Benzinpriser, av min arm !

Alm. snak
Lykkemark

Benzinpriser, av min arm !

Indlægaf Lykkemark » 20. feb 2012, 21:05

Benzinen stiger og stiger, tjekkede lige den lokale tankstation 13,05 dkr. Laver vi lige en hurtig regning på det så siger den 13,05 : 7,45 = eur 1,75. Så ringede til en ven i Estland og spurgte: Hvad betaler i for benzin og fik en klagesang om 1,34 Eur. Ja ja, jeg ved godt at der er lønforskel og bla bla og så borer de Estere jo heller ikke selv olien op af egen undergrund, det er måske billigere:rofl:

Jeg har haft den lidt hovski snovski tilgang til emnet, at hvis man ikke kan betale, så må man lade være med at have legetøj. Den holdning er nu under stærk revision:jun:

De kloge hoveder hævder, at vi skal være glade for de høje benzinpriser, for det fortæller at det betyder at der er opsving i verden, altså at beskæftigelsen stiger i Kina, Indien og måske USA. Hvorfor at jeg så skal være glad for at de laver flere gummisko i Kina og badetøfler i Indien står mig ikke helt klart. Fordi det kunne jo også betyde at flere arbejdspladser forsvandt væk herfra Europa, til Kinesien og Indien, og dermed skabte et større energibehov, men det er sikkert kun skumle tanker, for vi står jo overfor en kickstart, har jeg hørt.

Hunden kunne jo også ligge begravet et andet sted. Det er jo ikke kun benzin, diesel og brændselsolie der stiger, alle råvarer der baserer sig på det sorte guld stiger, hvilket i sin tur betyder, at råvarerne til at fremstille din sofa eller køleskab, er steget ca 15% på en måned. Det betyder at du bør slide din sofa langsomt, og skære ned på eftermiddagsluren. Det i sig selv vækker ængstelse.

Det jeg egentlig gerne ville frem til var, at nu er der rigtig god fornuft, endog megen god fornuft, i at få stillet motoren på et rullefelt, af en person der har god forstand på det sagnomvundne begreb: karburator.
At få justeret sine tændrør, omhyggeligt. At få nogle ordentlige tændrørskabler og ditto hætter. At omhyggeligt sikre sig at strømmen går derhen hvor strømmen skal være. At kileremmen er ordentlig justeret så generatoren afleverer det den skal. At overveje om der er mere fornuft i en elblæser, end en energiforbrugende propel, eller i det mindste sikre sig at køleren fungerer optimalt og ikke er halvfyldt med ørkensand og andet snus.

Jeg har haft dette emne oppe før, men bruger lejligheden til at bringe det op igen, nu hvor der er lidt aktivitet i de kolde garager. Alle har et eller andet rådighedsbeløb som kan anvendes til enten sjovt bling bling, eller til at komme i tanken. Det er for mit vedkommende en kendsgerning at ovennævnte faktorer har medført en mer kilometerydelse pr liter på over 30% altså for damperens vedkommende (454bb) fra ca 4 til ca 6 pr liter. målt på samme vejafsnit ved samme hastigheder over afstande på 120 km +.

Hvad der vægter mest, kan jeg ikke direkte sætte en finger på, men skal jeg gætte så er det, god strøm, nøjagtige tændrør og rullefeltjustering. Hvad koster det så ? Det ligger vel et sted på omkring 1500-2500 kr alt efter hvor meget der rent faktisk skal gøres, måske er dine kabler fjong etc etc.

Det er imidlertid en kendsgerning, at der er en del biler med en elendig økonomi, der rent faktisk ikke kører på alle 8 cylindre, og folk ved det faktisk ikke ! Der er faktisk folk (jeg har selv været iblandt dem) der syntes at det var for besværligt at skifte det eller de sidste tændrør når nu man havde pillet bilen ned af bukkene. Der findes faktisk folk, (mig selv inklusive 1 gang), der siger til sig selv, gnistafstand jo jøh, den er nok god nok, sådan cirka. Her er det så man skal sige til sig selv, at det nok var godt at, man ikke blev flymekaniker:hurray::hurray:.

Tænk lidt over det her ude i den kolde garage, for sommeren kan jo heldigvis blive lang.

