Jeg har besluttet at mit vinterprojekt skal være en KOMPLET renovering af motoren og alt hvad dertil hører. Grunden til dette indlæg er forhåbentlig at få et par gode råd fra jer eksperter herinde.
Jeg har været den lykkelige ejer af Vetten siden sommeren 2006, faldt for den (bla.) fordi den stod nylakeret og flot i kabinen - men nu er det altså blevet motorens tur til en ordentlig omgang. Jeg har allieret mig med en god kammerat som er en meget omhyggelig perfektionist som mig, og som har forstand på ældre V8';ere.
Da motor og teknik ikke er min stærke side, håber jeg på herigennem at kunne få et par gode råd til forskellige ting:
- ';Indkøbliste'; fra nogle som måske har erfaringer fra lign. projekter.
- Evt. gode steder at gøre disse indkøb / måske er der nogle af jer som også mangler ting fra USA eller andet - vi kunne gå sammen og spare på fragten.
- Specialværktøjer??? Jeg mener vi har det meste, men der kunne jo være et par smarte ';opfindelser'; der kunne lette arbejdet.
- Erfaringer, tips og tricks!:-)
Lidt om Vetten: C3';er fra 1974 - med en 350';er motor 5,7L, automat gear.
På forhånd mange tak for hjælp og råd!:-)
Renovering af motor
Re: Renovering af motor
Hej Claus
mht. at gå igang med en renovering af motoren , vil jeg gøre lidt reklame for motor aften i februar under træfkalenderen hvis du da kan vente til denne dato :-) Jeg er sikker på at du og andre kan få besvaret rigtig mange af alle disse spørgsmål her .
Smarte ';opfindelser'; tja jo vi har en i klubben der er en ørn til påfund af disse .
Jeg lånte et jern-beslag han havde fremstillet til at løfte motoren ud med .
Gik ud på følgende : Af med karburator og på med jernbeslaget på manifolden .
Derefter var det muligt at sætte løfte- kranen på og hive motoren ud , dette gør at motoren kan drejes uden det store besvær når den kommer op fra dybet . Og jo det holder hev en Big block ud med alu manífold på denne måde
Ved du om motoren har været renv. før ?
Er det fordi den er slidt du vil renovere , eller er det kosmetisk ?

mht. at gå igang med en renovering af motoren , vil jeg gøre lidt reklame for motor aften i februar under træfkalenderen hvis du da kan vente til denne dato :-) Jeg er sikker på at du og andre kan få besvaret rigtig mange af alle disse spørgsmål her .
Smarte ';opfindelser'; tja jo vi har en i klubben der er en ørn til påfund af disse .
Jeg lånte et jern-beslag han havde fremstillet til at løfte motoren ud med .
Gik ud på følgende : Af med karburator og på med jernbeslaget på manifolden .
Derefter var det muligt at sætte løfte- kranen på og hive motoren ud , dette gør at motoren kan drejes uden det store besvær når den kommer op fra dybet . Og jo det holder hev en Big block ud med alu manífold på denne måde
Ved du om motoren har været renv. før ?
Er det fordi den er slidt du vil renovere , eller er det kosmetisk ?

Hej Claus
Godt initiativ :-)
Jeg syntes at kende baggrunden på nogle af dine billeder på profilen - er du også medlem i AW??
Vælger du evt at sætte alutopper på har jeg et sæt nye Brodix IK180
/Claus
Godt initiativ :-)
Jeg syntes at kende baggrunden på nogle af dine billeder på profilen - er du også medlem i AW??
Vælger du evt at sætte alutopper på har jeg et sæt nye Brodix IK180
/Claus
-

