motorolie
Motorolieshoppen.dk har den omtalte olie
Motorolieshoppen.dk har den omtalte olie på tilbud for tiden, så der er lidt at spare der!! ;o):o
Er en 20/50 ikke lige
Er en 20/50 ikke lige voldsom nok når han nu lige har skiftet lejer og ringe? I det tilfælde ville jeg da umiddelbart starte med en 15/40 eller måske 10/30 og så se om den kan køre på det uden at forbrænde det?
Jeg tror den er fin
Jeg tror den er fin den 20/50.
Der findes alligevel ikke et facit, så jeg tror bestemt den er et fint valg. Det er jo ikke kun viscositeten i CLASSIC olien, der er betydende, men også additiverne er tilpasset en klassisk motor. Desuden kører bilen vel mest om sommeren, så det første tal er faktisk ligegyldigt(20W). Og det sidste høje tal, 50, betyder at olien stadig smører fint(er tyk, stadig kan klæbe sig fast), ved højere temperaturer.
Næsten alle andre moderne olier er tilsat additiver, som en gammel motor ikke nødvendigvis har godt af.
Derfor CLASSIC 20W50!
Orker vi egentlig at tage endnu en olie-religions-krig?
:seeya:
Der findes alligevel ikke et facit, så jeg tror bestemt den er et fint valg. Det er jo ikke kun viscositeten i CLASSIC olien, der er betydende, men også additiverne er tilpasset en klassisk motor. Desuden kører bilen vel mest om sommeren, så det første tal er faktisk ligegyldigt(20W). Og det sidste høje tal, 50, betyder at olien stadig smører fint(er tyk, stadig kan klæbe sig fast), ved højere temperaturer.
Næsten alle andre moderne olier er tilsat additiver, som en gammel motor ikke nødvendigvis har godt af.
Derfor CLASSIC 20W50!
Orker vi egentlig at tage endnu en olie-religions-krig?
:seeya:
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32
Er en 20/50 ikke lige
Er en 20/50 ikke lige voldsom nok når han nu lige har skiftet lejer og ringe? I det tilfælde ville jeg da umiddelbart starte med en 15/40 eller måske 10/30 og så se om den kan køre på det uden at forbrænde det?
Jeg har haft en slidt 327'er som kørte fint på 20/50 olie men min nuværende 327'er snakker fra ventilerne og har olietryk udover skalaen på manometret indtil 20/50 olien er driftsvarm, med 15/40 olie er der ingen tikken og olietrykket falder til et lidt mere acceptabelt niveau så jeg tror godt olien kan blive for tyk.
Såvidt jeg husker er SBC'en fra fabrikken specificeret til en 10/30, men problemet er at skaffe en olie som indeholder nok ZDDP så knasten ikke smutter sig en tur. Hvad er folks holdning til de ZDDP additiver man kan købe i løs vægt? f.eks
http://jfk-racing.dk/zddplus.aspx
eller
http://oliebiksen.dk/shop/cam-shield-1-shot-218p.html
Mustangen har ihvertfald lige fået en omgang mineralsk 10/40 olie med et shot cam-shield, så må vi se hvordan det spænder af :-)
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32
Næsten alle andre moderne olier
Næsten alle andre moderne olier er tilsat additiver, som en gammel motor ikke nødvendigvis har godt af.
Det er kun hvis din motor ikke er renoveret og fyldt sovs indvendigt som man risikere at løsne med en højtrensende olie, med risiko for tilstoppede oliekanaler og utætte pakninger til følge.
På en nyrenoveret motor ville jeg ikke være bange for at køre på en moderne olie bare så længe den indeholder nok ZDDP
Hej Roald - starter du
Hej Roald - starter du bilen når det er under 5 grader siden den tikker?
Jeg har aldrig oplevet tikken i min med 20W50 - men starter den som oftest også hun om sommeren.
Som jeg skrev før så er det første tal jo kun meget vigtigt, når det er koldt W(Winter). Det sidste tal 50 kan jeg kun se en fordel af er højt. Så smører den bedre ved høje temperaturer end en 30.
Måske den var opgivet til det fra fabrikken dengang, 10W/30 fordi man ikke var så dytig til at lave olier dengang? Desuden tror jeg olievalget originalt varierede efter hvilken stat - hvor koldt - der var hvor den blev solgt. Men jeg ved det ikke - men virker logisk.
Jeg har aldrig oplevet tikken i min med 20W50 - men starter den som oftest også hun om sommeren.
Som jeg skrev før så er det første tal jo kun meget vigtigt, når det er koldt W(Winter). Det sidste tal 50 kan jeg kun se en fordel af er højt. Så smører den bedre ved høje temperaturer end en 30.
Måske den var opgivet til det fra fabrikken dengang, 10W/30 fordi man ikke var så dytig til at lave olier dengang? Desuden tror jeg olievalget originalt varierede efter hvilken stat - hvor koldt - der var hvor den blev solgt. Men jeg ved det ikke - men virker logisk.
Hans motor har fået nye
Hans motor har fået nye lejer og stempelringe. Jeg tror sagtens, der kan være aflejringer i den stadig hist og pist. Det er rigtigt, hvis motoren havde været fariksny.
Mon ikke der er ZDDP additiv i de CLASSIC olier dér. Duckhams / Castrol Classic?
Mon ikke der er ZDDP additiv i de CLASSIC olier dér. Duckhams / Castrol Classic?
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32
Hej Roald - starter du
Hej Roald - starter du bilen når det er under 5 grader siden den tikker?
Nej, mit værksted er altid opvarmet til ca 10 grader og problemer er der også om sommeren i 20 graders varme.
Måske den var opgivet til det fra fabrikken dengang, 10W/30 fordi man ikke var så dytig til at lave olier dengang?
Hvis man kunne lave en 90 gearolie i "de gamle dage" så kunne man vel også lave en 20/50 motorolie?
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32
Hans motor har fået nye
Hans motor har fået nye lejer og stempelringe. Jeg tror sagtens, der kan være aflejringer i den stadig hist og pist. Det er rigtigt, hvis motoren havde været fariksny.
De motorer jeg har haft skilt ad, villle jeg nu ikke være bange for prøve en moderne olie på efter en rengøring og nye pakninger. Skiller man en motor ad, tager man sig vel også tid til at rengøre den?
2237
http://www.summitracing.com/parts/MRG-5192/
- Vedhæftede filer
-
- mrg-5192.jpg (15.35 KiB) Vist 7544 gange
Muligvis. Såvidt jeg kunne finde
Muligvis. Såvidt jeg kunne finde hurtigt, så har Castrol Classis bibeholdt ordentlige niveauer for ZDDP.
Tror du ikke dine ventilløftere er lidt utætte og siver, så de ikke beholder trykket og derfor er afhængige af den tyndere olie - hvis den da er så meget tyndere reeelt ved 10 og 20 grader.
Tror du ikke dine ventilløftere er lidt utætte og siver, så de ikke beholder trykket og derfor er afhængige af den tyndere olie - hvis den da er så meget tyndere reeelt ved 10 og 20 grader.
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst