alu toppe til smallblock
alu toppe til smallblock
Hej
Er der nogle som har erfaring med nogle gode alutopstykker til c3 1970 smallblock.Der skal helst være bedre moment end de gamle støbejerns toppe.Motoren er original dog med ny mallery tænding og ny karburator ( holly dob pump )
hilsen Stig
Re: alu toppe til smallblock
Der findes et hav af topstykker til smallblock, både aluminium og støbejern. mange tror fejlagtigt at alutoppe præsterer bedre end støbejern, fordelene er primært bedre varmeafledning og lavere vægt. der er selvfølgelig sket masser af udvikling inden for topstykker i de sidste 35 år, men GM's smallblock HP topstykker skal man ikke kimse af.
Hvis du vil investere i nye topstykker så bør du sørge for at dit undsugningsmanifold/knastaksel/udstødning passer til hinanden og kompressionsforholdet i motoren
'Bigger is better' er langt fra altid den filosofi man skal bruge i dette tilfælde, man bør altid først og fremmest definere hvad bilen skal bruges til og derefeter investere i delene. Hvis du vil have masser af moment helt nede fra bunden så skal du have et dualplane indsug med long indtake runners (brændstoffets vej fra kaburatoren til ventilerne) og ikke for store indtake porte i topstykkerne (max 180-200cc) hvis du vil have masser af HK så skal du have højere omdrejninger som du kan opnå ved singleplanemanifold og short intake runners samt store indsugningsporte 200cc + i topstykkerne. ovenståenede er en genralisering og simplificering men ikke desto mindre sand.
Edelbrock laver nogle koplette sæt topstykker/indug/knastaksler som er afstemt i forhold til hinanden, mærker som brodix/trickflow og dart er kendte for gode støbninger, med gode støbninger snakker vi ikke om holdbarhed men om flow'et i topstykkerne er god.
Håber ikke du blev mere forvirret, men du kan nemt bruge en masse penege på nye topstykker uden at få det du efterlyser, hvis du skriver hvad du skal bruge bilen til, hvilken gearkasse du har hvilken udvekslinig i bagtøjet og hvilken motor du har siddende i bilen pt så kan man meget nemmere anbefale en opgradering som vil passe dig og di bil.
Hvis du vil investere i nye topstykker så bør du sørge for at dit undsugningsmanifold/knastaksel/udstødning passer til hinanden og kompressionsforholdet i motoren
'Bigger is better' er langt fra altid den filosofi man skal bruge i dette tilfælde, man bør altid først og fremmest definere hvad bilen skal bruges til og derefeter investere i delene. Hvis du vil have masser af moment helt nede fra bunden så skal du have et dualplane indsug med long indtake runners (brændstoffets vej fra kaburatoren til ventilerne) og ikke for store indtake porte i topstykkerne (max 180-200cc) hvis du vil have masser af HK så skal du have højere omdrejninger som du kan opnå ved singleplanemanifold og short intake runners samt store indsugningsporte 200cc + i topstykkerne. ovenståenede er en genralisering og simplificering men ikke desto mindre sand.
Edelbrock laver nogle koplette sæt topstykker/indug/knastaksler som er afstemt i forhold til hinanden, mærker som brodix/trickflow og dart er kendte for gode støbninger, med gode støbninger snakker vi ikke om holdbarhed men om flow'et i topstykkerne er god.
Håber ikke du blev mere forvirret, men du kan nemt bruge en masse penege på nye topstykker uden at få det du efterlyser, hvis du skriver hvad du skal bruge bilen til, hvilken gearkasse du har hvilken udvekslinig i bagtøjet og hvilken motor du har siddende i bilen pt så kan man meget nemmere anbefale en opgradering som vil passe dig og di bil.
Re: alu toppe til smallblock
Tak Piet for svarene,jeg vil lige overveje,hvad jeg gør.
hilsen Stig
Re: alu toppe til smallblock
Hvis motoren ikke er nyrenoveret var en anden mulighed at give den et 383 kit, det giver et fantastisk moment og kan rigtigt kombineret med dine nuværende topstykker mht. kompression måske være svaret hvis du går efter mere effekt i bunden. De fås fra 1000 dollars og opad.
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster