Hejsa - blot et lille "indspark" fra min side - jeg kører godt nok ikke veteran men de generelle regler er iflg. min opfattelse:
- Såfremt en bil er indregistreret første gang for mere end 30 år siden, kan den grundlæggende registreres som veteranbil. Efter overgang til status som veteranbil må bilen kun anvendes "lejlighedsvis" og bilen skal kun synes første gang ved 35 års alder, og derefter kun hvert 8. år fremover.
Hvis bilen er dansk registreret når den runder 30 års alderen, kan den omregistreres til veteranbil ifm. et syn.
Yderligere er der ofte mulighed for at få bilen veteranforsikret til en væsentlig nedsat pris.
Ved import og afgiftsberegning af en importbil, er kravet til bilens alder derimod min. 35 år, såfremt man ønsker at slippe billigere i afgift:
D.v.s. såfremt man ønsker at importere og betale afgift af en bil der er over 35 år gammel, kan man, såfremt bilen ikke er modificeret ("ikke afviger fra tilstanden ved første indregistrering") vælge at få bilen registreret som veteranbil, hvor man betaler afgift efter det man kalder "brugsværdien" - hvilket er 40% af bilens værdi uden afgift da den var ny, og dermed væsentlig lavere end såfremt man vælger ikke at få veteranstatus på bilen og således betaler fuld afgift efter "markedsværdien", der ofte beregnes som ca. 60% af handelsværdien med afgift i DK på registrerings øjeblikket.
Igen - såfremt man vælger veteranstatus, må bilen ikke modificeres, den må kun bruges lejlighedsvis, den skal kun synes ved 35 år og derefter hvert 8. år, og der kan oprettes veteranforsikring.
Såfremt man vælger at betale fuld afgift efter markedsværdien, så er bilen at betragte som alle andre, d.v.s. syn hvert 2. år, ingen brugsbegrænsninger og normal forsikring ansvar eller ansvar / kasko.
Ud fra ovenstående må man formode at det kun er de biler som ejeren har valgt at skift til veteranstatus efter de fyldte 30 år, eller en importbil der er importeret efter den er fyldt 35 år, og afgiftsberigtiget efter veteranreglerne (brugsværdi - 40% af nyværdi), der er i fare for at få skat efter sig, såfremt de er modificerede ud over hvad skat tillader.
Tager vi udgangspunkt i Lolk´s 71ér der er importeret og betalt afgift af i 76, så har den jo været nærmest ny på daværende tidspunkt, og hvis ikke der efter 2001 (30 år fra 1. registrering) er ændret status i registreringen med overførsel til veteranstatus ifm. et syn, så bør der ikke være nogen problemer med evt. ombygninger af den bil.
Der er iøvrigt en del info omkring dette emne på FDM´s hjemmeside:
https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler ... veteranbilHilsen 1031 - C5 Nissen