En større omgang...

Teknisk relateret snak
Skallerup#232

En større omgang...

Indlægaf Skallerup#232 » 1. jul 2009, 23:21

Hej..

Jeg er lidt tidligt ude, men jeg overvejer et vinterprojekt som helt sikkert overstiger fruens fantasi...:willy_nilly: Men som jeg meget gerne ville gennemføre...

Min motor trænger til en kærlig hånd.. Meget kærlig... Den kører ok men er træt og har mistet ihvertfald 25 % af sine kræfter...

Det er en L82.. 4 Bolt, standard, med 250 HK opgivet som originalt.. Den er træt og den er sikkert allerede boret til en af de sidste overstørrelser...

Hvad er den smarteste renovering af sådanne en fætter.. Jeg har overvejet et af de strokerkits som FM har til ca. 6 K.. Kan man bare PLUG and play sådanne et.. Eller skal man bare vælge originaldele og så køre videre..

Alle vil jo gerne have flere HK, men jeg vil egentlig helst have ca. 300 HK ? + moment Og en stabil motor..

Nogen forslag ?

Mvh. Skallerup. :patriot:

Roald #606

Har du læst denne her

Indlægaf Roald #606 » 2. jul 2009, 00:01

Har du læst denne her tråd?

http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/showthread.php?t=31146

er L82'eren ikke med smedet krumtap/stempler fra fabrikken? (eller husker jeg helt forkert)

Skallerup#232

Ja.. Fed tråd.. Men jeg

Indlægaf Skallerup#232 » 2. jul 2009, 00:09

Ja.. Fed tråd.. Men jeg er stadig i tvivl om hvilken løsning er bedst.. Jeg kan forstå at man kan enten vælge Stroker kit, eller også noget med andre topstykker...

Jeg er bare ikke klar over fordele / ulemper...

Ved ikke med Stempler og krumtap, det undersøger jeg...

:)

Skallerup#232

http://www.sdpc2000.com/product/HPK102/350ci325hpKit.aspx Kan dette umiddelbart blot monteres,

Indlægaf Skallerup#232 » 2. jul 2009, 00:21

http://www.sdpc2000.com/product/HPK102/350ci325hpKit.aspx

Kan dette umiddelbart blot monteres, hvis der ikke umiddelbart er andet galt med motoren... Kræver det anden karburator, tænding osv ´??

Ja mange spørgsmål fra en novice...

Mvh.

69-Jensen

Hvis dit mål kun er

Indlægaf 69-Jensen » 2. jul 2009, 10:25

Hvis dit mål kun er 300 hk, behøver det ikke nødvendigvist at være en større omgang. Det kan du sagtens hente ud af din motor, hvis den får et ordentligt udstødningssystem, headers og 2,5" dobbelt-system, samt en velvalgt knast.

Du skal selvfølgeligt starte med at finde ud af hvad din motor rent faktiskt er bygget sammen af, og sørge for at det hele virker som det skal, især tænding og karburator.

Tag en kompressionsprøve og se om den er med på alle cylindere. Bruger den for meget olie, kan du starte med at skifte olietætningerne ved ventilerne.

Det kan gøres uden den store adskillelse. Hjælper det ikke må du skille den ad og finde ud af, om du kan klare det med honing og nye stempelringe, eller om du er nødt til at få blokken boret og nye stempler. Kun hvis det sidste er tilfældet ville jeg overveje et strokerkit hvis jeg var i dit sted.

Lad os høre hvad du finder ud af.

Mvh 69-Jensen.

Skallerup#232

Ok.. Jamen det lyder da

Indlægaf Skallerup#232 » 2. jul 2009, 12:23

Ok.. Jamen det lyder da dejligt hvis der er en chance for at slippe lidt billigere... Men jeg skiller den ikke ad før til vinter.. Så der går lidt tid..

:)

69-Jensen

Med mindre din motor er

Indlægaf 69-Jensen » 2. jul 2009, 13:40

Med mindre din motor er slidt og derfor bruger for meget olie er der vel ingen grund til at skille den ad eller hvad? Hvad er dit olieforbrug?

Da jeg fik min vette hjem fra US var motoren nyrenoveret, og alligevel var den så sløv at jeg var helt grædefærdig.

Så justerede jeg tændingen ordentligt ind, udskiftede en defekt vacumdåse, gav den et ordentligt udstødningssystem og vupti var den totalt forandret. Det føltes som om den havde fået 50% flere kræfter. Måling med G-tech'en viste nu 280-290 hk på baghjulene, og 14,6 sec tider på 1/4 mile'en selv med 3,08 landevejsgearing.:streger:

Min pointe er, at der kan være rigtigt mange kræfter som går tabt pga dårlig justering, defekte smådele, slidt knast eller dårligt udstødning, og du behøver ikke skille hele motoren helt ad for at løse nogen af disse.

Mvh 69-Jensen.

Roald #606

Min første motor (brugte mere

Indlægaf Roald #606 » 2. jul 2009, 16:17

Min første motor (brugte mere olie end min dieseldyt) fik jeg hevet ud og ville renovere, men blokken var allerede boret op til største overstørrelse. Havde jeg vidst det på forhånd, havde den fået lov at køre indtil jeg havde skaffet en ny motor.

De to andre motorer, jeg har haft fat i, har jeg med held kunne afmontere bundkarret på og identificere krumtap/plejlstænger/stempler udfra casting numrene og konstatere at de begge stadig har std boring.

Det kan gøres med motoren i bilen men koster højst sandsynligt en ny pakning til bundkarret.

Husk at undersøge hvad en ny crate engine koster inden du går igang. Det kan være at der ikke er meget at spare, hvis der skal bores blok og købes strokerkit/slibes krumtap/rettes plejlstænger/renovere eller købes topstykker

david

tja nogen gange skal der

Indlægaf david » 2. jul 2009, 20:13

tja nogen gange skal der ikke så meget til, har lige kigget på en 400'er hvor ejeren synes den gik lidt sjovt, tændingen stod 4 grader efter top:icon_bs: (må gerne stå 20 grader før), vacuumadvancen virkede men tilgengæld var der ingen mekanisk advancering, den var pillet ud :rofl::willy_nilly:
nå det fik vi monteret fra en anden fordeler, justeret og ud at :streger: nu gik den bedre, men hjemme igen efter 1 km kørsel var oliepinden løftet ud af røret, nå ned med den og vi startede den kortvarigt igen, det så fint ud, vi slukkede den og nu kunne vi tydeligt høre en hvæsende lyd, da vi så tog oliepinden kom der lufttryk, den nye motor var lavet så dårligt at en del af kompressionen endte direkte i bundkarret (blowby) men den gik på alle 8 og en kompressionsprøve viste ingen fejl men det ville en leakdowntest have gjort, ak ja :auto:

Skallerup#232

Mit olieforbrug er noget for

Indlægaf Skallerup#232 » 2. jul 2009, 20:25

Mit olieforbrug er noget for højt, efter min egen mening.. Jeg brugte 1,5 liter på Sommertræfturen til Sjælland og retur.. Ca. 650 km... Jeg syntes det virkede som noget i overkanten og hver gang jeg starter op, kommer der en fin hvid sky der dufter af brændt olie.. Og mine tændrør er sorte og våde..

Men jeg forsøger at kigge nedefra først og så må toppen tjekkes efterølgende.. :O)

Mvh. Skallerup.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"