Og endnu et enme... Som nybegynder er der jo rimelig mange ting man skal sætte sig ind i...
Tænding, har en 1972 cabriolet på vej hjem, og overvejer om jeg ikke skal putte en ny distributor i kufferten. Efter at have nærlæst Ecklers katalog, er jeg måske blevet lidt mere forvirret. Er der nogle gode råd til en nybegynder, der vil opgardere tændingen på en 1972 350 Cui? Formoder at et "must" er det mekaniske udtag til omdrejningstælleren, men Mallory unilite, MSD HEI, Ecklers billigudgave mm??? Målet er en velfungerende tænding, nem at have med at gøre og jeg har ikke planer om at gøre noget voldsomt med motoren.
Håber på lidt hjælp og vejledning
Tak for hjælpen
Tænding
-
Og endnu et enme... Som
Og endnu et enme... Som nybegynder er der jo rimelig mange ting man skal sætte sig ind i...
Tænding, har en 1972 cabriolet på vej hjem, og overvejer om jeg ikke skal putte en ny distributor i kufferten. Efter at have nærlæst Ecklers katalog, er jeg måske blevet lidt mere forvirret. Er der nogle gode råd til en nybegynder, der vil opgardere tændingen på en 1972 350 Cui? Formoder at et "must" er det mekaniske udtag til omdrejningstælleren, men Mallory unilite, MSD HEI, Ecklers billigudgave mm??? Målet er en velfungerende tænding, nem at have med at gøre og jeg har ikke planer om at gøre noget voldsomt med motoren.
Håber på lidt hjælp og vejledning
Tak for hjælpen
Ja hvis du vil beholde din mekaniske omdrejningstæller så er udtaget nødvendigt (Hint: en 75' elektronisk omdr. tæller passer i, hvis du vil opgradre en gang)
Jeg vil mene at en ganske alm HEI fordeler burde være helt fint til dit brug. Bare sørg for at finde en i god kvalitet, nogle billige kina fordelere skrider lidt i tolerancerne med upræcis tænding til følge.
http://www.summitracing.com/parts/MAA-4264511/
Denne her er jo ikke voldsom dyr, men om den er bedre end de billigere udgaver på ebay skal jeg ikke kunne sige.
http://ecklers.com/product.asp?pf_id=47935&dept_id=1285
Hvis din gamle mekaniske fordeler
Hvis din gamle mekaniske fordeler ikke er slidt er der ingen grund til at "opgradere" den hvis det er almindelig cruising bilen skal bruges til.
Der hvor en elektronisk tænding (af ordentlig kvalitet) er en fordel er på pumpede motorer og på biler som kører mange kilometer, det sidste for at man slipper for at justere platiner. Med de kilometer en gammel veteran kører er det sidste uden betydning, og desuden er det ekstremt nemt at justere platiner på sådan en, da der er en lille klap på siden af strømfordeler dækslet så man kan justere platinerne uden at pille dækslet af.
Med den kvalitet, eller rettere mangel på samme, som de fleste reservedele har idag er det en forringelse af bilen hver gang man er tvunget til at udskifte en del.
Der hvor en elektronisk tænding (af ordentlig kvalitet) er en fordel er på pumpede motorer og på biler som kører mange kilometer, det sidste for at man slipper for at justere platiner. Med de kilometer en gammel veteran kører er det sidste uden betydning, og desuden er det ekstremt nemt at justere platiner på sådan en, da der er en lille klap på siden af strømfordeler dækslet så man kan justere platinerne uden at pille dækslet af.
Med den kvalitet, eller rettere mangel på samme, som de fleste reservedele har idag er det en forringelse af bilen hver gang man er tvunget til at udskifte en del.
-
Hvis din gamle mekaniske fordeler
Hvis din gamle mekaniske fordeler ikke er slidt er der ingen grund til at "opgradere" den hvis det er almindelig cruising bilen skal bruges til.
Det er også min holdning. Et eller sted er det jo charmen ved en gammel bil, men sådan er vi jo forskellige. Et sæt platiner + en kondensator pr sæson er småpenge og kan skiftes på 5 minutter (specielt hvis man har en kam vinkel måler) og brænder ikke af på 2 ms ligesom et stykke moderne elektronik kan gøre det.
Et alternativ hvis du vil beholde din nuværende fordeler og ikke gider at bøvle med platiner og kondensator så er et pertronix kit måske en mulighed. Det erstatter platiner og kondensator med en lille elektronisk enhed som installeres på din nuværende strømfordeler.
[url:1d9e4910]http://www.summitracing.com/parts/CRN-750-1710/
Med lidt justering af karburator og tænding har jeg fået min vette med platiner til at starte næsten lige så godt som med et komplet MSD kit m. 6AL boks men platiner er som sagt ikke lige så vedholdelsesfri
Ja tak, der er sgu meget skrammel idag.
Jeg er jo i den
Jeg er jo i den heldige situation at min har elektronisk tænding som standard, ellers var den også bygget om straks da livet er for kort til platiner og tændingsproblemer.
På min gamle VW bobbel har jeg monteret et sådant PERTRONIX IGNITOR sæt, og det er da nemt, og virker bare.
Ingen problemer med slidt fordeler, slup, slask og brændte kontakter og det virker altid 100%.
Erik
På min gamle VW bobbel har jeg monteret et sådant PERTRONIX IGNITOR sæt, og det er da nemt, og virker bare.
Ingen problemer med slidt fordeler, slup, slask og brændte kontakter og det virker altid 100%.
Erik
Tilbage til "Generelt teknisk forum"