Hej Jesper
Jeg har læst lidt om fugtighed og temp, mange siger at hvis du er under ca. 14 - 15 grader så kan luften ikke indeholde nok vand så det evt. luftfugtighed der skulle være vil kondensere på de ting som du har i din garage, men om det er rigtigt det er der sikkert andre som ved mere om end mig, men jeg holder min 17 grader om vinteren for at være sikker, supleret med en "soldimmert" som giver frisk luft og varme , når solen ellers er fremme om vinteren :D
Hilsen Kenneth
Car Cover samkøb
Jesper Nu er jeg jo lidt
Jesper
Nu er jeg jo lidt af en nærigfrans, og den luftørrefætter var en jeg anskaffede i forbindelse med en mindre vandskade i mit fyrrum. Det er en ganske billig dims fra Harald Nyborg. Jeg opvarmer ikke garagen om vinteren, idet den er monteret fra tidernes morgen med elradiatorer, og når de starter, ruller elmåleren hurtigere en min omdrejningstæller. Jeg lavede et forsøg med de der tørrepakker i en plastboks, og jeg kunne konstatere efter en måneds tid at de hver (2 stk ialt) havde indsamlet en lille liter hver. Det fik mig til at flytte tørreren over i garagen efter fyrrumsopgaven.
Min garage er et fritstående hus, velisoleret, med malet betongulv. Skal jeg være helt ærlig så tror jeg rigtig meget på Kenneth's system, med sådan en solfætter der få rørt rundt i luften, ordentlig ventilation er givet alfa og omega.
Lykkemark
Nu er jeg jo lidt af en nærigfrans, og den luftørrefætter var en jeg anskaffede i forbindelse med en mindre vandskade i mit fyrrum. Det er en ganske billig dims fra Harald Nyborg. Jeg opvarmer ikke garagen om vinteren, idet den er monteret fra tidernes morgen med elradiatorer, og når de starter, ruller elmåleren hurtigere en min omdrejningstæller. Jeg lavede et forsøg med de der tørrepakker i en plastboks, og jeg kunne konstatere efter en måneds tid at de hver (2 stk ialt) havde indsamlet en lille liter hver. Det fik mig til at flytte tørreren over i garagen efter fyrrumsopgaven.
Min garage er et fritstående hus, velisoleret, med malet betongulv. Skal jeg være helt ærlig så tror jeg rigtig meget på Kenneth's system, med sådan en solfætter der få rørt rundt i luften, ordentlig ventilation er givet alfa og omega.
Lykkemark
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 10. okt 2003, 16:45
Tak til Kenneth og Lykkemark, Jeg
Tak til Kenneth og Lykkemark,
Jeg må hellere lave en helgardering og få en luftaffugter sat op til efteråret - jeg har faktisk fået små rustpletter på de bagerste kofangere efter vinteren så der er nok noget om at der er fugt i luften. Det ville være lækkert med en lun garage, men den er på 135 kvm så jeg tør ikke tænke på prisen hvis den skal opvarmes til >15 grader - så luftaffugter skal det være..!!
Jeg må hellere lave en helgardering og få en luftaffugter sat op til efteråret - jeg har faktisk fået små rustpletter på de bagerste kofangere efter vinteren så der er nok noget om at der er fugt i luften. Det ville være lækkert med en lun garage, men den er på 135 kvm så jeg tør ikke tænke på prisen hvis den skal opvarmes til >15 grader - så luftaffugter skal det være..!!
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 3. maj 2005, 21:22
Hej Lykkedrengen :D Min soldimmert fik
Hej Lykkedrengen :D
Min soldimmert fik min luftfugtighed ned på 23 % sidste vinter og så er den gratis i drift, men desværre kun når solen er fremme:o, det er mere end man kan sige om varmepumpen, som Jesper skriver så vil det koste en pæn pose penge at varme 135 kvm op på denne måde, så er det måske godt at man kun har 72 kvm :biggrinjester:
Hilsen Kenneth
Min soldimmert fik min luftfugtighed ned på 23 % sidste vinter og så er den gratis i drift, men desværre kun når solen er fremme:o, det er mere end man kan sige om varmepumpen, som Jesper skriver så vil det koste en pæn pose penge at varme 135 kvm op på denne måde, så er det måske godt at man kun har 72 kvm :biggrinjester:
Hilsen Kenneth
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 12. feb 2010, 12:43
Jeg har også arbejdet med
Jeg har også arbejdet med problemet, det er ikke så godt at have en brugsbil ind og ud af garagen om vinteren. Så jeg har undersøgt market og fundet hvad jeg mener er løsningen. http://www.dancovershop.com/dk/products/carcoons--bike-bubbles.aspx
Der kan ikke komme fugt ind, problemet kunne så evt. være at læder og andet udtørrer, det må tiden så vise.
Hvis der er andre der også mener at de skal have en, så kunne det være at vi kunne lave en aftale med dem.
mvh.
Mamstrup
Der kan ikke komme fugt ind, problemet kunne så evt. være at læder og andet udtørrer, det må tiden så vise.
Hvis der er andre der også mener at de skal have en, så kunne det være at vi kunne lave en aftale med dem.
mvh.
