tændings problemer/spørgsmål

Teknisk relateret snak
Roald #606

Hejsa Hvis der er ved kørsel/belastning,

Indlægaf Roald #606 » 18. apr 2009, 19:33

Hejsa
Hvis der er ved kørsel/belastning, kan det meget vel være tændingsbanken du kan høre og så skal du passe rigtig meget på da det kan være dræbende for motoren.

Ja tak, specielt med hypereutectic stempler :ack2:

John #817

Hejsa Er det når den står

Indlægaf John #817 » 18. apr 2009, 20:52

Hejsa

Er det når den står i tomgang eller ved kørsel?

Hvis der er ved kørsel/belastning, kan det meget vel være tændingsbanken du kan høre og så skal du passe rigtig meget på da det kan være dræbende for motoren.

Er det i tomgang, kan det være en utæthed i din vakuum forbindelse til vakuum klokken på strømfordeleren - Det kan sagtens lyde som en tik-tik lyd da den suger i pulser.

Mvh
Karsten Horn

Hej Karsten,

Det er ved tomgang, når jeg har stillet tændingen til 18 BTDC og sætter vaccum på.
Jeg har lige sat tændingen til 8 BTDC + vaccum, så er der ingen lyd.

Men jeg fatter ikke jeg skal blive ved med at kæmpe med tændingsbanken.
Jeg bruger Shell 99 oktan, og med de ovennævnte indstillinger, banker min tænding! HVORFOR?

/John

John #817

Ja tak, specielt med hypereutectic

Indlægaf John #817 » 18. apr 2009, 20:53

Ja tak, specielt med hypereutectic stempler :ack2:

Pantera?

/John

Roald #606

Pantera? /John Yep... :hat:

Indlægaf Roald #606 » 18. apr 2009, 21:07

Pantera?

/John

Yep... :hat:

Roald #606

Hej Karsten, Det er ved

Indlægaf Roald #606 » 18. apr 2009, 21:12

Hej Karsten,

Det er ved tomgang, når jeg har stillet tændingen til 18 BTDC og sætter vaccum på.

Jeg bruger Shell 99 oktan, og med de ovennævnte indstillinger, banker min tænding! HVORFOR?

/John

hvor mange grader ligger din mekaniske avanceringen oveni initial timing? Når du stiller den til 18 BTDC bør den vel stadig ikke gå over de ca 36 grader inkl mekanisk avancering?

karstenhorn

Hej Karsten, Det er ved tomgang,

Indlægaf karstenhorn » 19. apr 2009, 10:32

Hej Karsten,

/John

Hejsa

Der må være noget helt galt hvis bilen kan tændingsbanke i tomgang og ca. 30 grader i fortænding - Er du helt sikker på at dit topmærke på svinghjulet nu også passer? Jeg ville øjeblikkelig teste om det nu også er tilfældet. Hvis du kan sænke tændingstidspunktet og den kører fint på landevejen uden at banke, så kan man godt udelukke forkert benzinblanding da det skal være helt ved siden af for at få en motor til at banke uden belastning.

En anden mulighed kan være ualmindelig meget koks/sod i forbrændingskammeret, dette vil medføre glødetænding samt højere kompression - Det vil dog give andre problemer som du tilsyneladende ikke har.

Mvh
Karsten Horn

John #817

Som det er nu (8BTDC

Indlægaf John #817 » 19. apr 2009, 15:54

Som det er nu (8BTDC + vaccum) kan jeg ikke høre den banker i tomgang.
Når den står til 18BTDC og sætter vaccum på, kommer der en "tikke" lyd.

Når jeg køre i bilen med 8 BTDC eller 18 BTDC + vaccum, så har jeg tændingsbanken. Ikke når jeg køre alm. kørsel, men hvis jeg giver gas, eller sejtrækker lidt.

Min indsugningsmanifold er renset for koks, den var fyldt op med koks da jeg afmonterede den sidste år, men er ren nu.
Jeg skiftede toppakninger sidste år, så topstykker er også renset for koks.

Men en anden ting der undre mig er, at når jeg sætter mærket på svinghjulet ud for 0 BTDC (og jeg kan se at ventiler på cylinder 1 er ubelastet) kan jeg se at rotoren på HEI'en er ud foran tændingskabel til cylinder 1 (sådan skal det vel være?). Men jeg har lige set en 1971 Corvette, hvor jeg også satte svinghjulet til 0 BTDC, men rotoren den stod ca. modsat tændkabel nr. 1 !!!!!! hans motor køre fint, han har ingen problemer. Jeg ville bare se hans opsætning, og sammenligne den med min.

/John

karstenhorn

Hej John Med den beskrivelse du

Indlægaf karstenhorn » 19. apr 2009, 16:33

Hej John

Med den beskrivelse du kommer med nu(også tændingsbanken med lav tænding under kørsel), så tror jeg at dit problem enten er for mager benzinblanding eller at dit topmærke ikke passer. Bare fordi rotoren står ud for #1, er det ikke ensbetydende med at din tænding står rigtig i forhold til det sande toppunkt på cylinder #1. Jeg ville for sjov skyld prøve at pille tændrør #1 ud, stikke noget relativt blødt ind ovenpå stemplet og derefter tørne motoren til man fornemmer tippunktet på dit stempel. Metoden er ikke supernøjagtig men kan give dig et fingerpraj indenfor +/- 5 grader. Viser det sig at dit topmærke er ok, ville jeg få karburatoren trimmet rigtig ind således at din benzinblanding med sikkerhed er rigtig.

Det eksempel du kommer med er helt som det skal være, det er kun hver 2. gang rotoren passerer #1 at den faktisk sætter en gnist i kompressionsslaget. Den sætter også en gnist i udstødningsslaget og her er det at man har muligheden for at lave en dum fejl :) Nemlig at sætte tændingen 360 grader forkert med røg, flammer og høje brag til følge :)

Tricket på at finde det rigtige toppunkt ligger i udtrykket "Rocking on six" Man tørner motoren lige netop indtil de 2 vippearme på cylinder #6 skifter bevægelse, netop dette punkt er der hvor den skal tænde på cylinder #1. Skal man have toppunktet drejes der blot de sidste få grader frem til TDC mærket - Et super godt tricks hvor man aldrig går fejl i byen.

Mvh
Karsten Horn

John #817

Hej Karsten, Ok tak jeg prøver

Indlægaf John #817 » 19. apr 2009, 19:18

Hej Karsten,

Ok tak jeg prøver at vipper nr. 6 og ser mærket på svinghjulet. Og prøver at ta' tændrør nr. 1 ud.
Men min kan vel ikke stå "180 grader" forkert på rotoren, så kan den vel ikke køre?

/John

Tilbage til "Generelt teknisk forum"