driftstemperatur.
Når nu det er en justerbar termostat du har, så skal den justeres højere op end man lige skulle tro. Som C3 skriver, så skal blæseren kun køre når der er behov for den. Jeg ville lægge ud med 90-95 grader, Altså lidt over normal driftstemperatur.
Den følertype du har er et rør som skal skubbes ind imellem lamellerne på køleren, sæt den i nærheden af den øverste kølerslange, selve justeringen laver du ved at dreje på potmeteret, sæt den til ca 95g du akn altid ændre
Tilbage til "Generelt teknisk forum"