Ude fra det lune værksted.

Alm. snak
Lykkemark

Ude fra det lune værksted.

Indlægaf Lykkemark » 26. maj 2010, 23:11

Medens de glade mennesker ligger og kører til Suhl for at gnaske Sauerkraut og drikke ølbajere, skruer jeg dampmaskine, det er lidt træls, det skulle jo have været gjort medens det var koldt og stygt, men jeg har en god undskyldning. Mit værksted er så kort, at det er nødvendigt at have porten åben, ellers kan jeg ikke rulle ind under kareten (holder den?).
Indrømmet, jeg har aldrig været nogen ørn til praktiske sager, jeg ved godt hvordan det skal gøres, men fingrene er ikke skruet på på den rigtige måde, derfor tager alt den dobbelte tid, sådan har det altid været. I tyve år stod den på Land-Rover, og det var på samme vis.
Hvordan kan det være, at man egentlig godt ved hvad der er den rigtige måde, så prøver man at skyde en "genvej", og så går det i and ?
Lidt eksempler:
Man ved at automatgearkassen er fyldt med olie, man ved også at der ikke er nogen bundprop, derfor bevæbner man sig med et babybadekar og et rullebrædt. Man tager hele boltomgangen af, nu hænger bundkarret i pakningen, øvelsen går så på at olie og bundkar skal ramme direkte ned i babybadekarret, det gør det ikke fordi man lirker i den ene side først, nemlig den side man befinder sig i på rullebrædtet, man får flyttet det meste af hovedet, inden den "røde bølge" rammer gulv og korpus, for syv ..# grr:cuss:
Man ved at der er en bundprop i en køler, man har jo selv haft tappet kølervandet af via den før, mange gange på mange biler. Hvordan kan det så være at man monterer sin fine nye DeWitt køler, får skruet alt på plads, slanger og gud ved hvad, når man så skal smide den tomme papkasse den var i op på traileren til lossepladsen, lyder der et lille næsten uhørbart bonk i kassen, man kikker efter, og det er en bundprop, for syv..#grr:cuss:
Man ved at når man skal skifte bagfjeder og støddæmpere, at man skal have baghjulene af, gør man det ikke, kan man ikke komme til støddæmperne, og man kan heller ikke få fjederboltene ud, idet swaybar'ens fastgørelsespunkt netop er over hullet hvor bolten skal ud. Hvad fik mig til at tro, at man nok kunne lirke tingene ud ?:cuss:

Orv hvor kan man blive træt og rigtigt irriteret på sig selv, nu har jeg lavet et stort stykke papir som jeg har sat på væggen på værkstedet, og på det har jeg skrevet: GØR DET NU RIGTIGT, PLANLÆG !:smash:

Når så al det er sagt, så var det en rigtig god oplevelse at erfare, at så langt som jeg kan se i "birdcage" var det tørt, fint og rustfrit som resten af "kærren".:o

En Lykkemark med snavsede negle.

erik1303

Jeg sagde det jo (læs

Indlægaf erik1303 » 27. maj 2010, 15:04

Jeg sagde det jo (læs skrev), at du skulle lave dig en grav hvor der er ståhøjde i, det gør det altså meget nemmere.

Erik med snavsede negle (det skyldes noget andet)

Lykkemark

Fra den lune garage 2. Min

Indlægaf Lykkemark » 28. maj 2010, 02:13

Fra den lune garage 2.

Min gode Erik, jeg vil ikke i graven før tiden, punktum ;-)

