Hvordan ser man zink indholdet i en olie feks castrol gtx 15-40 mineralsk
mvh kurt
Dig og din motorolie !
re:Dig og din motorolie !
det nemmeste er nok at spørge hvor du køber eller kigge på nettet, jeg fandt dette vha. google :
Castrol GTX 20W-50 is still good for our cars after break-in! 10W-40, 10W-30 and other grades are NOT good. Absolute NOT GOOD for any oil (Any Brand) that is marked ?Energy Conserving? in the API ?Donut? on the bottle, these oils are so low with ZDDP or other additives that they will destroy our cams. Virtually all ?Diesel? rated oils are acceptable
og
the following products that contain Zinc at a level that is Zinc level found in oils (API SG) marketed during the ';muscle car'; era
time:
* Castrol GTX 20W-50 (SL,SM)
* Castrol GTX Diesel 15W-40 (CI4,CH4,CG4,CF4,CF,SL)
* Castrol GTX High Mileage 20W-50 (SL,SM)
* Castrol HD 30 (SL,SM)
* Castrol HD 40 (SL,SM)
* Castrol Syntec Blend Truck 15W-40 (CI4,CH4,CG4,CF4,CF,SL)(Semi-
synthetic)
* Castrol Tection Extra 15W-40 (CI4Plus, CI4,CH4,CG4,CF4,SL)
* Castrol Hypuron S 15W-40 (CI4Plus,CH4,CG4,SL)(Semi-synthetic)
Thank you again for your continuing patronage.
Castrol Consumer Relations
Castrol GTX 20W-50 is still good for our cars after break-in! 10W-40, 10W-30 and other grades are NOT good. Absolute NOT GOOD for any oil (Any Brand) that is marked ?Energy Conserving? in the API ?Donut? on the bottle, these oils are so low with ZDDP or other additives that they will destroy our cams. Virtually all ?Diesel? rated oils are acceptable
og
the following products that contain Zinc at a level that is Zinc level found in oils (API SG) marketed during the ';muscle car'; era
time:
* Castrol GTX 20W-50 (SL,SM)
* Castrol GTX Diesel 15W-40 (CI4,CH4,CG4,CF4,CF,SL)
* Castrol GTX High Mileage 20W-50 (SL,SM)
* Castrol HD 30 (SL,SM)
* Castrol HD 40 (SL,SM)
* Castrol Syntec Blend Truck 15W-40 (CI4,CH4,CG4,CF4,CF,SL)(Semi-
synthetic)
* Castrol Tection Extra 15W-40 (CI4Plus, CI4,CH4,CG4,CF4,SL)
* Castrol Hypuron S 15W-40 (CI4Plus,CH4,CG4,SL)(Semi-synthetic)
Thank you again for your continuing patronage.
Castrol Consumer Relations
Re: re:Dig og din motorolie !
Lige mit ';pip';:
Castrol GTX olien der blev solgt i 1968 svarer nøje til den Castrol Classic 20-50 der sælges idag. Sådan er det.

@ Allan
Dæmperfjedre er der af andre årsager, bla for at afhjælpe svingninger/vibrationer i selve fjedren.
Dæmperfjedre er der af andre årsager, bla for at afhjælpe svingninger/vibrationer i selve fjedren.
Hvordan ser man zink indholdet i en olie feks castrol gtx 15-40 mineralsk
mvh kurt
mvh kurt
Kære Kurt
Svaret på dit spørgsmål er: ingen steder. Du vil aldrig nogensinde kunne finde noget ';officielt'; om hvad additivpakker indeholder og så er det ligemeget om det drejer sig om coca-cola eller olie. At oplyse den slags er som at række konkurrenten en revolver.
Sagen er jo den, at netop zinkindholdet i olie er et problem med mange ';ben';. Katalysatoren i en bil skal holde/virke så længe som muligt, katalysatoren indeholder ædelmetal der er dyrt og som skal genbruges, zink er katalysatorens fjende, derfor ligesom mange andre kemikalier, er disse produkter i politikernes søgelys med henblik på regulering.
Olier til dieselkøretøjer ligger ikke under for den samme regulering idet katalysator ikke er på programmet.
Jeg kan fortsætte denne epistel i een uendelighed og fortælle dig, at der i europa er mere end 3000 (skriver tretusinde) kemikalier der skal behandles, angribes, forsvares, promotes af lobbyister, tæskes af græsrødder.
Nej Kurt, svaret vedbliver at være: ingen steder.

re:Dig og din motorolie !
Denne tråd er god.
Men kort og godt, hvad skal man købe? (Jeg bruger Castrol Classic i dag)
Jeg har en 1969 motor.
/John
Men kort og godt, hvad skal man købe? (Jeg bruger Castrol Classic i dag)
Jeg har en 1969 motor.
/John
Kære John
Du er et søgende menneske (den slags skal belønnes

Som jeg skev, er det 1968 GTX fremskrevent (og europa har ikke de amerikanske begrænsninger endnu).
Jeg er meget øm om ';dampmaskineriet'; og behandler ';hende'; som den gamle arrige dame hun er. Man kan købe olie her og der, jeg afhenter Castrol olier og fedter her
http://www.castrolshop.dk/shop/frontpage.html
og jeg henter det personligt da jeg har en kunde nær stedet. Så risikerer jeg ikke at der er fusket med noget som helst, ala ';omdunkning'; fra fad til dunke osv. Jeg brugte mere end eet år som lærling til at ';omdunke'; skæreolie til aluminium, og omslibe (XXXlips navnet på en elpære til en anden indpakning)

Din

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle meninger om tilsætninger til olien, har talt med et par gutter her i området der kører traktortræk og de bruger olietilsætning i stor stil og jeg er også begyndt på det samme i håb om at min nye knast
kan holde lidt længere end den forrige, som var meget beskadiget efter kun 4000 km.
kan holde lidt længere end den forrige, som var meget beskadiget efter kun 4000 km.
Hej Cj7
Ingen producent af kemikalier laver alt, og meget bliver indkøbt. Store producenter af olie (eller grønærter for den sags skyld) skal lave mange registreringer, arbejdsbeskrivelser osv.
Der var engang hvor man kunne sige: ';De store drenge havde nok lavet det hvis det var nødvendigt';.
Vi køber produkter til vore gamle biler, jern mod jern, kan repareres med en renseribøjle, hammer..
Jeg for min egen del (kemikaliepusher i 30 år) som godt ved, at den benzin jeg fyldte på min Puch for 30 år siden, intet har med den benzin jeg køber idag at gøre. Kikker nok også forbi sider som har ';pakker'; som jeg tror jeg har brug for, og jeg køber dem, nøjagtigt ligesom nogle af vore nærmeste køber Yves Saint et eller andet.
Jeg tænker på:
http://www.bardahl.dk/Produkter.aspx?GruID=3#143
Dampmaskinen kører bare

Lykkemark