Mamstrup
Hej Mamstrup Jeg studerede også "carcoon"
Hej Mamstrup
Jeg studerede også "carcoon" og ditto hjemmegjorte minigarager, med fugtabsorberende midler, og lavede "en for og imod" liste.
Nu trækker nogle få og absolut diskutable facits.
1) Vor køresæson er meget kort, derfor bruger vi vinteren til at "skrue", det gør carcoon upraktisk, da bilen så skal rulles ud og ind og op på bukke hver gang og ned og op og ja og så videre.
2) Er ens bil hel fix og færdig og skal ikke røres af menneskehånd indtil sæson'en begynder, så er carcoon, en gave fra oven.
3) Har man ikke en garage, og alligevel ikke kan skrue ved vintertide (læs: perlegrusmekaniker) er carcoon en god ide.
4) Udtørring af læderindtræk er intet problem, "engelsk saddelsæbe", bør altid påføres læder uanset carcoon eller ej, uanset om det er en lænestol eller en bil.
I vinterperioden (ret mig hvis jeg tager fejl) er der minimum tre problemoverskrifter: Fugt (grundet skiftende temperaturer), kælderlugt (grundet stillestående luft + fugt), mus (med deraf følgende kortslutninger) og sidst men ikke mindst tid til at hellige sig Vetten uden bebrejdende ord fra "baggrunden".
1) Løses ved hjælp af rigelig ventilation evt tørring af luft samt løft af bil således at afstand mellem gulv og bil muliggøres.
2) Løses ved hjælp af ventilation.
3) Løses ved hjælp af løft af bil, og sikring omkring løftepunkter ved hjælp af fælder, mølkugler, og eventuelt daglige inspektioner af en kat.
4)Løses ved hjælp af sund fornuft, med tanke på køresæson'en.
Med andre ord kom jeg til den slutning, at jeg "roder med bilen" om vinteren (jeg roder faktisk hele tiden, det gør man som rodehoved), gør man det (og er man det) så er carcoon'en ikke sagen. Men havde jeg en C5 (som jeg gerne ville have) og ikke ville ane hvor jeg skulle skrue, så ville en carcoon være det rigtige for mig.
Ikke alle velsignet med garager, men vi er tilgengæld alle velsignede med møgvejr, så menneskers behov er individuelle, så såfremt man planlægger sin reparationsperiode, kan man måske, skrue det der skal skrues, og så putte sin bil i "coon'en" og blot sidde og vente på, forårets komme.
Og ja, den lille Yamaha YP250 burde jo i en carcoon boble, fordi den kan jeg slet ikke skrue på, men den er jo heller ikke i stykker, men den får lov at sove sammen med damperen i "Vettenheim" (man er jo nærig).
Lykkemark
Jeg studerede også "carcoon" og ditto hjemmegjorte minigarager, med fugtabsorberende midler, og lavede "en for og imod" liste.
Nu trækker nogle få og absolut diskutable facits.
1) Vor køresæson er meget kort, derfor bruger vi vinteren til at "skrue", det gør carcoon upraktisk, da bilen så skal rulles ud og ind og op på bukke hver gang og ned og op og ja og så videre.
2) Er ens bil hel fix og færdig og skal ikke røres af menneskehånd indtil sæson'en begynder, så er carcoon, en gave fra oven.
3) Har man ikke en garage, og alligevel ikke kan skrue ved vintertide (læs: perlegrusmekaniker) er carcoon en god ide.
4) Udtørring af læderindtræk er intet problem, "engelsk saddelsæbe", bør altid påføres læder uanset carcoon eller ej, uanset om det er en lænestol eller en bil.
I vinterperioden (ret mig hvis jeg tager fejl) er der minimum tre problemoverskrifter: Fugt (grundet skiftende temperaturer), kælderlugt (grundet stillestående luft + fugt), mus (med deraf følgende kortslutninger) og sidst men ikke mindst tid til at hellige sig Vetten uden bebrejdende ord fra "baggrunden".
1) Løses ved hjælp af rigelig ventilation evt tørring af luft samt løft af bil således at afstand mellem gulv og bil muliggøres.
2) Løses ved hjælp af ventilation.
3) Løses ved hjælp af løft af bil, og sikring omkring løftepunkter ved hjælp af fælder, mølkugler, og eventuelt daglige inspektioner af en kat.
4)Løses ved hjælp af sund fornuft, med tanke på køresæson'en.
Med andre ord kom jeg til den slutning, at jeg "roder med bilen" om vinteren (jeg roder faktisk hele tiden, det gør man som rodehoved), gør man det (og er man det) så er carcoon'en ikke sagen. Men havde jeg en C5 (som jeg gerne ville have) og ikke ville ane hvor jeg skulle skrue, så ville en carcoon være det rigtige for mig.
Ikke alle velsignet med garager, men vi er tilgengæld alle velsignede med møgvejr, så menneskers behov er individuelle, så såfremt man planlægger sin reparationsperiode, kan man måske, skrue det der skal skrues, og så putte sin bil i "coon'en" og blot sidde og vente på, forårets komme.
Og ja, den lille Yamaha YP250 burde jo i en carcoon boble, fordi den kan jeg slet ikke skrue på, men den er jo heller ikke i stykker, men den får lov at sove sammen med damperen i "Vettenheim" (man er jo nærig).
Lykkemark
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster