Tandstang

Alm. snak
Gæst

Tandstang

Indlægaf Gæst » 22. dec 2006, 13:04

Hej

Nu kunne jeg godt tænke mig at høre folks helt ærlige mening om deres køb af tandstagstyring

Jeg kan forstå at de ikke passer så godt som man kunne tænke sig og vær nu ærlige kører det meget feder end feks et helt nyt org. ligende styretøj fra feks Detroit speed eller flaming riwer

Det er for mig meget vigtigt i er ærlige for jeg vil sku ha det bedste og gider ikke nogle lappeløsninger fordi det er trenden med tandstang , men hvis det er for fedt er jeg også klar til købe et sæt

Nogle har desværre en evne til at blive forblindet af ting som måske ikke er så fede med mindre man bare skal ha noget at snakke om imens man sparker dæk, så derfor vær helt ærlige

God jul og godt nytår til alle

Piet

Re: Tandstang

Indlægaf Piet » 22. dec 2006, 13:56

Jeg har ikke tandstangsstyring , men et komplet renoveret originalt styrtøj.

Jeg har prøvet masser  af biler monteret med tandstang og er ikke imponeret i forhold til mit gamle originale design, umiddlebart er der flere ting som gør sig gældende, det kan nemt blive dyrere at renovere sit originale styrtøj end at montere et nyt med tandstangsstyring, vægten er væsentligt lavere på tandstangstyringen og der er en coolness factor ved at kunne sige at man kører med tandstang.

Hvis du har et originalt men slidt styrtøj , så vil du utvilsomt sige WOW det er som nat og dag  hvis du skifter det ud med tandstang, men hvis du har et korrekt opsat og nyrenovet original snekkestyring så vil du ikke mærke den vilde forskel, den eneste positive forskel jeg har kunnet mærke er at 'oncenter' styringen bliver mere precis, samt at du får en mindre udveklsling dvs mindre omdrejning af rattet fra yderpunkt til yderpunkt.

Det mest negative jeg kan sige om tandstang fra Steeroids er at jeg syntes det virker klejnt og der er slup i nogen af tingene desuden det kan være svært at få al 'binding' væk fra knokkelledene, jeg har ikke prøvet det fra flaming river  da de kun laver uden servo, og med den mindre udveksling er det vist ikke noget hit at kører uden servo.

david

Re: Tandstang

Indlægaf david » 24. dec 2006, 11:49

Bling eller performance, a-arm kit fra Van Steel
http://www.vansteel.com/index.cfm?fuseaction=showItem&subgroup=1935&ID=2688

I min bog er tandstang det optimale. De første kits fra Steeriods savnede nogle forstærkninger som gjorde af beslagene flexede lidt, men det er rettet i senere udgaver. Min selvoplevne erfaring er at det fungerer sammen med en servopumpe.

Min egen 68'er kørte med tandstang uden servo og med 9 1/2  tomme fælge foran er det ikke optimalt. Brian kører med et steeriods kit og servopumpe, det fungerer fantastisk, ja om jeg kører i min nyere Audi eller i Brians Corvette med tandstang er der ikke den store forskel på rent styremæssigt, det er moderne styring. Ikke fordi det originale styresystem på Corvetten er dårligt, det var banebrydende teknologi, men det var i 1955 at verden gik bagover da det nye recirkulerende kuglesystem til styrehusene så dagens lys, jeg tror f.eks ikke at man i sin vildeste fantasi ville sætte et 'ragjoint' på en moderne bil.

Som jeg  ser det giver tandstang følgende fordele: bedre og mere præcis styrefornemmelse, intet bumpsteer, lavere vægt og bedre plads til headers mv. i førerside. Hvis man evt. kombinerer det med en moderne servopumpe som er progressiv(mindre tryk ved højere hastighed) eller en elektrisk servopumpe som slukker over 5 kmt/t. Jeg synes ikke det er rigtigt at sige at det er rent bling, hvis det var banebiler ville den C2/C3 som kørte med tandstang altid komme hurtigere rundt på banen.

Men du kan have ret i at nogle måske ikke rigtigt bruger det til noget, hvis man bruger sin Corvette til cruise og ikke f.eks. dyster på baner mv. er det måske skønne spildte kræfter. Mht. til installationen skal man huske på at C2/C3 Corvetterne nærmest er håndlavede og derfor kan afvige lidt, det kan gøre det til en mindre udfordring ved montering.

Tilbage til "Generelt forum"