Jeg er sikker på at mange af jer har de samme oplevelser, (eller måske det modsatte), at man fyldes med overraskelser, når man går automobilet efter i sømmene.
Jeg kender jo ikke historien på "damperen" udover at jeg har konstateret at den er "matching numbers", hvad man så kan bruge det til ved jeg ikke, men jeg er i og for sig ligeglad, da hun er min sidste hobbybil i dette liv.
Da hele undervognen, undtagen motor, drivetrain og andre bevægelige dele er POR 15 behandlet, bliver man nysgerrig. Rædselsbilleder fra US sites, dukker op på nethinden, hvad er der bag POR 15 ?
Vi ved at POR 15 skal have noget at hive fat i før det virker, så enten skal det være fastsiddende overfladerust, eller en såkaldt sur overflade, altså forbehandlet med grunder, nyt ubehandlet stål, er faktisk ligeglad med POR 15. Som at smide vand på en gås.
Frem med ridsenålen, på ramme, som set på radiator support og i alle huller tørt som en ørken, mikroskopet viser et ganske tyndt lag rust, der vil dannes den dag stålet laves, sært (men godt).
De nye Koni justerbare dæmpere er nu monteret her til aften, stillet til nr 3, dvs næsthårdest, men når nu at alle bolte er i perfekt tilstand, hvorfor er de på et eller andet tidspunkt monterede "Gas Schocks" totalt færdige ? (Helt og aldeles)
Stålfjederen bagi som jeg skifter ud med en "eazyride" monospring, virker underlig ny og alligevel ikke, trækakslerne stod lige, men det virkede træt.
Det virker på mig som om at "damperen" har levet tørt altid, haft nogle ejere "som har gjort noget", men ikke gjort det alligevel.
Men når man roder, skal man jo også lave lidt forsøg.
Nogen vil kalde det tidsspilde, jeg kalder det feltarbejde (jeg har jo tiden for mig forhåbentlig). Nu er det jo sådan at jeg roder i den kemiske verden, og i en samtale med den rare Onkel Jørgen fra Firstmile, kom vi frem til, at neglelak sikkert kan gøre det samme som Locktite.
Jeg kommer aldrig til at skrive, at det kan lade sig gøre, dertil har jeg tegnebogen for kær.
Men til næste vinter skal jeg have revet noget mere fra hinanden, så derfor var sagen klar, bagenden skal deles, højre Locktite, venstre kasserede neglelakker fra konen i mange farver. Nu skal der så køres, om en uges tid, så må vi få syn for sagn.
Læser man på nettet om vibrationstests med fjeder skiver, spændeskiver så bliver man jo selv rystet, disse gør jo nærmest ens konstruktion skrøbeligere.
Nu vil jeg vide, om man bare skal give hver eneste skrue, en gang kasseret neglelak, er dette tilfældet, så hjælper det jo på husholdningsbudgettet.

Lykkemark

erik1303

Nu var det jo ikke

Indlægaf erik1303 » 28. maj 2010, 19:51

Nu var det jo ikke en hentydning til at du skulle skrubbe af nu inden jeg har mødt dig, men hvis alle blev begravet oprejst ville det give en masse plads på de dertil indhegnede områder, og med hensyn til "bilgraven" har jeg kun været ved at tage "billetten" 2 gange, da jeg røg på rø... ned af stigen og slog mig halvt fordærvet, næste gang da jeg havde glemt at tænde for udsugning da et nyt udst. system skulle checkes for utætheder, men heldigvis var sønnen tilstede og "lugtede" lunten.
Sig endelig til hvis du kommer i bekneb for neglelakker, jeg tror fruen har mindst 500 forskellige farver som hun ikke bruger, og hun besøger hendes "negleguru" ca.1 gang pr. måned med nye overraskende priser og farver, men som hun siger, man skal da se præsentabel ud, og det er jo rigtigt.
Iøvrigt har jeg idag bestilt nye diodelys til vetten, det er dem på 45 cm. istedet for dem på 33 cm.
Så kan de bøje op omkring blinklysene så det kommer til at se helt "AUDISK" ud.
Jeg sender et billede når det er fikset, og efter at datteren har vist mig det snart 10 gange tror jeg efterhånden jeg kan klare det selv, men vi får se.

Tommy

Fra den lune garage 2. De

Indlægaf Tommy » 28. maj 2010, 20:06

Fra den lune garage 2.

De nye Koni justerbare dæmpere er nu monteret her til aften, stillet til nr 3, dvs næsthårdest.

Lykkemark

Er det dobbeltvirkende Koni er pos 1 tilstrækkeligt ellers mister du affjedring, med andre ord du får en nyreryster.

Lykkemark

Tak for det tip Tommy,

Indlægaf Lykkemark » 28. maj 2010, 23:49

Tak for det tip Tommy, så klikker jeg dem lige om.

Lykkemark

Tilbage til "Generelt forum"