Jeg bruger 2 * 1m rustfri kæde der monteres i hver ende af topstykkerne. Også en god og nem løsning.
Du skal have nogle specialværktøjer - afhængig af hvor meget du selv laver.
Men en harmonic aftrækker er nødvendig.
Muligvis et fileudstyr til stempelringe - hvis de skiftes og er file-fit.
Stempelrings/stempel monterings krave eller 'tragt' - tragt er bedst har jeg hørt.
Et motorstativ.
Muligvis mere - listen er næppe komplet. Det afhænger også af hvad du betragter som specialværktøj.
Muligvis 12 kant tomme toppe? Afhænger af hvilke skruer der er brugt.
Tomme unbrako? Er det specialværktøj?
Gauge papir til opmåling af lejer?
Diverse 'gams' - især husk at smøre noget på topstykke boltene. Gevindet skal tætne mod vand.
C3
re:Renovering af motor
det er spændende at renovere, men dyrere end at købe en færdig shortblock og nogle nye toppe og så sætte det sammen. Det er svært at lave en indkøbsliste førend du har skilt den ad. Hvis du tager prisen for nye stempler, ringe, lejer, frostpropper og lægger udgifterne til udkogning af block, boring og honing med stressplader + afbalancering løber det hurtigt deropad, men det er sjovere end at købe det færdigt :-)
-
Re: re:Renovering af motor
...også ved man vel også helt nøjagtig hvad man får :-)
Jeg synes den her giver et godt indblik i opgaven, der følger en 2 timers dvd med bogen.
Rebuilding The Small-Block Chevy:
Step-by-Step VideoBook
http://www.themotorbookstore.com/resmchstvi.html
Mvh
Roald, som nok også skal igang med samme vinterprojekt
Jeg synes den her giver et godt indblik i opgaven, der følger en 2 timers dvd med bogen.
Rebuilding The Small-Block Chevy:
Step-by-Step VideoBook
http://www.themotorbookstore.com/resmchstvi.html
Mvh
Roald, som nok også skal igang med samme vinterprojekt

-
Den der motoraften, er tilmeldningen startet til den?

Ingen tvivl om at det fedt at renovere sin gamle motor, men økonomisk kan det ikke hænge sammen. Med mindre du har adgang til alt værktøj/maskiner som skal bruges for at lave det korrekt.
Prisen for at få slebet en krumtap, tjekket og rettet plejlstænger, boret og honet blokken, planslibning, tryktestet, afrenset renset gevind, afbalansering, align boring osv løber op i en del penge.
Dertil kommer så alle stumperne som jeg anbefaler man får hjælp til at få de rigtige dele, når det hele er samlet skal det jo helst også spille ordentligt sammen. Det er vigtigt at tænke forud og vide fra starten hvor man vil hen med projektet, altså tag alt med i overvejelserne gearkassetype, bagtøjsgearing, kørestil osv.
Husk også at kigge på de ydre monteret dele, så som udstødningssystem, indsug, tænding, kabutraot, benzinpumpe, kølesystem, kobling, converter osv det hjælper ikke at ville bygge en højomdrejnings 327 hvis du har en automat gearkasse med en slatten konverter.
Prisen for at få slebet en krumtap, tjekket og rettet plejlstænger, boret og honet blokken, planslibning, tryktestet, afrenset renset gevind, afbalansering, align boring osv løber op i en del penge.
Dertil kommer så alle stumperne som jeg anbefaler man får hjælp til at få de rigtige dele, når det hele er samlet skal det jo helst også spille ordentligt sammen. Det er vigtigt at tænke forud og vide fra starten hvor man vil hen med projektet, altså tag alt med i overvejelserne gearkassetype, bagtøjsgearing, kørestil osv.
Husk også at kigge på de ydre monteret dele, så som udstødningssystem, indsug, tænding, kabutraot, benzinpumpe, kølesystem, kobling, converter osv det hjælper ikke at ville bygge en højomdrejnings 327 hvis du har en automat gearkasse med en slatten konverter.
ronaldo, på med vanten, der gælder tre grundregler ved motorbyg, tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed så skal det nok lykkes !
-
Re: re:Renovering af motor
yes det skal sgu nok blive sjovt

Tilbage til "Generelt teknisk forum"