katalysator

Teknisk relateret snak
blj

katalysator

Indlægaf blj » 22. okt 2007, 04:13

Hej

Er der nogen af jer der ved, om man med fordel kan afmont. katalysatoren på en C4 87`. og i så fald hvad gør man med det rør, der sidder på den. Det går ind under aircon. ude foran motoren er derfor lidt svært at se, hvor det ender. hvad er det til? Jeg overvejer, at skifte headers på den, er der nogen der ved, hvad der ville være godt at købe. 
blj *664

Piet

re:katalysator

Indlægaf Piet » 22. okt 2007, 16:09

Husk at en 87' får målt Co udslip til syn, så det kan blive problematisk hvis din Catalysator er afmonteret.

Piet

re:katalysator

Indlægaf Piet » 22. okt 2007, 16:14

Husk at en 87' får målt Co udslip til syn, så det kan blive problematisk hvis din Catalysator er afmonteret.

Lars #510

Re: re:katalysator

Indlægaf Lars #510 » 22. okt 2007, 23:30

Jeg fjernede min cat på min 87. Giver lidt mere lyd og lidt mere resonans. L98 udstødnings systemet er helt sikkert de første sted man skal modificere, da det er ';proppen'; i systemet. Specilet på L98 da de IKKE har et dual system.
Jeg lavede et såkladt ';test rør';, der erstatter catten. Lige til at bolte ind og ud ved syn. Jeg har ligeledes brugt en udhulet kat, der i princippet gør det samme..( havde dog en smule mere resonans)

Røret der går ned til din kat er et AIR system. Det har til formål at tilføre ilt til cat´en, for derved at mindske forurening. (ilt=højere temperatur=højere effekt af cat)  
Jeg afmonterede hele mit AIR system, og erstattede pumpen med  et Brethless Performance friløbs kit. Dette giver som udgangspunkt ca. et par hk´er, men kan give endu flere hvis din nuværende AIR pumpe er nedslidt (det er de ofte).

AIR pumpen har KUN effekt ved kold motor(og dermed udstødning). Det har derfor ingen effekt på Co2 målingen når først motoren er drifts varm. Jeg synede min bil unden nogen problmer, uden AIR system.

Mht til headers er det et lille mini helved at få disse installeret. Derudover er det svært at finde nogle headers der rent faktisk passer på en L98 C4. Jeg fandt nogle Lingefelter, som desværre ikke produceres mere, men kan findes ind imellem på ebay. 
Når der installeres headers på en l98 erstattes de foreste pre cats samtidigt af en Y rør uden cats. Dette give mere effekt, mere lyd og mere resonans. Ved headers på en pre 91 vette, er det samtidigt nødvendigt at skifte til en ministarter, da der er store plads problemer. 

Hooker producere C4 headers. Disse kan bestilles med eller unde AIR system,og med eller uden coating.

Alt i alt er et komplet udstødning på en std L98 ca 30-40 værd. Hvilket også understreger hvor stor en prop de i virkelighende er. btw. Komplet= Headers, Y rør, cat delte,free flow catback system. Relativ mange Hk´er for pengene, men der også en smule bøvl ved det. Men det er helt klar stedet at starte, specilet hvis man har tænkt sig at modde videre på 
bilen.

+
Hk´er
Lyd

-
installation
mere bøvlet at udskifte tændrør
både hooker og LPE hænger relativt lavt, og man skal hele tiden tænke på det!
resonans. Da pre cats fjernes

her kan du se mit Air delete kit konteret. ( se bort fra den ellers afdskilte motor )

blj

Indlægaf blj » 23. okt 2007, 00:14

Hej Lars

Mange tak. Jeg tror ikke det er alle syns-folk, der er klar over at der sidder kat` på 87 vette. Jeg mener først det er i 91` det er lovpligtigt i eu. Men ellers har jeg også tænkt, på det med den rør indsats, som jeg bytter inden syn.

Hilsen blj #664

Lars #510

Indlægaf Lars #510 » 23. okt 2007, 00:58

Det tror jeg du har ret i.

Det er også korrekt at biler før 91 ikke skal have cat. MEN hvis bilen er synet første gang med cat, skal der efterfølgende altid være tilstede. Dette skyldes at bilen mærkes ';miljø venlig';, og der gives ';rabat'; på vægtafgiften.

Du kan tjekke din reg. attest. Under bemærkninger skal der stå ';miljøvenlig';. Min 87 havde denne bemærkning, som gjorde jeg var ';nødtil'; at have den på til syn....

At jeg jeg endnu ikke har været udsat for en gas måling er en anden sag. De har simplethen ikke grej til at måle i 4 rør....

blj

Indlægaf blj » 23. okt 2007, 01:09

Hej igen

OK. det ved jeg godt nok ikke, jeg kikker lige.  De der hooker hvordan kommer jeg i kontakt med dem email el. lign
ved du om jeg kan bruge, de headers som ecklers har? er det muligt jeg  evt. kan ringe til dig en dags tid, jeg har fundet dit nr. på medl. listen
hilsen blj.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"