Lykkemark

(udmeldt) Jesper Krarup

Ku' være man sku' lægge

Indlægaf (udmeldt) Jesper Krarup » 20. feb 2012, 21:14

Ku' være man sku' lægge lidt tid i justering når jeg flytter 'hjem' til Danmark indenfor den næste måneds tid - permanent iflg. min søde kone..!!
Så bliver der tid til Vette-pigen igen (altså ikke konen men den fire-hjulede) og forhåbentligt flere km på tælleren end de sidste 5 år, hvor jeg nok har kørt max. 50 km om året - de år hvor den har været startet..!!
Først skal den fine 5-trins gearkasse jeg har handlet hos Piet sættes i og alene en højere gearing i topgear må kunne rykke lidt mere end de sædvanlige 4.5 km/liter af sig.
Hilsen til alle derude, her i England titter blomsterne frem, nogle træer blomstrer og jeg så årets første mariehøne igår - forår, det er bå'r dæjli'....

Per Pedersen

Lykkemark, Hvad er prisen på

Indlægaf Per Pedersen » 20. feb 2012, 22:12

Lykkemark, Hvad er prisen på livsglæde.
Per Sæbemand.

Gizmo69

...man skal bare lade være

Indlægaf Gizmo69 » 20. feb 2012, 22:56

...man skal bare lade være med at kigge på tælleren, på benzin standeren når man tanker....i med Dankortet og tank op og og videre ud på landevejen....der skal jo det benzin til som nu engang skal til for at vi har det sjovt !!
JR

Lykkemark

Velkommen hjem til Fru Jesper

Indlægaf Lykkemark » 20. feb 2012, 23:41

Velkommen hjem til Fru Jesper og jesper.
(skod Hr Jesper..kom bare hjem)

Lykkemark

Henrik Savkov

Skidegodt indlæg. Lykkemark :rolleyes: Men i

Indlægaf Henrik Savkov » 21. feb 2012, 18:14

Skidegodt indlæg. Lykkemark :rolleyes:

Men i bund og grund er det en billig hobby vi har, når først bilen er i orden.
Tænk hvad det koster at have en hest, den skal køres til stævner, og flyttes på græs, og ses til, og den æder og den skider................................
Jeg tænker bare om en firhjulstrækker med hest og trailer går særlig meget længere på litteren en vores Vetter.

Mvh. Savkov

John Rasmussen

Fuldstændig rigtigt Henrik, har faktisk

Indlægaf John Rasmussen » 21. feb 2012, 20:10

Fuldstændig rigtigt Henrik, har faktisk regnet lidt på det, jeg skal godt nok køre mange Km, hvis jeg skal op på heste prisen.
Med hensyn til "LYKKEMARK" så synes jeg altid han skriver nogle rigtig gode indlæg, bliver sgu altid i godt humør at læse dem !!!!

Tommy

Nu skal vi jo ikke

Indlægaf Tommy » 21. feb 2012, 21:15

Nu skal vi jo ikke gå i selvsving, at benzinprisen er steget et par kroner i forhold til sidst bilen var startet, betyder ikke det helt store med de kilometer bilen tilbagelægger i løbet af sommeren, helt galt går det som F.eks i Jespers tilfælde, Jesper vil vel være omkring 500 år gammel inden regnestykket giver balance.

(udmeldt) Jesper Krarup

Tommy, for s.... Jeg håber ikke

Indlægaf (udmeldt) Jesper Krarup » 23. feb 2012, 17:21

Tommy, for s....
Jeg håber ikke Jane (min kone) følger med i forummet, for så falder der vist brænde ned, sådan en gearkasse er jo '...både noget der gør bilen bedre MEN også en stor besparelse og noget vi burde investere i omgående'.
Du må ikke ødelægge hendes illusioner....... :angelsad2:

Benny J

Hej. Jeg fik nr. plade

Indlægaf Benny J » 24. feb 2012, 05:55

Hej. Jeg fik nr. plade på min c6 d 1.8.11 ( måtte pantsætte farmen) og kørte 12000 km til1.11.11 Ialt brugte jeg ca. 1200 l benzin.Det er et fint gennemsnit sammenlignet med vores anden bil vw tiguan tdi 140 hk. Den brugte 63 liter på en juletur til berlin 630 km.

Tilbage til "Generelt forum"