Jeg har 2-1/2 tomme 'true dual' udstødning på Vetten (1975) med gennemgangspotter fra Daugbjerg. Bilen lyder fint over hele omdrejningsområdet, men der er en generende dyb resonans-brummen i kabinen lige omkring 60 km/t (kan ikke lige huske omdrjningstallet ved denne fart). Er der nogen, der har et tip til at bortskaffe resonanslyden? Kunne forestille mig, at man kunne forsøge at ændre på ophængspunkterne eller lignende.
Systemet er spændt fast i holderen lige foran de to store huller i rammen og derefter blot i gummiophæng under bagenden af bilen. Kan man erstatte den faste ophængning foran rammegennemføringen med en fleksibel?
Vettehilsen
Claus
Generende resonans fra rustfri udstødning
-
Re: Generende resonans fra rustfri udstødning
Jeg havde også et resonans problem med mit rustfrie udstødning i starten.
Det blev reduceret betydeligt med en crossover rør.
Ved ikke hvordan det er på din årgang C3, men du har vel true dual system? Måske en X eller H stykke vil fjerne resonansen i dit tilfælde
Det blev reduceret betydeligt med en crossover rør.
Ved ikke hvordan det er på din årgang C3, men du har vel true dual system? Måske en X eller H stykke vil fjerne resonansen i dit tilfælde
Re: Generende resonans fra rustfri udstødning
Hej Claus.
Vi kørte en sæson eller to med gennemganspotter (KBD glasspacks), og resonanserne var ikke til at få helt væk. Der går vist fysik og matematik i det; noget med stående bølger i åbne rør?! Hvis du har resonans ved 60km/t, er den der også ved 120, 180 osv. (!)
Det forreste ophæng sidder vel på gearkassen, ik'? Så er det jo i forvejen flydende ophængt i forhold til ramm/kaross, så der vil nok ikke være meget at hente ved at ændre det.
Bedste bud er nok som Lars skriver en crossover, men har du ikke allerede det?
Ellers må du leve med resonansen, eller finde nogle andre potter. Vores resonanser forsvndt med et par nye potter.
mvh
Claus
Vi kørte en sæson eller to med gennemganspotter (KBD glasspacks), og resonanserne var ikke til at få helt væk. Der går vist fysik og matematik i det; noget med stående bølger i åbne rør?! Hvis du har resonans ved 60km/t, er den der også ved 120, 180 osv. (!)
Det forreste ophæng sidder vel på gearkassen, ik'? Så er det jo i forvejen flydende ophængt i forhold til ramm/kaross, så der vil nok ikke være meget at hente ved at ændre det.
Bedste bud er nok som Lars skriver en crossover, men har du ikke allerede det?
Ellers må du leve med resonansen, eller finde nogle andre potter. Vores resonanser forsvndt med et par nye potter.
mvh
Claus